اعلام آمادگی پوتین برای دیدار با كیم جونگ اون

خبرگزاری كره شمالی از اعلام آمادگی رئیس جمهور روسیه برای دیدار با رهبر این كشور در آینده نزدیك خبر داد.

به گزارش نما، خبرگزاری دولتی کره شمالی روز چهارشنبه گزارش داد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در پیام تبریکی به کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، به مناسبت سالگرد استقلال این کشور اعلام کرد آمادگی دیدار با او را در آینده نزدیک به منظور گفتگو درباره مسائل منطقه‌ای و روابط دوجانبه را دارد.

بر اساس متن پیام پوتین که روز چهارشنبه در خبرگزاری دولتی کره شمالی منتشر شد، رئیس جمهور روسیه به رهبر کره شمالی اعلام کرد که او مطمئن است مسکو و پیونگ یانگ می‌توانند روابط دو جانبه سودمندی را میان خود گسترش دهند و پروژه‌های سه جانبه‌ای را (با حضور کره جنوبی) آغاز کنند.

در متن پیام پوتین آمده است: این موضوع را تائید می‌کنم که آمادگی دیدار با شما را در آینده نزدیک دارم تا در آن به بحث و گفتگو درباره روابط دوجانبه و موضوعات مهم منطقه‌ای بپردازیم.

رئیس جمهور روسیه در این پیام، سالگرد استقلال کره شمالی را به رهبر و مردم این کشور تبریک گفت و ضمن تقدیر از رهبر کره شمالی این موضوع را یادآور شد که سربازان شوروی سابق و سربازان کره‌ در طول جنگ جهانی دوم در کنار هم مبارزه کرده‌اند. در بخشی از پیام پوتین به کیم آمده است: ما مطمئن هستم که از طریق تلاش مشترک ما (روسیه، کره شمالی و کره جنوبی) می‌توانیم روابط چند جانبه مفیدی را میان خود گسترش داده و به اجرای طرح‌های سه جانبه بپردازیم.

طی ماه‌های اخیر و در پی دیدار رهبر کره شمالی با مون جائه این، رئیس جمهور کره جنوبی اوضاع در شبه جزیره کره رو به بهبود رفته است. با این حال علی‌رغم کاهش تنش‌ها در منطقه، هنوز خبری از کاهش تحریم‌ها علیه پیونگ یانگ نیست. در ماه جولای رئیس جمهور روسیه در مصاحبه‌ای اعلام کرد که دستیابی به خلع سلاح هسته‌ای در شبه جزیره کره مستلزم تضمین‌های بین‌المللی است و روسیه آماده است تا به تحقق این مهم کمک کند.

پیشتر نیز پوتین اعلام کرده بود روسیه آمادگی در پیش گرفتن اقدامات لازم برای ایجاد قردادهای همکاری اقتصادی با کره شمالی را دارد. در 4 ژوئن سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه از کیم جونگ اون برای سفر به این کشور، احتمالا در زمان برگزاری مجمع اقتصادی شرق در 13-11 سپتامبر, دعوت به عمل آورد. در ماه ژوئن پوتین دعوت از رهبر کره شمالی را مورد تائید قرار داد. با این حال دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین اعلام کرد حضور رهبر کره شمالی در روسیه هنوز مورد تائید قرار نگرفته است.

پیام تبریک رئیس جمهور روسیه به رهبر کره شمالی به مناسبت 73 سالگرد استقلال کره از ژاپن ارسال شد.

۱۳۹۷/۵/۲۴

اخبار مرتبط