دلّا‌لان و منفعت‌طلبان از مدیران اقتصادی سبقت گرفته‌اند

عضو كمیسیون انرژی مجلس نهم با تأكید بر این دست برتر مدیریت بازار از آن متجاوزان به حقوق مردم است، گفت: ادامه رویكرد غلط مدیریتی جز دامن زدن به مشكلات نتیجه دیگری در بر نداشته است.

به گزارش نما، ابراهیم کارخانه‌ای عضو کمیسیون انرژی مجلس نهم ،‌ با تأکید بر این که توانمندی دلالان و منفعت‌طلبان از توانمندی مدیران اقتصادی در میدان جنگ اقتصادی دشمن سبقت گرفته و دست برتر مدیریت بازار از آن سودجویان و متجاوزان به حقوق مردم است، گفت: ناتوانی تیم اقتصادی در مواجهه با مشکلات اقتصادی کشور است و این که با وجود اتخاذ انواع راهکارها روزبه‌روز برآشفتگی و نابسامانی‌های موجود در بازار اقتصاد کشور افزوده شده است، بیانگر این واقعیت است که ادامه این رویکرد غلط مدیریت و برنامه‌ریزی اقتصادی، تاکنون جز دامن زدن به مشکلات نتیجه دیگری در بر نداشته است.

ارز کشور که حاصل دست‌رنج کارگران زحمت‌کش ایرانی است، نباید در شرایط حساس کنونی صرف مسافرت‌های تفریحی خارجی و موارد غیر ضرور شود.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد اعضای تیم اقتصادی اعم از بازیگران روی صحنه و پشت صحنه با ناتوانی در مقابله با نابسامانی‌های بازار سکه و ارز که ریشه نابسامانی اقتصادی در دیگر عرصه‌هاست، همچنان سیاست‌ ناکارآمدی خود را بر زندگی مردم تجربه می‌کنند.

کارخانه‌‌ای رانت مجانی مسافرت‌های خارجی را که در تاریخ 40 ساله کشور بی‌سابقه است، مایه شرمندگی برای تصمیم‌گیرندگان سیاست ارزی کشور خواند و گفت: جا دارد علاوه بر رئیس کل بانک مرکزی عوامل نابسامانی و آشفتگی در بازار سکه و ارز به علت بی‌کفایتی مستعفی و عوامل مقصر آن قاطعانه تحت پیگرد قضایی قرار گیرند و بیش از این معیشت مردم و اقتصاد کشور نیز عرصه آزمون و خطای مدیریتی واقع نشود.

وی افزود: در حالی که که رئیس‌جمهور محترم، قدرتمندانه در برابر تهدیدات رئیس‌جمهور خودسَر آمریکا می‌ایستد و شجاعانه آمریکا را از هر نوع اقدام علیه منافع نفتی جمهوری اسلامی ایران بر حذر می‌دارد، انتظار این است که مدیران دستگاه‌های دولتی نیز با برنامه‌ریزی قدرتمندانه و خدمت مجاهدانه، آمریکا را از هر نوع شیطنت در درون کشور مایوس کنند و این مستلزم آن است که دولت محترم با تغییر اساسی در رویکردها و با بهره‌گیری از برنامه‌ریزی جهادی و بکارگیری مدیران انقلابی و با بسیج همه امکانات، تمامی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های بالقوه کشور را با اتخاذ تدابیر مدبرانه به میدان مقابله با دشمن بکشاند.

دولت نمی‌تواند صرفاً با جابه‌جایی نیرو در یک تیم محدود جناحی که در میدان بازی‌های مختلف آزمون خود را پس داده‌اند، اقتصاد کشور را سر و سامان به بخشد.

نماینده مردم همدان در دوره‌های هفتم و نهم مجلس گفت: پاسخ تهدید دشمن جز با استحکام‌بخشی به سنگرهای دفاعی اقتصادی و امنیتی و انسجام‌بخشی به توان ملی میسر نخواهد بود؛ این مهم با توجه به تجربه دوران دفاع مقدس که بستر اجرایی آن در جغرافیای فکری و سیاسی ایران اسلامی کاملاً مهیا است، عزم جدی دولت را با هماهنگی سایر قوا در قالب برنامه‌ای جامع و هدفمند می‌طلبد.

وی ادامه داد: شکی نیست که ریشه تمامی نابسامانی‌ها در حوزه‌های پولی، مالی و بانکی، واردات و صادرات، عقد قراردادها، اشرافی‌گری، معضلات فرهنگی، عضویت در کنوانسیونهای بین‌المللی، توافق برجام و بسیاری موارد دیگر، همگی به رویکردهایی بر می‌گردد که عموماً در چارچوب نگرش‌های سیاسی و جناحی برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود.

