شهریاری درگفتگو با نما:

طرح تحول نظام سلامت نیمه‌كاره رها شده است/ این طرح بیشتر جنبه تبلیغاتی داشت

عکس خبري -طرح تحول نظام سلامت نيمه‌کاره رها شده است/ اين طرح بيشتر جنبه تبليغاتي داشت

عضو كمیسیون بهداشت ودرمان مجلس شورای اسلامی گفت: دولت از اجرایی شدن طرح تحول سلامت برای كسب رای مردم استفاده فراوانی كرد و بی انصافی است بعد از انتخابات این طرح را با عنوان كمبود منایع رها كرده و مردم را با مشكلات وهزینه های فراوان درمان بیماری هایشان تنها گذاشت.

حسینعلی شهریاری نماینده مردم سیستان وبلوچستان در گفتگو با نما با اشاره به عقب نشینی دولت از ادامه اجرای طرح تحول سلامت، گفت: طرح تحول سلامت برنامه مفید واثربخشی در خدمات رسانی هرچه بهتر به مردم بود که اخیرا"از سوی دولت با عنوان کمبود درتخصیص منابع مالی دچار مشکلات اساسی اجرائی شده است.
وی افزود: بنا براین بود که دراین طرح افراد تحت پوشش بیمه قرارگرفته و در مراکز دولتی خدمات درمانی رایگان و ارزان قیمت بگیرند در شروع طرح هم منابع تعریف شده شامل 10 درصد هدفمندی یارانه‌ها، یک درصد مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر کالاهای آسیب‌رسان به این طرح اختصاص یافت و کار اجرا کلید خورده ولی گویی در میانه راه با چالش مواجه شده است.
وی افزود: دولت باید با توجه به ضرورت موضوع سلامت عمومی جامعه برای تامین بهداشت وخدمات درمانی اقدام به شناسایی وتخصیص منابع پایداربرای ادامه طرح تحول سلامت نموده واین کار را از الویت های خود قرار دهد.
وی با انتقاد از عدم اجرایی شدن پزشک خانواده در کشور،اظهار نمود: طبق برنامه های توسعه ای کشورمصوب شده است که سیستم ارجاع بوجود آمده وهمه افراد به پزشک خانواده مراجعه نموده ودر صورت نیاز به پزشک متخصص مراجعه کنند تا از هدر رفت هزینه ها جلوگیری شود.
شهریاری در این باره افزود: اینکه فردی با داشتن دفترچه درمانی در یک روزبرای بیماری خود به چندین پزشک مختلف مراجعه کرده ونسخه ودارو گرفته و بدون ضابطه اقدام به درمان کند اتلاف هزینه و هدر رفت منابع حمایتی خدمات درمانی است چنین اتفاقاتی درهیچ کشوری پذیرفته نیست حتی در کشورهایی که منابع مالی فراوانی دارند لذا باید برنامه درمان مردم مدیریت شده ونظارت صحیح بر روند درمان صورت گیرد.
وی با اشاره به بهره برداری دولت از طرح تحول سلامت در انتخابات، ابراز نمود: دولت از اجرایی شدن طرح تحول سلامت برای کسب رای مردم استفاده فراوانی کرد و بی انصافی است بعد از انتخابات این طرح را با عنوان کمبود منایع رها کرده و مردم را با مشکلات وهزینه های فراوان درمان بیماری هایشان تنها گذاشت.
وی با بیان اینکه طرح تحول سلامت شروعی برای کاهش هزینه های خدمات درمانی بوده وباید برای حفظ آن تلاش شود، گفت: باید با مدیریت صحیح و تخصیص بودجه های پایدار طرح هایی که به نفع مردم و برای رفع نیازمندی هایشان است به ادامه یابد تا هیچ هم وطنی به خاطر نداشتن پول ازخدمات درمانی وبهداشتی محروم نشود.
وی با اذعان به اینکه به نظر نمی رسد اجرای طرح تحول سلامت صرفا" تبلیغاتی برای کسب رای دولت بوده، گفت: دولت ومجلس باید تمام تلاش خود را به تامین سلامت عمومی جامعه معطوف کنند و در خدمات رسانی به مردم کم کاری نشود چرا که اگر تعهدی داده می شود وانتظاراتی ایجاد می شود باعدم تامین منابع مالی نباید سبب نارضایتی مردم و زیر سوال رفتن وعده های انتخاباتی رئیس جمهورشد.

۱۳۹۶/۱۲/۱۹

اخبار مرتبط