پیش بینی شكست اردوغان در انتخابات

رهبر حزب اصلی اپوزیسیون تركیه پیش‌بینی كرد كه رای‌دهندگانی كه در گذشته از اردوغان حمایت كردند، در انتخابات ماه ژوئن طرف دموكراسی را می‌گیرند نه "دیكتاتوری".

به گزارش نما، کمال قلیچداراوغلو، رهبر حزب مردم جمهوری‌خواه شنبه گفت: با وجود نتایج حزبش در گذشته از کسب دست‌کم ۶۰ درصد آراء و شکست رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری زودهنگام اطمینان دارد.

اما خوش‌بینی این سیاستمدار ۶۹ ساله نقاط ضعفی دارد. گرچه قلیچداراوغلو می‌گوید حزبش از اعلام انتخابات زودهنگام غافلگیر نشده و آماده رقابت است، اما این حزبِ حامی سکولار، هنوز نامزدی برای ریاست جمهوری، یک طرح انتخاباتی یا ائتلاف احتمالی اعلام نکرده است.

در همین حال اردوغان ماه‌هاست برای تحکیم پایه‌های قدرتش از طریق سخنرانی‌ها و مراسم‌ها و تقویت ناسیونالیسم در بحبوحه عملیات ارتش ترکیه در سوریه علیه کرد‌ها تلاش می‌کند.

او شنبه در مصاحبه زنده با ان‌تی‌وی، قلیچداراوغلو را به چالش کشید تا به عنوان نامزد ریاست جمهوری نامزد شود.

رئیس‌جمهوری ترکیه در واکنش به اظهارات قلیچداراوغلو گفت: "او باید وارد این رقابت شود. بگذارید ببینیم مردم کشورمان چقدر به او رای می‌دهند. "

اردوغان با تمسخر اظهارات این رهبر اپوزیسیون ترکیه گفت که قلیچداراوغلو فراموش کرده حزبش در انتخابات پارلمانی ۲۰۱۵ چه میزان رای آورد.

رهبر حزب مردم جمهوری‌خواه در مصاحبه با آسوشیتدپرس گفت، اردوغان و حزب حاکم او انتخابات را از نوامبر ۲۰۱۹ به ۲۴ ژوئن امسال موکول کردند تا "قدرت بیشتری کسب کنند و کاملا دموکراسی را به حالت تعلیق درآورند. "

سال گذشته اردوغان در رفراندومی برای تغییر سیستم دولت ترکیه به ریاست جمهوری، لغو پست نخست‌وزیری و اعطای اختیارات بیشتر به رئیس‌جمهوری پیروز شد. این تغییر پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اجرایی می‌شود. قلیچداراوغلو گفت: اگر اردوغان پیروز شود، این سیستم جدید ترکیه را به عنوان یک "رژیم تک‌نفره" می‌کند.

گرچه حزب اپوزیسیون مردم جمهوری‌خواه در انتخابات پارلمانی ۲۰۱۵ تنها یک‌چهارم آراء را به دست آورد، اما این حزب با ۴۸.۶ درصد رای "خیر" به رفراندوم و حمایت گسترده از راهپیمایی‌های اعتراضی این حزب در ژوئن گذشته جسور شده است.

۱۳۹۷/۲/۲

اخبار مرتبط