نسخه چاپی

بازخوانی زندگی‌نامه مرحوم آیت الله فاطمی نیا؛

استاد فاطمی نیا كه بود؟

عکس خبري -استاد فاطمي نيا که بود؟

مرحوم ایت الله فاطمی نیا پس از یك دوره مبارزه با بیماری سرطان دار فانی را وداع گفت

سید عبدالله فاطمی‌نیا در سال ۱۳۲۵ در خانواده‌ای روحانی در تبریز به دنیا آمد، وی ابتدا به دست پدر بزرگوترشان که که از عارفان زمان خویش بود مورد تعلیم و تربیت قرار گرفت سپس چیزی غریب به 30 سال تحت تربیت ظاهری و باطنی آیت الله مصطفوی تبریزی قرار گرفت و در همین زمان مشغول فراگیری تحصیلات حوزوی خود نیز بود. مرحوم فاطمی نیا از محضر اساتیدی همچون علامه محمد حسین طباطبایی، آیت الله الهی؛ آیت الله محمد تقی آملی، آیت الله سید رضا بهاءالدینی، آیت الله بهجت بهره برد.

استاد فاطمی‌نیا از کارشناسان علوم اسلامی در حوزه رجال و کتاب شناسی بود که به تحقیق و پژوهش در این زمینه نیز اشتغال داشت از دیگر فعالیت‌های او می‌توان به تدریس در حوزه‌های علمیه، حضور در برنامه‌های مذهبی صدا و سیما به عنوان کارشناس و سخنرانی در مراکز حوزوی و دانشگاهی اشاره کرد.
وی در مورد علم رجال و عرفان نظری دارای آگاهی گسترده بود و در عین حال بیشتر به خطابه در منابر عمومی اشتغال داشت تا جایی که بسیاری او را به عنوان یک خطیب توانا و استاد برجسته سخن می‌شناسند و از زوایای علمی او بی‌خبر هستند. استاد از مفسران معروف و زبردست صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه به‌شمار می‌رفت و در جلسات متعددی در این موارد به سخنرانی پرداخته است.

کتاب های استاد فاطمی نیا
کته‌ها از گفته‌ها: گزیده‌ای از سخنرانی‌های استاد فاطمی‌نیا، گردآورنده و ناشر: بخش فرهنگی مسجد و حسینه الزهراء مشهد، دوره سه جلدی، ۱۳۸۵.
فرهنگ انتظار: در مورد غیبت امام زمان و مباحث اسلامی دیگر، ۱۳۷۵.
فرجام عشق: شرحی بر غزل حضرت امام خمینی (ره)، به زبان فارسی و اردو، ۱۳۶۹.
یک نکته از هزاران: باز نشر سخنرانی‌های استاد فاطمی‌نیا، دو جلدی: جلد اول فرهنگ انتظار و جلد دوم فرجام عشق، ۱۳۸۵.
ارمغان غدیر: چهل حدیث از منابع شیعه و سنی، دربارهٔ رویداد غدیر خم، ۱۳۷۲.
شرح و تفسیر زیارت جامعه کبیره: متن دَه سخنرانی استاد فاطمی‌نیا پیرامون زیارت جامعه کبیره، تدوین محمد رحمتی شهرضا، ۱۳۸۳.
روضه‌های استاد فاطمی‌نیا: متن مجالس روضه استاد فاطمی‌نیا، تدوین محمد رحمتی شهرضا، ۱۳۸۴.
نغمه عاشقی: متن مجالس روضه استاد فاطمی‌نیا در نسخه دیگر، تدوین محمد رحمتی شهرضا، ۱۳۸۴.
همچنین از استاد مرحوم آیت الله فاطمی‌نیا مقالات متعددی در نشریات مختلف به چاپ رسیده‌است.


آیت الله فاطمی نیا از جمله اساتید اخلاق و روحانیون مشهوری بود که در دفاع از انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی و رهبر معظم انقلاب اسلامی به دفعات گوناگون سخن گفته و اعلام موضع کرده بود. آنچه در ادامه می‌خوانید متن یکی از سخنان ایشان است:
امشب در ختام این مجلس برایتان می‌گویم. بنده روی منبر امام حسین (علیه السلام)، در خانه خدا، آن هم در مجلس حضرت زهرا (سلام الله علیها) اگر چیزی را یقین نکنم، نمی‌گویم. بدانید و آگاه باشید هرکس کوچک‌ترین حرفی در تضعیف مقام رهبری بزند، هرکس اندیشه‌ای داشته باشد که ضد مقام رهبری باشد، خدا او را نخواهد بخشید. این را یقین بدانید. قدردان رهبر باشید؛ اگر افکار پاشیده‌ای، پوسیده‌ای به شما عرضه کردند، قبول نکنید؛ این مرد بزرگ عزّ اسلام است و هرکس با این مرد بزرگ، با مقام معظم رهبری مخالفت کند، خدا از او نمی‌گذرد، اگر یقین نداشتم نمی‌گفتم.
در بهمن‌ماه سال ۹۷ بود که یکی از نزدیکان فاطمی‌نیا بیان کرد: «پس از بررسی آزمایش‌های فاطمی‌نیا توسط پزشک ایشان، اعلام شد که وی مبتلا به سرطان شدند. در حال حاضر یک جلسه شیمی درمانی را گذراندند و حال عمومی ایشان خوب است. بناست جلسات شیمی درمانی ادامه پیدا کند و پزشکان جهت بهبود استاد ابراز امیدواری کردند. وی پس از آن چندین نوبت در بیمارستان بستری شد و نهایت پس از تحمل بیماری در ۲۶ اردبیهشت ۱۴۰۱ درگذشت.»

۱۴۰۱/۲/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...