نسخه چاپی

در گفتگو با عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مطرح شد؛

دیگر نمی‌توان با وعده و وعید ایران را معطل نتیجه مذاكرات كرد

عکس خبري -ديگر نمي‌توان با زبان وعده و وعيد ايران را معطل نتيجه مذاکرات کرد

بعید نیست كه نماینده اتحادیه اروپا بخواهد مواضع آمریكا را در زمینه چشمپوشی ایران از حقوق مسلم خود دوباره تكرار كند. طبیعی است در صورت اتخاذ این مواضع، جمهوری اسلامی به هیچ وجه نرمش و انعطافی نشان نخواهد داد، چون قبل از صدور قطعنامه تا حدودی شرایط مهیا بود كه ایران ضمن حفظ اصول و مواضع خود همچنان از ادامه مذاكرات حمایت كند، اما شرایط جدیدی كه رخ داده موضع ایران را سخت‌تر كرده است و دیگر نمی‌توان با زبان وعده و وعید جمهوری اسلامی ایران را معطل نتیجه مذاكرات وین كرد

فداحسین مالکی درباره سفر جوزف بورل نماینده عالی اتحادیه اروپا به ایران و دیدار با مقامات کشورمان و تاثیر آن در از سرگیری مذاکرات احیای برجام در وین گفت: بعد از کاری که شورای حکام براساس پیشنهاد آقای‌گروسی رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کرد و قطعنامه‌ای علیه جمهوری اسلامی صادر شد واکنش‌های زیادی از سوی عقلای دنیا صورت گرفت مبنی بر این‌که رفتار آژانس به هیچ وجه شایسته حسن نیت ایران نبود.
وی تصریح کرد: کاملا مشخص بود گروسی بعد از سفری که به اسرائیل داشت کاملا تحت تاثیر لابی‌های صهیونیست و محافل ضد ایرانی غرب قرار گرفت و از این رو رفتار آژانس را باید اقدامی سیاسی و به دور از مسوولیت فنی و حرفه‌ای‌اش دانست. نماینده زاهدان با اشاره به واکنش قاطع جمهوری اسلامی در برابر قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام خاطرنشان کرد: اقدام مناسب ایران و بستن ابزار‌های نظارتی برای بازرسان آژانس حرکتی متناسب با قطعنامه شورای حکام بود و غربی‌ها به‌هیچ وجه پیش‌بینی چنین رفتار قاطعی را از سوی ایران نداشتند و نمی‌دانستند صدور قطعنامه در نهایت به ضرر آن‌ها تمام خواهد شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به تاثیرگذاری بحران اوکراین بر مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی خاطرنشان کرد: همزمان با صدور قطعنامه و استمرار جنگ اوکراین، تهران کانون توجه مقامات شرق و غرب قرار گرفت و سفر آقای لاوروف وزیر خارجه روسیه به ایران هم از این منظر قابل تامل است.

وی تاکید کرد: سفر آقای بورل بی‌ارتباط با مجموع تحولاتی که در عرصه بین‌المللی رخ داد نیست و به نظر می‌رسد سفر او از یکسو برای چاره‌اندیشی با مقامات ایرانی درباره از سرگیری مذکرات وین باشد و از سویی دیگر حتما برای کسب اطلاع درباره محتوای گفت‌وگوی مقامات ایرانی و روسی خواهد بود.
قطعا یکی از محور‌های مذاکرات طرف‌های ایران و روسیه بحث درباره بحران اوکراین است و طبعا با توجه به این‌که در حال حاضر اتحادیه اروپا که مقدمات جنگ افروزی در اوکراین را فراهم آورده الان به واسطه تنگنا‌هایی که به واسطه کمبود انرژی و مواد غذایی پیدا کرده اکنون در پی آن است که از شرایط بحرانی خارج شود. مالکی افزود: موضوع دیگری که اتحادیه اروپا پیگیر آن است اعلام پیام رسمی این اروپاییان به تهران از زبان نماینده عالی سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپایی است مبنی بر این‌که اگرچه قطعنامه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران صادر شده، اما با این وصف، غربی‌ها همچنان می‌خواهند وانمود کنند که از ادامه مذاکرات پیرامون موضوعات هسته‌ای استقبال می‌کنند.

نماینده زاهدان در عین حال خاطرنشان کرد: قطعا با توجه به این‌که سفر آقای بورل بعد از صدور قطعنامه ضد ایرانی صورت گرفت چندان از سوی جمهوری اسلامی جدی گرفته نمی‌شود، چون اقدام شورای حکام در راستای ادامه بدعهدی غربی‌ها بود و بعید نیست که نماینده اتحادیه اروپا بخواهد مواضع آمریکا را در زمینه چشمپوشی ایران از حقوق مسلم خود دوباره تکرار کند. طبیعی است در صورت اتخاذ این مواضع، جمهوری اسلامی به هیچ وجه نرمش و انعطافی نشان نخواهد داد، چون قبل از صدور قطعنامه تا حدودی شرایط مهیا بود که ایران ضمن حفظ اصول و مواضع خود همچنان از ادامه مذاکرات حمایت کند، اما شرایط جدیدی که رخ داده موضع ایران را سخت‌تر کرده است و دیگر نمی‌توان با زبان وعده و وعید جمهوری اسلامی ایران را معطل نتیجه مذاکرات وین کرد. مالکی گفت: هدف از سفر آقای بورل هر‌چه باشد تغییری در عزم جمهوری اسلامی در ادامه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای خود و همچنین اتخاذ تدابیری برای رسیدن به اهداف سیاسی و اقتصادی و تلاش برای خنثی‌سازی تحریم‌های ظالمانه آمریکا ایجاد نخواهد ‌کرد.

منبع: روزنامه جام جم

۱۴۰۱/۴/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...