بازی بی حاصل برجام

عکس خبري -بازي بي حاصل برجام

بچه مشغول بازی شطرنج با پدرش است؛ پدر برگشته و می‌گوید، یا مات میشی یا پول تو جیبی نداری! وضعیت ما در برجام برای آمریكا اكنون چیزی شبیه این بازی شطرنج است

بچه مشغول بازی شطرنج با پدرش است؛ پدر برگشته و می‌گوید، یا مات میشی یا پول تو جیبی نداری! وضعیت ما در برجام برای آمریکا اکنون چیزی شبیه این بازی شطرنج است و یک مسابقه عادی نیست که هر کسی مهره خودش را آزادانه حرکت بدهد؛ آمریکا همواره در صدد تخریب این بازی با مشت کثیف است و مقامات آمریکایی نیز بارها به طور رسمی اعلام کرده‌اند که قصد خروج و بر هم زدن این توافق را دارند.
این روزها شاهد پراکنده‌گویی آمریکایی‌ها برای برهم زدن برجام هستیم؛ عده‌ای تهدید می‌کنند که برجام را از بین می‌بریم و عده‌ای هم هرگونه توقف برجام را نوعی امتیاز برای ایران می‌دانند! با این حال در هر دو صورت امتیازی به ایران داده نمی‌شود، اما همچنان شمشیر تهدید و تحریم بالا نگه داشته شده است تا با این تهدید هیچ شرکت و بانک خارجی با ایران تبادل نداشته باشد و از سوی دیگر ایران امتیازات نقد خودش را پرداخت کند و آژانس انرژی اتمی نیز آنها را تأیید کند و دیپلمات‌های کشورمان هم گردن افراشته از گزارش آژانس ابراز شادمانی کنند! این نهمین باری است که آژانس سکوت هسته‌ای ایران را اعلام می‌کند، اما هیچ‌گاه اعلام نکرده است که طرف مقابل چه مابه‌ازایی به ایران داده است! در ماه‌های اخیر شمشیر تهدید کمی بالاتر رفته و ادعای خود را با صدای بلندتر فریاد زده است؛ آنها خواهان برهم زدن امنیت ملی هستند و می‌خواهند، هم برد موشک‌ها و هم کارخانه‌های آن را تحت نظر قرار دهند.
ترامپ به تازگی شرط دیگری برای برجام گذاشته است؛ حذف شعار مرگ بر آمریکا. او گفته است: ایران کشوری است که «مرگ بر آمریکا» می‌گوید، چطور من پایبندی آن به برجام را تأیید کنم. آمریکایی‌ها اگر چه آرزوهای خود را از جنگ نظامی و قطعنامه‌های متعدد به دست نیاورده‌اند، اما در تلاشند در بازی شطرنج برجام به دست ‌آورند! دولتمردان ما با وجود اینکه اعلام می‌کنند برجام برای ما دستاوردی نداشته است، اما همچنان اصرار دارند که این جسم مرده را نگه دارند؛ گویا آنها نمی‌دانند که مردم هم دیگر امیدی به برجام ندارند و نگه داشتن آن نه تنها هزینه‌های سیاسی دولت را بالا می‌برد؛ بلکه آمریکا را در رسیدن به اهدافش برای مقابله با انقلاب جری‌تر می‌کند.

۱۳۹۶/۱۲/۶

اخبار مرتبط