اختصاصی نما:

زشت و زیبای مرحله نهایی مسابقات انتخابی كشتی

عکس خبري -زشت و زيباي مرحله نهايي مسابقات انتخابي کشتي

الحق والانصاف كشتی و كشتی گیران نسبت به دیگر رشته های ورزشی از حواشی كمتری برخوردار است با این وجود بروز پاره ای ناهنجاری ها در عرصه این ورزش ملی و مدال آور نشان گواهی است بر این مدعا كه در عرصه كشتی نیز كار فرهنگی انجام نداده ایم

محمدرضا کاظمی -
مرحله نهایی رقابت های انتخابی کشتی آزاد و فرنگی برگزار و طی آن تمام موجودیت کشتی آزاد و فرنگی پای در میدان گذاشتند. نفرات برتر مرحله نخست و مدال آوران جوان و بزرگسال میادین معتبر، منهای برخی نامداران و البته آنان که گفته می شود به جهت مثبت بودن آزمایش، امکان شرکت در مسابقات را نداشتند پنجه در پنجه هم انداختند. مسابقاتی که از فراز و فرود فراوانی برخوردار بود. شکست و پیروزی قهرمانان، زد و خورد کشتی گیران و پرتاب اشیا بسوی داور خارجی برابر دیدگان میلیون ها تماشاگر. 



کلاف سردرگم انتخابی

معمولا غرض از برگزاری مسابقات انتخابی، شناسایی برترین ها و گره گشایی از اوزانی است که طی آن بتوان کشتی گیران هم سطح و نزدیک به هم دارد را به سهولت گزینش کرد.‌ با این وصف در مسابقات انتخابی هر دو مرحله اول و دوم آنچه که دیده شد و به چشم آمد فراز و فرود قهرمانان و مدعیان هر دو رشته آزاد و فرنگی با چاشنی اتفاقات غیر منتظره بود. بر همین اساس جز در معدودی اوزان و برخی قهرمانان که توانستند اقتدار و توان خود را تثبیت و تداوم بخشند دیگر نامداران کم و بیش طعم تلخ شکست را چشیدند.قهرمانانی چون سعید عبدولی، محمدعلی گرایی،شهاب قوری چوللی، مجتبی گلیچ، یدالله محبی، ایمان صادقی، پیمان بیابانی، عزت الله اکبری، محسن حاجی پور، برومند اصلان، علیرضا قاسمی، حسین نوری و برخی دیگر که دارای عناوین جهانی و آسیایی یا سابقه عضویت در ترکیب تیم ملی را دارند. نکته جالب توجه اینکه شورای فنی و فدراسیون کشتی چاره ای ندارند جز آنکه در یک نقض غرض آشکار تعدادی از همین بازنده ها را در ترکیب تیم ملی راهی بازی های آسیایی یا میدان جهانی کنند زیرا در شرایط حاضر نفرات دیگری که بتوان بر آنان تکیه کرد نداریم. با این ترتیب به نظر می رسد کار ما در میادین یادشده بسیار دشوار خواهد بود‌. در واقع باید صراحتا اعلام کرد جز حسن یزدانی که در قواره یک کشتی گیر ششدانگ ظاهر شد، نمی توان به هیچ کدام از نمایندگان اوزان مختلف آزاد و فرنگی اعتماد صددرصدی داشت. همین امر کار انتخاب اعضای تیم ملی را برای مربیان و شورای فنی دشوار خواهد می کند.هر چند ما امیدواریم و آرزو می کنیم با همین موجودیت نیز بتوانیم از جایگاه کشتی کشورمان در آسیا و جهان دفاع کنیم اما همانطور که پیشاپیش گفته شد امسال کار بسیار دشواری را در هر دو میدان المپیک آسیایی و مسابقات جهانی پیش رو داریم.



