اختصاصی/ نگاهی به كتاب «آسمان آبی شب» اثر عباس قاضی‌زاده

نقدی بر اسلام ریاكارانه با چاشنی تاریخ انقلاب

عکس خبري -نقدي بر اسلام رياکارانه با چاشني تاريخ انقلاب

این رمان با محوریت آشنایی یك فرد مسیحی با زنی مسلمان شكل گرفته است. سپس این دو تصمیم به ازدواج با یكدیگرمی‌گیرند و با توجه به اینكه آن فرد مسیحی باید به دین اسلام وارد شود و آن را بپذیرد به همین خاطر تصمیم می‌گیرد كه با آن آشنا شود. در این مسیر او با پنج نوع از اسلام كه در جامعه رایج بوده آشنا می‌شود و به دنبال اسلام واقعی است.

امیرعلی اسماعیلی: تاریخ همواره آبشخور مناسبی بوده برای آنهایی که اهل دقت هستند. تاریخ برای آنهایی که از سر تامل و دقت به سرگذشت پیشینیان توجه نمی‌کنند بی‌شک دستاورد زیادی ندارد اما آنهایی که به اتفاقات و حوادث گذشته از سر عبرت‌آموزی و پند گرفتن می‌نگرند می‌توانند از تاریخ درس‌های بسیاری بگیرند.

رمان «آسمان آبی‌ شب» نوشته عباس قاضی‌زادهیکی از آثاری است که نویسنده از روی توجه به تاریخ و اهمیت مسئله به آن رجوع کرده و آن را از لابه‌لای صفحات تاریخ برای خواننده خود بیرون کشیده است. در این رمان خواننده با داستانی سیاسی-دینی پیرامون حوادث بهمن‌ماه سال ۶۰ در شهر آمل مواجه می‌شود و تلاش می‌کند با استفاده از زبان هنر یکی از وقایع مهم تاریخ پس از انقلاب اسلامی را برای خواننده خود بازگو کند. رویدادی که در آن بخشی از مردم به خاطر زیاده‌خواهی برخی زیاده‌خواهان و تمامیت‌طلبان کشته شدند.

«آسمان آبی شب» می‌تواند در روزگاری که «جنگ روایت‌ها» میان صاحبان روایت‌ها در جریان است نقش داشته باشد و حضور او در پازل این جنگ بی‌تاثیر نیست.نویسنده در این کتاب به منظور یادآوری ماجراهای ششم بهمن ۱۳۶۰ و حمله گروهی از مارکسیست‌ها به شهر آمل فضایی را رقم زده تا خواننده با مطالعه آن در جریان ماوقع اتفاقات و درگیری‌های نیروهای انقلاب اسلامی و جریان مقابل قرار گیرد. این اثر از این حیث اهمیت دارد که این واقعه در وصیتنامه امام خمینی(ره) نیز به آن اشاره شده بود و پیش از این در فضای ادبیات مورد توجه قرار نگرفته بود.

این رمان با محوریت آشنایی یک فرد مسیحی با زنی مسلمان شکل گرفته است. سپس این دو تصمیم به ازدواج با یکدیگرمی‌گیرند و با توجه به اینکه آن فرد مسیحی باید به دین اسلام وارد شود و آن را بپذیرد به همین خاطر تصمیم می‌گیرد که با آن آشنا شود. در این مسیر او با پنج نوع از اسلام که در جامعه رایج بوده آشنا می‌شود و به دنبال اسلام واقعی است. در واقع نویسنده کوشش دارد تصویری از تفسیرهای به‌رای که از سوی برخی مُسلم‌نماها ارائه می‌شود تا بتوانند راحت‌تر در پوشش اسلام دست به رفتارهای نفسانی خود بزنند، نشان دهد. ماجرای «نومن ببعض و نکفر ببعض» که در قرآن کریم به صراحت در مورد برخی مسلمین به آن اشاره شده، در «آسمان آبی شب» از سوی نویسنده با زبان داستان مطرح و مورد اشاره قرار گرفته است. در واقع نویسنده کوشش کرده نشان دهد آنجا که ما نفعی از اسلام نمی‌بریم چیزی جدای از آن خلق می‌کنیم و به اسم اسلام به کار می‌بریم. این رفتار پس از پیروزی انقلاب اسلامی در میان برخی از مسئولان و مردم رش د کرد و به همین خاطر گاهی شاهد نوعی اسلام التقاطی در جامعه هستیم.

رمان «آسمان آبی شب» اثر عباس قاضی‌زاده را نشر کتابستان معرفت روانه کتابفروشی‌ها کرده است.

۱۳۹۷/۳/۱۸

اخبار مرتبط