اقدام عملی نباشد یكصد سند هم بدهند چه ارزشی دارد؟

رئیس كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: اقدام عملی اگر نباشد یكصد سند هم بدهند چه ارزشی دارد؟

به گزارش نما، علاءالدین بروجرودی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در حاشیه نشست علنی صبح امروز مجلس در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اگر کمیسیون می‌خواست لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مبارزه با تأمین مالی تروریسم را رد کند، راحت‌ترین کار بود اما چون این لایحه بسیار مهم بود و با منافع ملی گره خورده نباید با یک کلمه پاسخ هیأت رئیسه داده شود، البته صبحت‌های آقای لاریجانی را قبول دارم که گفته بود زمان زیادی برای بررسی این لایحه سپری شده است، البته بنده دلیل این موضوع را به وی توضیح دادم که قابل بیان به صورت علنی نیست، اما روز یکشنبه این لایحه را در دستور کار کمیسیون قرار می‌دهیم و از ارگان‌های ذی‌ربط نیز برای بررسی آن دعوت می‌کنیم.

وی درباره مهمترین ایراد کمیسیون متبوعش به لایحه مذکور، گفت: آنچه که درباره متن FATF مهم است منافع ملی ماست که در این زمینه عملاً اسکلت‌بندی و چارچوب این طرح و طرح 4 گانه‌ای در نشست غیرعلنی مجلس مطرح شد، مانند مبارزه با پولشویی و مبارزه با تأمین مالی تروریسم و پشتوانه‌ای که آنها در این مورد دارند.

بروجردی اضافه کرد: کاری که خود آنها انجام می‌دهند همین است، داعش و سازمان‌های تروریستی که آمریکا به وجود آورده چگونه تأمین مالی می‌کنند؟ آنها در حقیقت از همه روش‌های مختلف استفاده کرده در حالی که ما تفکیک جدی برای تروریست قائل هستیم، بین گروه‌های جهادی، حماس، حزب‌الله و جهاد اسلامی فلسطین که به هیچ عنوان قابل مقایسه با گروه‌های تروریستی نیستند.

وی تأکید کرد: باید بحثی که آمریکایی‌ها به دنبال آن هستند را به گونه‌ای مدیریت کنیم که منافع جهان اسلام حفظ شود، در هر صورت خروجی کمیسیون امنیت ملی درباره FATF نکاتی با عنوان تحفظ باید در آن قید شود.

بروجردی با اشاره به نگاهش به مذاکرات با اروپا درباره برجام، تصریح کرد: صحبت‌های مقام معظم رهبری به حق است، در عین حال تصمیم‌گیری مجموعه شورایعالی امنیت ملی این بود، زیرا اتمام حجت با اروپایی‌ها مهم است.

وی ادامه داد: در ابتدای راه در مذاکرات که به برجام رسیدیم، آن زمان در مقابل ما یک جبهه متحد از تمام کشورها وجود داشت که اکنون این جبهه کاملاً شکسته و آمریکایی‌ها با چینی‌ها و حتی یاران نزدیک‌شان در خاور دور مانند ژاپن و کره جنوبی در حال جنگ اقتصادی هستند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: به هیچ وجه آن اتحاد سابق علیه جمهوری اسلامی ایران شکل نخواهد گرفت و ما باید بسیار هوشمندانه این کار را انجام دهیم و این بار باید با اروپایی‌ها اتمام حجت کرد و آنها در یک آزمون مهم تاریخی قرار دارند و قرار نیست در تاریخ آینده جهان برای همیشه کشوری مانند آمریکا با سیاست‌های مستکبرانه و زورگویانه حاکم همه کشورها شود و اروپا باید نشان دهد که توانمندی حفظ منافع ملی خودش را دارد.

وی تأکید کرد: آمریت اروپایی‌هکایی‌ها به لحاظ اینکه رابطه اقتصادی و رسمی با ما ندارند، علاقه ندارند که دیگران از این منفعت متقابل یعنی کار اقتصادی با جمهوری اسلامی سود ببرند و خواهان بر هم زدن بازی هستند لذا مقاومت بسیار مهم است و ما هم در حال آزمودن آنها هستیم.

بروجردی در واکنش به بیانیه موگرینی درباره حفظ برجام از سوی اروپایی‌ها، تصریح کرد: نه فقط بیانیه دیگر برای ما اعتبار ندارد، بلکه سند را هم وقتی آمریکا در برجام این گونه عمل کرد، فاقد اعتبار می‌دانیم، اعتبار صوری دارد اما اقدامات عملی برای ما مهم است و این تضمینی است که ما باید بگیریم. اقدام عملی اگر نباشد یکصد سند هم بدهند چه ارزشی دارد؟

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در بخش دیگری از سخنانش متذکر شد: اگر قرار بر این باشد که شرکت‌های اروپایی در ایران حضور پیدا نکنند یا به تعهدات خودشان عمل نکنند و قراردادهایی را که در دوران برجام بسته‌اند عملی نکنند، شعار و بیانیه و حتی سند رسمی دادن ارزشی ندارد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نظر شما در خصوص اظهارات آقای عراقچی در جلسه غیرعلنی مجلس مبنی بر اینکه اروپایی‌ها شرط ادامه مذاکرات و تداوم برجام را پذیرش FATF از سوی ایران عنوان کرده اند چیست؟ توضیح داد: این به نظر من جزئی از یک کلیت است و می‌تواند بهانه‌ای هم برای ادامه راه باشد، ما خودمان سردمدار مبارزه با تروریسم در دنیا هستیم اما یکی از پشتوانه‌های بزرگ تروریست‌ها در منطقه ما درآمدهای میلیاردی آنها از مواد مخدر است که بعد از حضور آمریکا در منطقه و در افغانستان تا ۴۰ برابر افزایش پیدا کرده است.

بروجردی درباره تناقض میان اظهارات عراقچی و شمخانی در خصوص FATF در جلسه غیر علنی مجلس تصریح کرد: این را باید از خود این آقایان سوال کنید، نه من؛ اما به هر حال ما این مسائل را در کمیسیون بررسی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی با هیچ کشوری از جمله کره شمالی قابل مقایسه نیست، تصریح کرد: ما تنها کشوری هستیم که این جرأت را داریم تا در مقابل آمریکا به عنوان مدعی ابرقدرت بودن بایستیم، سربازان آمریکایی را که وارد آب‌های ما می‌شوند، دستگیر کنیم و پهپاد جاسوسی آنها را به زمین بنشانیم و پس ندهیم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین در پاسخ به سوالی در زمینه اظهارات دیروز وزیر امور خارجه آمریکا با بیان اینکه وقتی رئیس یک سازمان جاسوسی را در رأس وزارت خارجه می‌گذارند، خروجی بهتر از این نخواهد داشت، ادامه داد: ادبیات او اصلاً ادبیات دیپلماتیک جهان امروز نبود.

وی همچنین درباره علت نام آوردن مقامات آمریکایی از جمله وزیر امور خارجه این کشور از سردار سلیمانی گفت: علتش این است که سردار سلیمانی نماد موفقیت‌های جمهوری اسلامی در منطقه است و مهمترین چهره تأثیرگذار در شکست طرح آمریکا و گروهک‌های تروریستی در منطقه است، به همین دلیل همیشه با نگرانی و نگرانی از این شخصیت برجسته ملی ما یاد می‌کنند.

۱۳۹۷/۳/۱

اخبار مرتبط