خروج از هیچ

برجام منهای آمریكا چه فرجامی خواهد داشت؟

عکس خبري -برجام منهاي آمريکا چه فرجامي خواهد داشت؟

آمریكا از برجام خارج و با فرمانی اجرایی برای اعمال شدیدترین تحریم‌ها علیه ایران، در واقع چرخه همه این فعالیت‌ها را به نقطه صفر باز می‌گرداند.

به‌هم‌ریختگی‌ای که در چهره ترامپ در زمان اعلام خروج کشورش از برجام دیده می‌شد، شاید از دروغ‌پردازی‌ها، آشفتگی مفاهیم و مواضع القایی تناقض‌آمیز از نظر سیاست و حقوق بین‌المللی که تمام حیثیت فرهنگ و تمدن غرب به شمار می‌آید، نشئت می‌گیرد که ترامپ بر آن چوب حراج زد. «حمایت ایران از تروریسم»، «عدم توقف غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران»، «قرار گرفتن در آستانه دستیابی به سلاح هسته‌ای»، «آغاز مسابقه تسلیحات اتمی در خاورمیانه»، «معیوب بودن برجام از اساس» و... واژگانی غیرحقوقی، غیر مرتبط به بحث برجام و دیکته شده از سوی صهیونیست‌ها و برخی کشورهای عربی مرتجع منطقه بود که ضرباًزورا کنار هم قرار گرفتند تا ترامپ چهار روز زودتر از موعد خود گفته، به این نتیجه‌گیری غیرمنطقی‌تر برسد که چون «توافق هسته‌ای نمی‌تواند مانع از دستیابی ایران به خطرناک‌ترین سلاح‌ها شود»، آمریکا از برجام خارج و با فرمانی اجرایی برای اعمال شدیدترین تحریم‌ها علیه ایران، در واقع چرخه همه این فعالیت‌ها را به نقطه صفر باز می‌گرداند. ترامپ در کسوت مؤلف کتاب «هنر معامله»، روح سوداگری خود را بلافاصله در انتها با این ادبیات آمریکایی یادآور می‌شود که برای مذاکره مجدد یک توافق هسته‌ای قابل قبول با ایران «آماده، مایل و توانا» است. این در حالی است که با در نظر گرفتن بازرسی‌های فراوان و اعلام 10 مرتبه گزارش وفادارای و عمل کامل ایران به تعهدات خود، دروغگویی، عهدشکنی آشکار و قلدرمآبی با حقوق بین‌الملل آمریکا به همگان نشان داده شد. به ویژه کسانی که در ایران با نگاه معتمدانه به مذاکره با آمریکا هیچ منطقی جز گفته خود را برنمی‌تابیدند. اقدام ترامپ در امضای خروج آمریکا از برجام گفته امام خمینی(ره) درباره آغاز جنگ از سوی صدام را به ذهن تداعی می‌کند که «دیوانه‌ای سنگی انداخته و رفته» و ان‌شاءالله این بار افتادن طشت «بی‌اعتباری تعهدات آمریکایی» با صدای بلند به دیرباوران و خوش‌بینان به عمو سام خواهد فهماند که هویت و ماهیت استکباری آمریکا یعنی چه؟!
اما جمهوری اسلامی ایران نباید متوقف شود. نیاز امروز تقویت وحدت و انسجام ملی است که در اثر این تجربه تازه که مختصاتی دیگر دارد، به دست آمده است، یعنی همان جمله معروف امام(ره) که هرچه فریاد دارید بر سر آمریکا بکشید. مواضع اولیه مسئولان کشور در آزمودن اروپا و پنج کشور باقیمانده در برجام مناسب بود. اقدام آنها نشان خواهد داد برجام منهای آمریکا چه فرجامی خواهد داشت؟

۱۳۹۷/۲/۲۱

اخبار مرتبط