تلاش اسپانیا برای ممانعت از بروز تنش در روابط با عربستان

دولت اسپانیا كه اخیرا جلوی فروش ۴۰۰ بمب را به عربستان سعودی گرفت، به نظر میرسد ظاهرا از این تصمیمش عقب نشینی كرده تا یك سری قراردادهای پر سود دیگرش را با این غول بزرگ نفتی حفظ كند.

به گزارش نما، مادرید بنا به گفته ناظران، با این کارش امیدوار است تا با عربستان مناقشه‌ای نظیر مناقشه چند وقت پیش این کشور با کانادا که از بابت انتقادهای اتاوا از سیاست‌های حقوق بشری ریاض صورت گرفت، پیدا نکند.

چند وقت پیش روابط میان مادرید و ریاض به عنوان همپیمانانی دیرینه با چالش مواجه شد؛ چرا که وزارت دفاع اسپانیا تصمیم گرفت که یک قرارداد مربوط به سال ۲۰۱۵ را برای فروش بمب‌های هدایت شونده لیزری به عربستان سعودی کنسل کند.

این وزارتخانه اعلام کرد که قصد دارد پول ۹.۲ میلیون یورویی (۱۰.۷ میلیون دلار) که از سوی عربستان برای این قرارداد پرداخت شده بود را برگرداند. این در حالی است که عربستان رهبر ائتلافی است که به یمن حمله کرده و در جریان این حملاتش کودکان را نیز هدف قرار داده است.

به دنبال انتشار این خبر گزارش‌های دیگری ارائه شد مبنی بر این که ریاض نیز به فکر کنسل کردن یک قرارداد ۱.۸ میلیارد یورویی با شرکت دولتی "ناوانسیا" اسپانیا به منظور ساخت پنج کشتی جنگی است. این قرار داد می‌تواند برای ۶۰۰۰ نفر در اسپانیایی که از یکی از بالاترین نرخ‌های بیکاری را در اروپا دارد شغل ایجاد کند.

روز دوشنبه مارگاریتا روبلس، وزیر دفاع سوسیالیست اسپانیا در رای به روی این که این توافق مطابق برنامه‌ریزی قبلی به اجرا در بیاید باز کرد.

او به یک کمیسیون پارلمانی گفت که این قرارداد از سوی اسپانیا و عربستان سعودی به این سبب که صراحتا گفته "هر گونه مناقشه‌ای به صورت دوستانه حل و فصل خواهد شد" مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

او گفت: ما دو کشور شریکی هستیم که قراردادی با یکدیگر امضا کرده‌اند. قرارداد مربوط به تولید کشتی‌های جنگی با هیچ خطری روبرو نیست؛ چرا که مرتبط با هیچ قرارداد دیگری نبوده است.

ناظران می‌گویند که یکی از اهداف اسپانیا اجتناب از بحران دیپلماتیکی است که اخیرا بین کانادا و عربستان در ماه گذشته میلادی به وجود آمد؛ مناقشه‌ای که یکی از تبعاتش اخراج شدن سفیر کانادا از عربستان و فراخوانده شدن سفیر عربستان در این کشور از سوی دولت ریاض بود.

۱۳۹۷/۶/۲۰

اخبار مرتبط