نزول هنر

سال ها است كه عمده ی خروجی های هنری جامعه، وضعیت مناسبی ندارد. این وضعیت از این جهت نامناسب است كه رسالت اصلی هنر كه ارتقای روحی و شخصیتی انسان باید باشد را به طور عمده نادیده گرفته است.

به گزارش نما، شاید بروز این وضعیت، در فضاهای هنری که عمومی تر هستند(مثل سینما، تلوزیون و تئاتر)، بیشتر مشخص باشد.

شرایط نامناسب اقتصادی و اجتماعی کشور و آشفتگی ذهنی و روحی مردم، وضعیتی پدید آورد که برخی از تولید کنندگان هنری بر حسب نیاز جامعه، به سمت آثار کمدی و خنده دار رفتند و استقبال خوبی هم از این آثار شد. اما اتفاق نامبارکی که در این آثار به چشم می خورد، سقوط به سطحی نگری و تولیدات نازل است. تولیداتی که بیشتر از این که نام یک اثر هنری را بتوان بر آن نهاد؛ می شود آن را به لودگی تشبیه کرد.

اگرچه می توان نگاه سرگرمی به آثار هنری داشت، اما رسالت والای هنر را نباید فدای سرگرمی(به صورت صِرف) کرد و به بهانه ی خنداندن مردم، هر امر سخیفی را به نام هنر به خورد آن ها داد.

خوب است که مسئولان فرهنگی و متولیان هنری، خودشان دست به کار شوند و از رشد این گونه آثار ممانعت کنند. البته بهترین راه حل این وضع؛ تولید آثار فاخر و ارزشمند در هر شاخه ی هنری و انعکاس آن در جامعه است. کاری که اگر سریع تر انجام نگیرد، بیم آن می رود که ذائقه ی هنری مردم، به آین آثار سخیف عادت کند و این غبارِ نزولِ آثار هنری، بر دامن هنرمندان و هنردوستان این مرز و بوم، بنشیند.

۱۳۹۷/۳/۳۰

اخبار مرتبط