از حق خود برای استقلال كوتاه نیامده‌ایم

رئیس حزب دموكرات كردستان عراق با تاكید بر اینكه به دنبال تقویت روابط با بغداد است، گفت: هركس كه گمان كند ما از حق خود برای دست‌یابی به استقلال كوتاه آمده‌ایم، دچار توهم شده است.

به گزارش نما، مسعود بارزانی، رئیس حزب دموکرات کردستان عراق تاکید کرد: مبارزه مردم ما برای دست یابی به آزادی مسأله جدیدی نیست، بلکه ریشه در تاریخ دارد. این یک مسأله افتخارآمیز است که ما به هیچ وجه علیه هیچ طرفی قصد تعدی نداشته‌ایم و باید به این رویکردمان ادامه دهیم.

رئیس حزب دموکرات کردستان عراق در ادامه افزود: اختلافات ما به هیچ وجه با ملت‌ها نبوده است، بلکه با مقاماتی است که ما را به عنوان شریک یا همسایه نپذیرفتند.

مسعود بارزانی تصریح کرد: دستیابی به راه حل مسالمت‌آمیز از طریق رایزنی بهترین راه حل است زیرا استفاده از مشت آهنین علیه ما حتی ذره‌ای از اراده ما را کم نمی‌کند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: ما این باور را داریم که برگزاری "همه‌پرسی استقلال" با قانون اساسی مغایرتی نداشته است و حق برخورداری از "استقلال" موهبتی از سوی خداوند برای بندگانش است نه لطفی از طرف انسان‌ها.

رئیس حزب دموکرات کردستان عراق اظهار داشت: استقلال سرزمین‌ها مساله‌ای است که بیش از هزار سال قدمت دارد و یک مساله جدید نیست و کسانی که گمان می‌کنند ما از حق و حقوقمان کوتاه آمده‌ایم، دچار توهم شده‌اند. اما ما موافق خشونت نیستیم و برنامه زمانی‌ برای احقاق این حق تعیین نکرده‌ایم.

مسعود بارزانی عنوان داشت: پیروزی واقعی همان رأی دادن بیش از ۹۲ درصد برای تحقق "استقلال" بود، اما ما اکنون وارد مرحله جدیدی شده‌ایم و روابط ما با بغداد و کشورهای منطقه به حالت طبیعی‌ خود بازگشته است و به دنبال تقویت بیشتر این روابط هستیم.

وی همچنین گفت: انتخابات پارلمانی ثابت کرد که حزب دموکرات کردستان به رغم "سرقت" دستکم شش کرسی ما در پارلمان، در رده اول در سطح عراق قرار دارد.

مسعود بارزانی تاکید کرد: درخواست‌های کنونی ما در دستیابی به شراکت واقعی، توافق و برقراری توازن نمود پیدا می‌کند، چراکه سیاست‌های سابق در عراق بر شکست خود صحه گذاشته است.

۱۳۹۷/۵/۱۶

اخبار مرتبط