 تماشاگران سنگ تمام گذاشتند

با وجودی که چهره های شاخصی چون رضا یزدانی، کمیل قاسمی،حسن رحیمی، احمد محمدی و برخی دیگر به هر دلیل ممکن پای در میدان مسابقات انتخابی مرحله نهایی نگذاشته بودند و مبارزات حساس و نفسگیر بین مدعیان طراز اول برگزار نشد اما دوستداران کشتی با حضور حداکثری خود گرمی بخش مسابقات بودند. در واقع شدت حضور علاقه مندان کشتی به اندازه ای بود که به ناچار درهای سالن به روی آنان بسته شد و از جمعیتی که تلاش می کردند راهی برای ورود به محل رقابت ها پیدا کنند خواسته شده تا به خانه بازگشته و مسابقات را از طریق گیرنده های خود پی گیری کنند. این در حالی است که نقطه قوت هر دو دوره مسابقات انتخابی همانا آشتی تماشاگران کشتی با ورزش مورد علاقه خود بود.



ضعف فرهنگی داریم

الحق والانصاف کشتی و کشتی گیران نسبت به دیگر رشته های ورزشی از حواشی کمتری برخوردار است با این وجود بروز پاره ای ناهنجاری ها در عرصه این ورزش ملی و مدال آور نشان گواهی است بر این مدعا که در عرصه کشتی نیز کار فرهنگی انجام نداده ایم. معاونت فرهنگی وزارت ورزش و جوانان، و تشکیلات مشابه آن در فدراسیون نه تنها برنامه ای برای ورزش اول ندارند بلکه اصولا باید اذعان کرد این هر دو بخش از کمترین توان و امکانی جهت رسیدگی به امور مربوط به خود بی بهره اند.درگیری فیزیکی برادران عبدولی، پرتاب اشیا توسط برادر یکی دیگر از کشتی گیران به سوی داور خارجی و مبادرت به استفاده از مواد ممنوعه توسط برخی چهره ها گواهی است بر این مدعا که در بخش فرهنگی کمترین کاری صورت نگرفته است. تردید نداریم که تشکیل جلسه کمیته انضباطی و حل و فصل موضوع راه حل رفع مشکل نیست و برای برطرف کردن معضلاتی از این دست نیازمند برنامه ریزی، ریشه یابی و رفع معضلات از مسیر درست و اصولی هستیم.



 جمع بندی نهایی پیکارهای انتخابی کشتی

ضمن تاکید و پذیرش اصل برگزاری مسابقات انتخابی کشتی باید اذعان کرد نمی توان این رقابت ها را فصل الخطاب انتخاب کشتی گیران دانست. به عبارت دیگر باید تاکید کنیم این انتخابی نه تنها اهداف مورد نظر را تامین نمی کند بلکه چه بسا در برخی اوزان گرهی بر گره های دیگر می افزاید و اعضای شورای فنی باید تلاش کنند تا گره هایی که حاصل مسابقات انتخابی است بگشایند. رقابت هایی که طی آن به غیر از قهرمانان معدودی اوزان نمی توان به راحتی دست روی گزینش دیگر نفرات برتر اوزان دیگر گذاشت. فقدان اقتدار و برندگی لازم و کلاس پایین برخی از برندگان رقابت های انتخابی این اطمینان را ایجاد نمی کند که بتوان در میادین بزرگ از جمله مسابقات جهانی روی مدال آنها حساب باز کرد. در پی تضعیف روحیه نیستیم اما هر کسی که دستی بر آتش کشتی داشته باشد با اندکی دقت نظر در خواهد یافت که نمی توان به موفقیت برخی از نفرات برتر انتخابی در میدان جهانی امید داشت.‌نامداران پا به سن گذاشته و جوانان نتوانسته اند فاصله خود را با ستارگان کم کنند. همین امر باعث شده تا خلائی جدی در برخی اوزان ایجاد و نگرانی ها روز افزون شود. به هر حال اکنون پرونده مسابقات انتخابی کشتی در سال ۹۷ بسته شده و ریش و قیچی دست شورای فنی، فدراسیون و مربیان است تا از جمع همین نفرات منتخب، تیمهای آزاد و فرنگی برای حضور در بازی های آسیایی و متعاقب آن مسابقات جهانی برگزینند. البته امیدواریم فاصله چند ماهه تا زمان برگزاری رقابت های یادشده و تشکیل اردوهای منسجم و منظم بتوان تیم ها و نفرات ساخته و پرداخته ای را راهی میدان کرد.

۱۳۹۷/۲/۲۳

اخبار مرتبط