کارخانه‌ای با اشاره به این که در عرصه مدیریت اجرایی آنچه مهم است رویکردها و نگرش‌هایی است که دولت با اتکا به آنها زیر ساخت‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کشور را طراحی و برنامه‌ریزی می‌کند، گفت: تا زمانی که قطار مدیریت کشور بر روی ریل سیاست‌های مبتنی بر رویکردهای کنونی که با پاسخ منفی جامعه روبرو شده است حرکت می‌کند، با جابه‌جایی یک یا چند مدیر مسافر از ایستگاه تشکل‌های سیاسی و جناحی اتفاق خاصی رخ نخواهد داد.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو تصریح کرد: مردم به چشم خود بهشت موعودی را که آمریکا و رسانه‌های وابسته و مزدور آنها طی سال‌ها وعده آن را داده‌اند در ویرانه‌های افغانستان و عراق و سوریه و لیبی و دیگر کشورها دیده‌اند و هرگز شیطنت‌های شکست خورده مدیران کاخ ظلم آمریکا بر اراده ملت قهرمان ایران که بهبهای سنگین ایثار و شهادت صدها هزار شهید و جانباز و آزاده و میلیون‌ها رزمنده، گوهر گران‌بهای امنیت را به چنگ آورده‌اند، خللی وارد نخواهد ساخت و صرف نظر از معدودی وابستگان به بیگانه، ملت ایران یکپارچه پشتیبان نظام‌اسلامی‌اند و با تمام توان از عزت و شرف و امنیت و آرامش کشور خود دفاع خواهند کرد و در مقابل، آنان که در این برهه حساس از زمان در انجام وظیفه اسلامی و انقلابی خود کوتاهی کنند در فردای تاریخ شرمنده ملت ایران و شهیدان همیشه جاوید انقلاب اسلامی خواهند شد.

رانت مجانی مسافرت‌های خارجی در تاریخ 40 ساله کشور بی‌سابقه و مایه شرمندگی برای تصمیم‌گیرندگان سیاست ارزی کشور است.

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس نهم گفت: از آنجا که لازمه تحول، علاوه بر تغییر رویکردها دمیدن روحی تازه و جهادی بر کالبد نظام خسته مدیریتی کشور است، این مهم در عرصه اقتصادی جز با تحول اساسی در ساختار نظام مدیریتی و برنامه‌ریزی راهبردی کشور در قالب تشکیل «تیم برنامه‌محور اقتصادی» با معیار وفاداری به نظام اسلامی و به دور از جناح‌بندی‌های سیاسی ممکن نخواهد بود.

وی تأکید کرد: بر این اساس، ساده‌انگاری است که تصور شود دولت خواهد توانست صرفاً با جابه‌جایی نیرو در یک تیم محدود جناحی که در میدان بازی‌های مختلف آزمون خود را پس داده‌اند، اقتصاد کشور را سروسامان به بخشد.

کارخانه‌ای در ادامه گفت: این که ارز کشور که حاصل دست‌رنج کارگران زحمت‌کش ایرانی است در شرایط حساس کنونی صرف مسافرت‌های تفریحی خارجی و موارد غیر ضرور شود، بیان‌گر عمق انحراف در مواجهه با درک جنگ اقتصادی است.

این نماینده ادوار مجلس اضافه کرد: در حالی که سکه و ارز در جنگ اقتصادی، حکم مهمات جنگی را دارد، چوب حراج به فروش قریب 60 تن از ذخیره طلای کشور و میلیاردها دلار ارز در قالب فروش فلّه‌ای که نه تنها موجب کاهش قیمت سکه و ارز در بازار نشده است، بلکه بر نابسامانی‌های موجود نیز افزوده است‌، از این رو اقدام عاجل تجدید نظر در برنامه‌ریزی پولی و مالی کشور را می‌طلبد.

بازیگران روی صحنه و پشت صحنه تیم اقتصادی همچنان سیاست‌ ناکارآمدی خود را بر زندگی مردم تجربه می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه تسامح و عدم برخورد قاطع و انقلابی با برهم‌زنندگان نظم اقتصادی و غفلت از برنامه‌ریزی قوی عملیاتی، بر آشفتگی و نابسامانی‌های موجود خواهد افزود، بیان داشت: در شرایطی که دشمن قله‌های اقتدار و امنیت کشور را نشانه رفته است و فشار جنگ اقتصادی در قالب گرانی تهاجمی بر دوش مردم سنگینی می‌کند، دولت می‌بایست در خط مقدم نبرد، جنگی تمام‌عیار را علیه برهم‌زنندگان نظم اقتصادی کشور ساماندهی و مدیریت کند که متأسفانه تاکنون اتفاق قابل‌ملاحظه‌ای‌ رخ نداده است و فرماندهان این جنگ هنوز باور نکرده‌اند که سربازان این جنگ زیر آتش تهیه دشمن خارجی و سوداگران داخلی دست و پنجه نرم می‌کنند.

نماینده مجلس هفتم و نهم خاطرنشان کرد: بدون شک اگر دولت به‌عنوان محور اجرا و قوای مقننه و قضائیه به‌عنوان دیگر ارکان جنگ اقتصادی، هر یک به وظیفه خود انقلابی عمل کنند، ملت ایران با ایستادگی و مقاومت پاسخ انقلابی به دشمن خواهد داد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس نهم گفت: اگر جز این است، چرا تاکنون برنامه‌ریزی هدفمند و انقلابی در سطح سه قوه برای مقابله با جنگ با دشمن اجرا و عملیاتی نشده است و تمامی دستگاه‌ها صرف‌نظر از برخی جلسات که توسط رسانه ملی برجسته می‌شود همچنان بر ریل جاری خود حرکت می‌کنند؟

۱۳۹۷/۵/۱۴

اخبار مرتبط