رونمایی چینی‌ها از شكارچی خاموش

دانشمندان آكادمی مهندسی فیزیك چین اسلحه جدیدی به نام «شكارچی پهپاد» ساخته اند كه برای عملیات های امنیتی، مبارزه با تروریسم و بخش های مختلف نظامی و پلیس قابل استفاده است.

به گزارش نما، اسم سلاح لیزری جدید چین 'شکارچی خاموش' (Silent Hunter) است و شرکت Poly Technologies Inc سازنده آن گفته پلیس و نیروهای امنیتی از آن حتی برای مبارزه با تروریسم هم استفاده می کنند.

چین اگرچه از نسل جدید این شکارچی لیزری در نمایشگاه KADEX 2018 قزاقستان در ماه می رونمایی کرد، اما ظاهرا این سلاح لیزری چینی ها با اقبال قابل توجهی روبرو شده و هنوز رسانه های روسی از آن صحبت می کنند.

در این نمایشگاه که چین این اسلحه را به نمایش گذاشت 400 شرکت از 55 کشور دنیا شرکت داشتند که بسیار مورد توجه و اقبال قرار گرفت.

دانشمندان چینی سازنده این سلاح به تازگی اعلام کردند این سامانه لیزری آزمایش‌ها را با موفقیت پشت سر گذاشته و بیش از 30 پهپاد را ساقط کرده است.

این سلاح با تاباندن لیزر موجب سوختن و از بین رفتن قطعات اصلی پهپادها می‌شود و آن‌ها را غیرفعال می‌کند همچنین، این سلاح در سامانه راهبری و جهت‌یابی پهپاد نیز اختلال ایجاد می‌کند.

این سامانه می‌تواند ظرف 5 ثانیه پهپادها را نابود کند گفته می‌شود هر کدام از این سامانه‌های دفاعی لیزری می‌تواند منطقه‌ای به مساحت 12 کیلومتر مربع را پوشش دهد.

در ماه آوریل سال قبل بود که 19 پهپاد به طور غیرقانونی بر فراز چند فرودگاه در چین به پرواز درآمدند که موجب ایجاد تاخیر در چندین پرواز شدند.

با اینکه قوانین چین ایجاب می‌کند هر پهپاد غیرنظامی که وزنی بیش از 250 گرم داشته باشد با نام دارنده آن ثبت شود، کارشناسان هشدار می‌دهند نمی‌توان از پرواز تمام این پهپادها جلوگیری کرد.

حال، این سامانه لیزری به روشی مناسب برای پاسخ به اینگونه تهدیدها تبدیل شده است همچنین این سامانه برای جابجایی راحت‌تر، می‌تواند پیاده‌سازی شود.

علاوه بر این، برای شناسایی بهتر و افزایش دقت این سامانه لیزری، یک سامانه رادار نیز برای آن طراحی شده است.

پهپادها یکی از اصلی ترین وسایل برای جمع آوری اطلاعات محسوب می شوند و چین نگران است که افزایش این وسیله ها خطرهای امنیتی برای کشور به دنبال داشته باشد.

فیزیکدان های آکادمی علوم این کشور گفته اند که آزمایش هایی نیز روی این سامانه لیزری با موفقیت انجام شده است و می توان از این سامانه برای هدف قرار دادن پهپادها استفاده کرد.

اسلحه لیزری که متخصصان چینی ساخته اند می تواند، این وسیله های بدون سرنشین را هدف قرار داده و علاوه بر سوزاندن سطح آنها، مانع ادامه پرواز شود.

روزنامه «مردم» می نویسد بر اساس شاخصه هایی که برای این سامانه تعریف شده، اسلحه لیزری که به آن «تفنگ لیزری چین» هم گفته می شود 12 کیلومتر را زیر پوشش خود قرار می دهد.

این روزنامه چینی می گوید که این سامانه لیزری در نوع خود در جهان نادر است و می تواند مانع بسیاری از فعالیت های غیرقانونی پهپادها شود.

خبرگزاری شینهوا هم به نقل از آکادمی مهندسی فیزیک چین اعلام کرد که این سیستم با برد 2 کیلومتر قابلیت سرنگونی انواع هواپیماهای سبک، 5 ثانیه پس از شناسایی موقعیت هدف را دارد.

به گزارش این خبرگزاری، سیستم مذکور نقشی کلیدی در تضمین امنیت مناطق شهری دارد و نگرانی‌ها درباره فعالیت های نقشه‌برداری غیرمجاز را رفع خواهد کرد.

برد موثر این سیستم تا ارتفاع 500 متر بوده و قابلیت هدفگیری اشیاء پرنده‌ای تا سرعت 50 متر بر ثانیه را دارد.

'یی‌جینسونگ' مدیر شرکت تجهیزات 'جی‌یوان های تک' معتقد است که هواپیماهای بدون سرنشین با توجه به ارزانقیمت بودن و کاربرد آسان، انتخاب مناسبی برای تروریست ها به شمار می‌روند.

وی گفت: رهیابی چنین پهپادهایی معمولا وظیفه تک‌تیراندازها و بالگردهاست اما درصد پایین موفقیت آنها خسارات ناخواسته‌ای را به همراه دارد.

این سیستم که قابلیت نصب بر روی وسایل نقلیه را دارد در آزمایش های خود با بازدهی 100 درصد موفق به سرنگونی 30 پهپاد شده است.

'سونگ جونگ پینگ' کارشناس امور نظامی و مفسر تلویزیون چین می گوید که امروز در کشورهای دیگر تقاضاهایی برای لیزرهای مذکور چین وجود دارد.

وی ساخت تسلیحات پیشرفته را نشانه ای از اقتدار ارتش چین در دوران مدرن نظامی دانست و گفت که مشتریان تسلیحاتی چین به این سلاح ها نیز علاقه نشان می دهند.

وی افزود که مشتریان می خواهند در این بازار تسلیحاتی از این سلاح های مدرن بهره مند شوند و البته نباید نادیده گرفت که این سلاح ها در راستای مبارزه با تروریسم بسیار کارامد هستند.

این کارشناس چینی گفت که کشورش در ساخت تسلیحات لیزری تاریخ طولانی دارد و از این سلاح ها برای مصارف ضد موشکی، ضد ماهواره ای و ضد دفاعی می توان بهره گرفت.

پیتر استینگر استراتژیست بنیاد نیو آمریکن می گوید که تولید تسلیحات مدرن و لیزری و ساخت پهباد در ارتش های پیشرفته دنیا و از جمله برای کشورهای مختلف و بخصوص آمریکا با هزینه های سنگین دنبال می شود و این کشورها هر از چند گاهی از این دستاوردهای خود در نمایشگاه ها نیز بهره می برند.

او می افزاید که آمریکا در تلاش است تا اجازه ندهد در راستای سرقت حق مالکیت معنوی چنین فناوری هایی از سوی کشورهای دیگر از جمله چین به سرقت برده شود.

۱۳۹۷/۳/۲۸

اخبار مرتبط