چه كنیم تا كبدچرب نگیریم؟

یك متخصص گوارش با بیان اینكه درحال حاضر درمان قاطعی وجود ندارد خاطرنشان كرد: برطرف كردن علل زمینه‌ای مثل دیابت و چاقی و اصلاح رژیم غذایی به بهبود این بیماری كمك می‌كند.

به گزارش نما، عباسعلی محرابیان متخصص گوارش در خصوص بیماری کبد چرب اظهار داشت: این بیماری در اغلب موارد و خصوصا در اوائل علائمی ندارد، اما با گذشت سال‌ها و پیشرفت بیماری علائمی مثل ضعف و خستگی، کاهش اشتها، تهوع و اختلال در حافظه و قضاوت و تمرکز حواس بروز می‌کند.

وی افزود: گاهی بزرگی کبد در معاینه توسط پزشک و درد سمت راست زیر دنده‌ها و لکه‌های تیره در پوست خصوصا گردن و زیر بغل دیده می‌شود در مراحل انتهایی که سیروز کبدی ایجاد شده باشد تورم شکم و اندام‌ها، تحلیل رفتن عضلات، خونریزی داخلی، یرقان و زردی بدن و نارسایی کبدی و اغما ایجاد می‌شود که نیاز به پیوند کبد در صورت امکان دارد.

علائم کبد چرب

محرابیان با بیان اینکه این بیماری اغلب در مراحل اولیه علائمی ندارد و پزشک بطور اتفاقی متوجه بزرگی کبد درحین معاینه می‌شود و یا در جریان ازمایشات چکاپ دوره‌ای افزایش آنزیم‌های کبدی و یا در حین سونوگرافی متوجه کبد چرب می‌شویم گفت: در اینصورت پزشک با بررسی علل افزایش آنزیم‌ها و علل مختلف آن پی به کبد چرب می‌برد؛ در مواردی هم قطعی‌ترین مدرک برای اثبات وجود کبد چرب نمونه برداری از کبد و ازمایش ان با میکروسکپ است.

درمان کبد چرب

این متخصص گوارش با بیان اینکه درحال حاضر درمان قاطعی وجود ندارد خاطرنشان کرد: برطرف کردن علل زمینه‌ای مثل دیابت و چاقی و اصلاح رژیم غذایی به بهبود این بیماری کمک می‌کند.

وی افزود: پرهیز از غذا‌های پرکالری و نه فقط مواد چربی مفید خواهد بود؛ رژیم غذایی و افزایش فعالیت که موجب کاهش وزن آرام و تدریجی به میزان نیم تا یک کیلو در هفته و نه کاهش وزن شدید و سریع بسیار مفید بوده و در حقیقت کاهش میزان کالری وارده به بدن و افزایش سوخت کالری با فعالیت ورزشی بهترین راه درمان و پیشگیری است.

۱۳۹۷/۱/۲۸

اخبار مرتبط