سیدمصطفی میرسلیم:

یكی از دلایل افزایش مفاسد اقتصادی ویژه‌خواری نزدیكان دولت است

عکس خبري -يكي از دلايل افزايش مفاسد اقتصادي ويژه‌خواري نزديكان دولت است

یكی از دلایل افزایش مفاسد اقتصادی ویژه‌خواری افراد نزدیك به دولت و ذی نفع بودن افراد منتصب به دولتیان در مفاسد اقتصادی است.

رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: برخی اقدامات دشمن از پشتیبانی ویژه عملیات روانی بهره می‌برد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، سید مصطفی میرسلیم رئیس شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در مراسم گرامیداشت روز خبرنگار در دفتر حزب موتلفه با بیان اینکه نظام در سال 1392 پیش‌بینی بدعهدی آمریکا را با توجه به تجربه سابق این کشور کرده بود، اظهار داشت: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی برای مصون ماندن از بدعهدی آمریکا و سست عنصری اروپا در همان سال ابلاغ شد.

وی افزود: همزمان با روی کار آمدن ترامپ تحریم‌های جدید آغاز شد. ستاد ویژه‌ای که در خزانه‌داری آمریکا بود تقویت شد و از همه ابزارها برای اثربخشی تحریم‌های جدید استفاده کردند؛ لذا برخی از اقداماتشان امروز سریع‌تر به نتیجه می‌رسد.

میرسلیم با بیان اینکه برخی اقدامات یک پشتیبانی ویژه عملی و روانی دارد، تاکید کرد: اثر آن اقدامات روانی که برنامه ریزی شده اثری است که آتش توپخانه قبل از حمله دارد و شامل تهدید، تطمیع‌ها و شایعه پراکنی‌ است.

رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه با اشاره به انتظار این حزب از جامعه خبری یادآور شد: توقع ما از جامعه خبری کشور این است که از این شگردها غفلت نکنید، انفعال نداشته باشید و در جهت خنثی کردن آنها هوشیارانه و با دقت، عمل موثری انجام دهید که به تقویت روحیه مردم، انسجام، یکپارچگی میهنی و اتحاد امت منجر شود.

وی در پایان با برشمردن شگردهای خبری دشمنان، اظهار داشت: ترساندن مردم با تحریم، تبلیغ آثار سوء تحریم‌های جدید، شایعه کردن شرایط جنگ به نحوی که مردم صحبت از وقوع جنگ کنند، از بین بردن اعتماد مردم به نظام، مایوس کردن مردم نسبت به انقلاب، مطرح کردن دروغ باز بودن باب مذاکره بدون قید و شرط، ایجاد اختلافات داخلی و متزلزل کردن حاکمیت به مفهوم وفاق مردم و حکومت از جمله شگردهای تبلیغاتی دشمنان است.

میرسلیم در پاسخ به این سوال که اگر شما امروز به جای روحانی رئیس جمهور بودید چه اقداماتی برای برون‌رفت از مشکلات امروز داشتید: قطعا اگر ما رای می‌آوردیم به لحاظ توجه به مبانی اعتقادی مملکت را بهتر اداره می‌کردیم. به اعتقاد ما دولت باید منزه باشد از اینکه برای منافع شخصی اطرافیان خود اقداماتی را انجام دهد. موضوعی که دولت اهتمامی به آن ندارد، یکی از دلایل افزایش مفاسد اقتصادی ویژه‌خواری افراد نزدیک به دولت و ذی نفع بودن افراد منتصب به دولتیان در مفاسد اقتصادی است.

وی افزود: دولت باید خود را فدای منافع مردم کند و تنها در این شرایط است که گرفتاری‌های مردم کاهش پیدا می‌کند. تا زمانی که بخشی از نمایندگان و دولتیان زد و بندهایی با هم دارند و در برخی بخش‌های قوه قضائیه فساد و رشوه خواری وجود دارد، مشکلات کشور حل نمی‌شود.

میرسلیم تصریح کرد: همه مردم معتقد بودند اگر تفکر اصلاح‌طلبی روی کار بیاید به دلیل برخی ملایمت‌ها و سازش‌ها با غرب، غربی‌ها با روی خوش از ما استقبال می‌کنند در حالی که بدعهدی‌ها و دشمنی‌های آنها حتی بیشتر هم شد.

میرسلیم درباره مشکلات بازار ارز و طلا گفت: ابعاد مشکل ارزی نشان دهنده این است ناشی از اقدامات فردی نیست و مجموعه اقدامات هماهنگ موجب این وضعیت شده است. تمام این مشکلات شبکه‌ای است و فردی نیست اما نمی‌توان گفت یک نهاد بصورت کامل فساد داشته باشد بلکه برخی افراد در نهادها در حال فساد هستند. ما نباید به سمت نهادینه شدن فساد حرکت کنیم و قوه قصاییه باید در برخورد با فساد تسریع کند.
همچنین سیدمصطفی میرسلیم در گفت‌و‌گو با پانا در مورد دستور رئیس‌جمهوری برای مبارزه با فساد و ایجاد شفافیت در همه دستگاه‌های اجرایی و جلوگیری از فساد سیستماتیک در کشور و اینکه قوای دیگر چه اقداماتی می‌توانند انجام دهند، گفت: «اجرای قوانین در اختیار دولت است و مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه جایگاهی در اجرا ندارند بنابراین اگر فسادی شروع می‌شود سرچشمه آن در دستگاه‌های اجرایی است زیرا آنها امکانات گسترده‌ای در اختیار دارند.»

