تشریح علت سهولت در تحریم ایران/ اتحادیه اروپا امكان تحریم روسیه را ندارد

عضو فراكسیون مستقلین ولایی مجلس با اشاره به سؤال خود از وزیر امور خارجه گفت: ایران چهارمین كشور مهندسی دنیا است اما هیچ استفاده‌ای از این ظرفیت نشده همچنین كمبود روابط تجاری باعث شده ایران به راحتی تحریم شود.

به گزارش نما، سیدحسن علوی ، با اشاره به موضوع سؤال خود از ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که قرار است روز سه شنبه (16 مردادماه) در کمیسیون امنیت ملی پرسیده شود، گفت: این سوال پیرامون ارتباط ایران با نظام بین الملل است و اینکه چرا کشورهای دیگر به راحتی ایران را تحریم می کنند و ما نتوانسته ایم با زبان دیپلماسی کشورهای دیگر را با ایران دارای روابط کنیم.

سفرای ایران در سایر کشورها اقدامی جهت افزایش روابط اقتصادی نداشته‌اند

نماینده مردم سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس به وظیفه مهم سفرای ایران در سایر کشورها اشاره و بیان کرد: سفرای کشورمان تا کنون نتوانسته اند کشورهای دیگر را قانع کنند که روابط اقتصادی بیشتری با ایران داشته باشند لذا وزیر باید پاسخ دهد که چرا وابستگی سایر کشورها به ایران کم است که همین باعث می شود به راحتی تحریم شویم.

وی ادامه داد: این در حالی است که پاکستان 80 کلاهک هسته ای دارد اما با 150 کشور دنیا روابط خود را برقرار کرده و کشوری آنها را تحریم نمی کند اما جمهوری اسلامی که فعالیت هسته ای صلح آمیز را در پیش گرفته و به اثبات رسانده همواره مورد حمله واقع می شود از این رو لازم است روابط چند جانبه با کشورها داشته باشیم تا تحریم نشویم.

اتحادیه اروپا امکان تحریم روسیه را ندارد

نماینده مردم در مجلس دهم در ادامه تشریح کرد: اتحادیه اروپا هیچ گاه به راحتی نمی تواند روسیه را تحریم کند چون نیم تریلیون دلار قرارداد تجاری با آنها دارد از این رو منافع مشترک باعث می شود که آنها تحریم نشوند همچنین ترکیه و مالزی هم به همین ترتیب با ارتباطات زیاد خود اجازه نداده اند مشکلی برای آنها ایجاد شود.

ایران چهارمین کشور مهندسی دنیا/ اعزام پیمانکاران دسته چندم به کشورهای همسایه جای اشکال است

علوی همچنین ادامه داد: ایران بعد از آمریکا، چین و روسیه چهارمین کشور مهندسی دنیا است اما نقشی در این حوزه ندارد برای مثال کشور هندوستان 5 میلیون نفر مهندس در کشور چین دارد اما جمهوری اسلامی اقدامی در این زمینه نکرده و حتی برای انجام پروژه ها در کردستان عراق، پیمانکاران دسته دوم و سوم را اعزام می کنیم در حالی که ترکیه مهندسان و پیمانکاران دسته اول خود را به این کشور می فرستد.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان ساخت: در حالی که برخی افراد در کشورهای دیگر حتی اطلاعاتی ندارند که ایران در کجای کره خاکی قرار دارد، به راحتی به ما توهین می کنند و از ظرفیت های کشور ما اطلاعی ندارند این در حالی است که سیاست و دیپلماسی خارجی می توانست این تفکرات را اصلاح کند.

۱۳۹۷/۵/۱۵

اخبار مرتبط