سید اصغر رخ صفت :

بهای سنگینی برای بی توجهی دولت به اقتصاد مقاومتی خواهیم پرداخت

عکس خبري -بهاي سنگيني براي بي توجهي دولت به اقتصاد مقاومتي خواهيم پرداخت

عدم اجرایی شدن شعار سال و عدم شفافیت با مردم منشا تمام مشكلاتی است كه در كشور شاهد هستیم و دولت باید در این زمینه پاسخگو باشد و توصیه می شود كه در بسیاری از امور به مقوله مشورت اهمیت دهد تا به نتایج بهتری برسند .این عدم توجه بزرگترین آسیب را اول به مردم و دوم به نظام وارد خواهد كرد و كشور باید بهای سنگینی را برای این بی توجهی پرداخت كند .

شواهد مختلف نشان می‌دهد که دولت در ارتباط با اقتصاد مقاومتی در یک سال گذشته عزمی جدی نداشت و آرایش خاصی را جهت اجرا به خود نگرفت. همه مردم شاهد واردات بی‌رویه بودند وحجم واردات و ترکیب آن‌ها نشان از بی‌توجهی یا غفلت یا عدم اعتقاد دارد. بارها نمایندگان مجلس در این باره تذکر دادند و مسئولین دولتی حتی پاسخ نداند و خود را به نشنیدن زدند. واردات کالاهای ساخته‌شده خصوصاً از انواعی که در داخل ساخته می‌شود، تناقض آشکار و روشن با اقتصاد مقاومتی داشته و دارد .می‌توان به‌جرات ثابت نمود که دولت در بُعد واردات کاملاً ضد اقتصاد مقاومتی عمل نموده و از این بابت کارنامه دولت بسیار ضعیف بوده و ازنظر کارشناسان مردود است. دولت همچنان به صادرات مواد خام همت گماشت و علی‌رغم تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر جلوگیری از خام فروشی، لیکن شاهد حرکت قابل‌توجه و برجسته‌ای از سوی دولت نبودیم. در ادامه گفتگو را با اصغر رخ صفت عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی را می خوانید.



در آخرین ماه سالی که برای چندمین بار نام اقتصاد مقاومتی داشت، همچنان احساس می شود در این مسیر توفیق زیادی نداشته ایم. چه موانعی بر سر راه تحقق شعار اقتصاد مقاومتی وجود دارد ؟

یکی از مهم ترین اصولی که باید در کشور پیاده سازی شود توجه و عمل به اصل 44 قانون اساسی است که به طور جدی می تواند بسیاری از مشکلات کشور را برطرف نماید اما به نظر می رسد وجود یک مافیای قدرتمند در کشور مانع از تحقق چنین امری می شود تا جایی که عملکرد مسئولان را نیز زیر سوال برده است .در واقع باید گفت عمل به شعار اقتصاد مقاومتی کار دشواری نیست اما متاسفانه رکود در اقتصاد و کاهش صادرات موجب شده تا این امر به هدف خود نزدیک نباشد .

فکر می کنید چه زمانی می توانیم به تحقق این شعار نزدیک شویم ؟
 به نظر می رسد اگر کشور با همین روند پیش برود سنگ روی سنگ بند نمی شود و مسئولان باید به این باور برسند که شعار دادن زیباست اما از آن زیباتر عمل به این شعارهاست .کشوری که در اختیار سه قوه قرار گرفته باید به گونه ای اداره شود که تابع قوانین باشد و در این میان وظیفه قوه مجریه از سایر قوا سنگین تر است به این جهت که کار اجرایی بر دوش این قوه نهاده شده است و باید برای اقتصاد و بخش صادرات راهکارهای ویژه ای در نظر بگیرد تا به تحقق اقتصاد مقاومتی نزدیک شویم .


اصل مشکل را در کجا می بینید ؟
 با کمال تاسف باید بگویم که حل کردن مشکلات مردم جز دغدغه مسئولان نیست .زمانی باب صادرات در کشور باز بود و ایران به بسیاری از کشورها کالا صادر می کرد اما متاسفانه در حال حاضر همان کشورها در پویایی اقتصاد و رشد صادرات از ایران پیشی گرفتند و نوسانات نرخ ارز بازار ایران را بیش از پیش تحت الشعاع قرار داده است .


شما چه راهکارهایی را برای حل این مشکلات پیشنهاد می کنید ؟

روزی حلال از تلاش به دست می آید و باید کار کرد .ما در حال حاضر نیاز داریم که کارگاه های کوچک و بزرگ را در سراسر کشور فعال کنیم تا چرخه تولید به حرکت درآید .کشوری که با اقتدار در مقابل گروهی مانند داعش ایستادگی می کند و ریشه آن را از بین می برد باید توانایی مقابله با قاچاق را داشته باشد تا بیش از این به اقتصاد مملکتمان آسیب وارد نکند . همچنین افرادی که واقعا دلسوز نظام و انقلاب اسلامی هستند باید مردم را تشویق به جلوگیری از واردات کنند .در واقع مسئولان باید به مردم کمک کنند و در مقابل از مردم کمک بخواهند و دست خود را در دست مردم بگذارند تا بسیاری از مشکلات را حل نمایند .


 مهم ترین بحثی که در عدم تحقق شعار سال یعنی اقتصاد مقاومتی مطرح می شود به نظر شما چیست ؟

مهم ترین بحثی که مطرح می شود عدم صداقت مسئولان با مردم است .ایران رهبری فرزانه دارد و اگر نامی برای سال انتخاب می کنند این توقع وجود دارد که مسئولان توجه زیادی به مساله داشته باشند اما متاسفانه عدم اجرایی شدن شعار سال و عدم شفافیت با مردم منشا تمام مشکلاتی است که در کشور شاهد هستیم و دولت باید در این زمینه پاسخگو باشد و توصیه می شود که در بسیاری از امور به مقوله مشورت اهمیت دهد تا به نتایج بهتری برسند .این عدم توجه بزرگترین آسیب را اول به مردم و دوم به نظام وارد خواهد کرد و کشور باید بهای سنگینی را برای این بی توجهی پرداخت کند .

۱۳۹۶/۱۲/۱۱

اخبار مرتبط