او ادامه داد: «همکاری مجلس و دولت نظارت بر اجرای صحیح قوانین و مقررات است که متاسفانه این وظیفه نظارت از سوی مجلس به خوبی اجرا نمی‌شود و اگر این نظارت به صورت مستمر باشد کمک شایانی به ایجاد شفافیت در امور می‌کند.‌»

رئیس شورای مرکزی‌ حزب‌ موتلفه اسلامی ادامه داد: «در دستگاه‌های قضایی مبارزه با فساد و ایجاد شفافیت کار بسیار طولانی است. متاسفانه آیین دادرسی بسیار زمان‌بر است و باید اصلاح شود و قوه قضاییه وظیفه رسیدگی به تخلفات را دارد. اگر از قانون تخلف شد باید فرد متخلف را زیر سوال ببرند و دادگاهی کنند که یا متخلف شناخته و مجازات می‌شود و یا از تخلف مبرا و کار تمام می‌شود.»

او ادامه داد: «اگر قوه قضائیه به صورت قاطع با متخلفان برخورد کند نتیجه بسیار خوبی دارد بنابراین باید قوای مقننه و قضاییه با قوه مجریه همراهی کنند تا دولت در ایجاد شفافیت در امور و مبارزه با فساد موفق شود.»

میرسلیم خاطرنشان کرد: «وقتی که حدود 15 سال است مسائل به حال خود رها شده است این شگردهای همراه با تباهی و مفاسد در ادارات مختلف دولتی و عمومی نفوذ کرد. یعنی این مفاسد را می‌توانیم در ارکان دولت و شهرداری‌ها مشاهده کنیم و ممکن است در دستگاه‌های عمومی دیگر نیز شاهد آن باشیم.»

او ادامه داد: «شفافیت و مبارزه با فساد در ادارات عمومی و دولتی رها شده، فساد را در آنها نهادینه شده و قبح فساد در این ادارات از بین رفته است. برخی فکر می‌کنند اگر این فساد نباشد نمی‌توانند کاری را از پیش ببرند.»

رئیس شورای مرکزی‌حزب‌ موتلفه اسلامی ادامه داد: «برخی فکر می‌کنند کارها با پاکی،خلوص و بدون غرض خاص منفعت‌طلبانه پیشرفت نمی‌کند بنابراین اصلاح این تفکر نیازمند فرهنگسازی و زمان است.»

میرسلیم گفت: «متاسفانه امروز فرهنگ صداقت و پاکدستی در امور خدشه‌دار ‌شده است و باید این فرهنگ درست شود که نیازمند زمان است بنابراین فرصت‌هایی که در گذشته از دست داده‌‌ایم قابل بازگشت نیست اما هر زمان از ضرر پیشگیری کنیم سودمند است.»

او تصریح کرد: «اگر همین دستور رئیس‌جمهوری در مورد مبارزه با فساد و ایجاد شفایت در امور، در وزارتخانه‌ها به درستی اجرا شود از یک ضرر بسیار بزرگ جلوگیری کرده‌ایم و برای این کار باید از همین امروز اقدام کنیم چرا که فردا دیر است.»

رئیس شورای مرکزی‌حزب‌ موتلفه اسلامی یادآورشد: «اختیارات اجرایی خود رئیس‌جمهوری زیاد نیست زیرا اختیارات اجرایی بیشتر در دست وزراست و وزرا باید به دستورهای رئیس‌جمهوری عینیت ببخشند. بنابراین ممکن است در سطح رهبری و ریاست جمهوری نکات و نظرات بسیار خوبی مطرح شود و اگر در برخی از موارد ناموفق بوده‌ایم به دلیل این است که به سخنان رهبری و یا رئیس‌جمهوری بی‌اعتنا بوده‌ایم. هر آنچه برای موفقیت کشور لازم بوده است رهبری بیان کرده‌اند و رئیس‌‌جمهوری بر آن تاکید کرده است.»

او ادامه داد: «هر جا دچار مشکل شده‌ایم به دلیل این بوده است که اعتقاد و صلاحیت لازم انجام آن کار را نداشته‌ایم. اگر یک دولت حزبی تشکیل شود همه وزرا تشنه هستند که کار را انجام دهند و دولت هم سریع‌تر گام بر می‌دارد.‌»

۱۳۹۷/۵/۱۶

اخبار مرتبط