نسخه چاپی

روانشناس ورزشی:

سجاد غریبی را باید با دلقك های اینستاگرامی مقایسه كنیم نه با یك ورزشكار

سجاد غريبي را بايد با دلقك هاي اينستاگرامي مقايسه كنيم نه با يك ورزشكار

یك روانشناس ورزشی در خصوص اتفاقات هالك ایرانی صحبت و تاكید كرد نباید او را در قالب ورزشكار تحلیل كرد.

به گزارش نما ، غفار تشکری در گفت وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، درباره وضعیت عجیب سجاد غریبی ملقب به هالک ایرانی و شرایط فاجعه‌باری که به وجود آورده، اظهارداشت: اینها از رفتارهای شوآفی و شخصیت بیمارگونه می آید که نمی توان در قالب روانشناسی ورزشی تحلیل کرد. سجاد غریبی را باید با دلقک های اینستاگرامی مقایسه کنیم نه در قالب یک ورزشکار چرا که او حتی در قالب مبارز حرفه ای نیست و در قالب ورزش قرار نمی گیرد.

  

این روانشناس ورزشی ادامه داد: کلیت رفتار را بخواهیم در نظر بگیریم این است که غریبی به دنبال حیات و زنده ماندنش، فضای مجازی را از ابتدا نشان داده است. وقتی ورزش شما حرفه ای نیست و جلوه نمایی می کنید پس دنبال چیز دیگری هستید. مبارزه اول و فیلم های پشت پرده این شخصیت نشان داد او دنبال فالوئر جمع کردن است. چیزی بیشتر از این نباید انتظار داشت و نباید در قالب ورزش به این موضوع نگاه کرد. به نظر می رسد به فاصله کوتاه مدیر برنامه هایی که دارد رویدادهایی را برای او برنامه ریزی می کنند تا خط سیر فراموش نشدن طی شود و برایش مهم نیست با ضعیف شدن نشان داده شود بلکه برای سجاد غریبی مهم «بودن» است. 

  

تشکری با بیان اینکه شما می توانید این را مبارز حرفه ای و او را رزمی کار به حساب بیاورید، خاطرنشان کرد: تولد این آدم در فضای اینستاگرام و ویدئوهای دست کاری شده بود. کسی پشت اوست که سرمایه گذاری و با چند مبارزه خارجی برای جذب اسپانسر اقدام می کند بنابراین اصلا نباید در قالب روانشناسی ورزشی صحبت کرد بلکه در قالب روانی باید بحث شود.

  

وی در خصوص تاثیر رفتار این فرد روی نوجوانان و جوانان، تصریح کرد: الگوسازی در نوجوانان و جوانان شکل می گیرد مثل سریال یاغی. وقتی این سریال پخش شد مراجعه نونهالان به باشگاه های کشتی زیاد شده است. مثلا وقتی فوتبالیستی پررنگ می شود همین طور است و مراجعه به باشگاه های فوتبال زیاد می شود. قطعا این اتفاقات تاثیر منفی دارد اما شما می دانید با رشد اینستاگرامی نمی توان هیچ وقت موفق شد. کسی مثل سجاد غریبی که دنبال فضای مجازی است شکست و باخت  برایش تاثیری ندارد و کسی که او را الگو انتخاب کند تاثیر منفی را می گیرد چون یک باوری فرو می ریزد اما اینکه چه باید بکنیم این است که خانواده ها نقش مهمی دارند.

  

تشکری گفت: نمی گویم نوجوانان و جوانان فقط افراد موفق را دنبال کنند بلکه اول توانمندی خود را بسنجند و ببینند الگوها چطور رفتار می کنند و مطابق آن در مورد خودشان رفتار کنند. کتاب معجزه ذهن در همین موضوع است که ورزشکاران چطور فکر می کنند؟ آنها هم بر خلاف آنچه ما فکر می کنیم مثل ما هستند، مشکل دارند، استرس می گیرند و اینکه چطور رفتار می کنند هم مثل همه آدم هاست. آموزش ما از پایه غلط است و همین باعث می شود چنین افرادی در فضای مجازی پررنگ شوند.

۱۴۰۱/۵/۱۱

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...