زاویه ای دیگر حادثه مدرسه غرب تهران

پرونده حادثه مدرسه غیردولتی غرب تهران، هم‌اكنون در حال طی كردن مراحل قضایی خود است البته ماجرای پیش آمده در این مدرسه از چند جنبه قابل بررسی است، باید توجه داشت كه به جز ضعف‌های گزینش نیرو در مدارس غیردولتی، بررسی سلامت روان برای ورود به آموزش وپرورش و در حین فعالیت نیاز است.

به گزارش نما، همچنین علاوه بر قصور آموزش‌وپرورش در وقوع چنین حادثه‌ای باید به نقش خانواده‌ها و دانش‌آموزان و کمرنگ شدن بعد تربیت در مدارس پرداخت. بی‌توجهی مدارس به جنبه‌های تربیتی در وقوع حادثه چه سهمی داشت؟ در شرایطی که مدارس در چنبره مسائل آموزشی گرفتارند و هر روز حجم انبوهی از مسائل آموزشی و فرمول‌ها را به خورد دانش‌آموز می‌دهند، فرصتی برای آموزش مهارت‌های زندگی و مسائل تربیتی باقی می‌ماند؟

بررسی کشور‌هایی که در حوزه آموزش وپرورش کارنامه موفقی دارند نشان می‌دهد این کشور‌ها آموزش مهارت‌های زندگی را در اولویت قرار داده‌اند، اما در مدارس ایران آموزش مهارت‌های زندگی چه سهمی دارد؟ بی‌توجهی به مسائل تربیتی و مهارتی در مدارس تا چه اندازه در وقوع آسیب‌های اجتماعی و اخلاقی در جامعه نقش دارد؟

نرگس نادری کارشناس مشاوره در آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه حادثه مدرسه غرب تهران را باید از چند زوایه بررسی کرد، گفت: در این حادثه علاوه بر مسائل مرتبط با ضعف گزینش در آموزش‌وپرورش باید به نقش دانش‌آموزان نیز توجه کرد، چرا آن‌ها این اتفاق را زودتر به خانواده‌هایشان اطلاع ندادند همچنین دوره‌های آموزشی که می‌گویند در حوزه آسیب‌های اجتماعی برای تقویت مهارت نه گفتن برگزار می‌شود، نتایجش در این حادثه کجاست؟ چرا دانش‌آموزان مهارت نه گفتن را نداشتند و حتی مسئله را به خانواده‌ها بیان نکردند و گذاشتند حادثه طولانی شود.

وی افزود: آیا خانواده‌ها شناخت کافی از فرزندشان داشتند؟ آیا متوحه تغییر رفتار یا افسردگی آن‌ها شدند؟ همچنین موضوع دیگر نظارت بر فعالیت مدرسه است، چگونه مدیر متوجه نشده است که چه اتفاقاتی در مدرسه در حال رخ دادن است؟ دوربین‌ها درمدرسه چه وظایفی دارند آیا تزئینی بودند و هیچگاه چک نمی‌شوند؟ اگر دوربین‌ها چک شود می‌توان اتفاقات و آسیب‌هایی که در مدرسه رخ می‌دهد را رصد و پیشگیری کرد.

این کارشناس مشاوره ادامه داد: بعد از طرح این مسئله که حساسیت‌های بسیاری در جامعه ایجاد کرد، چه اتفاقی برای دانش‌آموزان رخ می‌دهد تا به لحاظ روانی تحت درمان قرار بگیرند؟ باید توجه کرد یکی از علت‌هایی که بچه‌ها مسائل را بازگو نمی‌کنند این است که نگرانند خانواده آن‌ها را مقصر بدانند بنابراین حمایت خانواده از آن‌ها ضروری است.

نادری بیان کرد:حضور مشاور توانمند در مدارس به ویژه دوره متوسطه نیاز است چرا که مشاور از نوع رفتار دانش‌آموز بسیاری از مسائل را درک خواهد کرد همچنین اگر دانش‌آموز نتواند مسائل را به خانواده بگوید می‌تواند آن را به مشاور بگوید، اما هم‌اکنون در مدارس پسرانه که آسیب‌های اجتماعی زیاد است با کمبود شدید مشاوران مواجه هستیم.

۱۳۹۷/۳/۲۱

اخبار مرتبط