گزارش اختصاصی نما :

رشد 20 برابری سرمایه گذاری چینی ها در ایران

عکس خبري -رشد 20 برابري سرمايه گذاري چيني ها در ايران

سالهاست كه ویترین مراكز خرید پر شده از كالاهای چینی و دلیل آنهم این است كه این كالا ها ارزان هستند و این مساله تقریبا برای همه آشكار است.


سالهاست که ویترین مراکز خرید پر شده از کالاهای چینی و دلیل آنهم این است که این کالا ها ارزان هستند و این مساله تقریبا برای همه آشکار است.
هزینه پایین مواد اولیه، نرخ پایین دستمزدها، نسبت ارزش یوان چین در مقابل دلار از جمله عواملی است که بر روند افزایش تولید و روند صادرات در چین موثر بوده است.
چین امروز با چین 15 سال پیش کاملا متفاوت است. امروزه چین به یک قدرت بزرگ تجاری تبدیل شده است و روابط گسترده ای با کل جهان دارد و دلیل آن نیز مدیریت و برنامه ریزی اقتصادی درست است که منجر به رشد اقتصادی این کشور شده است.
رییس کل سازمان سرمایه گذاری خبر از رشد 20 برابری سرمایه گذاری مستقیم چینی ها در ایران داد. محمد خزایی در سومین همایش فرصت های بازرگانی و سرمایه گذاری ایران و چین گفت: شرکت های چینی از اوخر سال 1392 تا دی ماه 96 نزدیک به 3/2 میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم در ایران انجام داده اند و این در حالیست که این سرمایه گذاری از سال 75 تا 92 فقط 110 میلیون دلار بوده است.
سفیر چین در ایران می گوید توسعه روابط دو کشور روند خوبی داشته است و به مقطع جدیدی وارد شده است، به طوریکه در سال 2017 حجم تجارت دو کشور 19 درصد افزایش داشته است و با توجه به بازاریابی های مناسب مبادلات دو کشور از مرز 43 میلیارد دلار عبور کرده است.
بد نیست بدانید که نفت، گاز و پتروشیمی در صدر اولویت صادراتی تهران به پکن قرار دارد و اکنون بیش از 8 درصد منابع انرژی نفت و مشتقات نفت و گاز مورد نیاز چین از ایران تامین می شود و این در حالیست که این کشور می تواند منابع مورد نیاز خود را از سایر کشورها تامین کند.
اما حالا که دو کشور روابط اقتصادی خوبی دارند و براساس سیاست های اعلام شده تجارت ایران و چین تا پایان برنامه پنج ساله ششم توسعه در هشت سال باید 15 تا 20 درصد افزایش یابد می توان امیدوار بود سرمایه گذاری های چین در ایران به انتقال تکنولوژی و افزایش راندمان عوامل تولید در ایران منجر شود.
به نظر می رسد این خوشبینانه ترین نگاهی است که می توان به این مقوله داشت که در ازای هدر رفت منابع انرژی از کشور و انتقال آن به کشور چین ، ایران صاحب تکنولوژی و تولید بهتر باشد.

۱۳۹۶/۱۱/۱۵

اخبار مرتبط