نسخه چاپی

روایت یك افتخار گمشده در تاریخ فردوس

روايت يک افتخار گمشده در تاريخ فردوس

به مناسبت پنجاه و سومین سالگرد حضور جهادی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (حفظه‌الله) در واقعه زلزله فردوس در شهریورماه ۱۳۴۷، رویداد ملی اجلاسیه ملی جهادگران، یك‌شنبه ۱۳ شهریور با حضور مسئولان كشوری و لشكری در شهرستان فردوس برگزار شد و در این مراسم از كتاب دوباره فردوس، روایت خاطرات و حضور جهادی رهبر معظم انقلاب در زلزله سال ۴۷ فردوس رونمایی شد.

به گزارش نما ، به گفته علیرضا مهرداد، نویسنده کتاب دوباره فردوس، این کتاب روایت یک افتخار گمشده در تاریخ فردوس بود که در این سال‌ها از آن غفلت شده بود. این کتاب، یک گنجینه تمام نشدنی است که در سال ۴۷ رقم خورد.
به مناسبت پنجاه و سومین سالگرد حضور جهادی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (حفظه‌الله) در واقعه زلزله فردوس در شهریورماه ۱۳۴۷، رویداد ملی اجلاسیه ملی جهادگران، یک‌شنبه ۱۳ شهریور با حضور مسئولان کشوری و لشکری در شهرستان فردوس برگزار شد و در این مراسم از کتاب دوباره فردوس، روایت خاطرات و حضور جهادی رهبر معظم انقلاب در زلزله سال ۴۷ فردوس رونمایی شد.
این کتاب به قلم سیدعلیرضا مهرداد نوشته شده و طی آن برای اولین بار خاطرات و اسناد منتشر نشده از رهبر انقلاب در موضوع حضور ایشان در زلزله فردوس سال۱۳۴۷ منتشر شد.
مهرداد، نویسنده کتاب دوباره فردوس گفت: این کتاب روایت یک افتخار گمشده در تاریخ فردوس بود که در این سال‌ها از آن غفلت شده بود. این کتاب، یک گنجینه تمام نشدنی است که در سال ۴۷ رقم خورد.
وی هدف نگارش این کتاب را مرهون پیگیری‌های دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) دانست و گفت: این کتاب پس از مصاحبه با بازماندگان زلزله مهیب فردوس و گروه‌های امدادی روحانیونی که در آن زمان حضور داشتند به رشته تحریر درآمده است.
اجلاسیه ملی جهادگران با حضور دکتر مخبر معاون اول رئیس‌جمهور، سردار سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین، سردار زهرایی رئیس سازمان بسیج سازندگی و دکتر قناعت استاندار خراسان جنوبی، جمعی از میهمانان کشوری، شماری از مدیران، حدود هزار جهادگر و عموم مردم صبح دیروز در شهرستان فردوس آغاز به کار کرد.
این رویداد ملی به یاد اولین اردوی جهادی کشور که با حضور مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) و جمعی از طلاب مشهد در سال ۱۳۴۷ در شهرستان فردوس رقم خورده، برگزار شد.
الگویی برای اردو‌های جهادی
معاون دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب به عنوان یکی از سخنرانان اجلاسیه ملی جهادگران در فردوس با اشاره به اینکه امروز مقام معظم رهبری الگوی همه حرکت‌های جهادی در کشور و احیاگر و مروج فرهنگ راستین مساوات، همدلی و کمک مؤمنانه هستند، گفت: فعالیت‌های جهادی به عنوان الگوی کارآمد و تراز انقلابی اسلامی باید زنده نگه داشته‌شود، این رفتار و امدادگری مقام معظم رهبری تنها متوقف به حضور در زلزله فردوس نشد، بلکه در زلزله سال ۴۷ اسفراین هم همین ماجرا تکرار شد، در سیل اردیبهشت ماه ۵۷ قوچان نیز ایشان باز هم با همراهانشان وسط میدان بودند و این حضور بسیار گسترده‌تر از امدادگران زلزله فردوس بود، به یاری سیل‌زدگان شتافت.
رهبر معظم انقلاب در زلزله فردوس به‌عنوان یک روحانی داوطلب حضور مؤثری داشتند.
۵۴ سال پیش در ساعت ۲:۱۷ بعدازظهر روز ۹شهریور ۱۳۴۷ زمین‌لرزه فاجعه‌باری استان خراسان را در شمال خاور ایران لرزاند و به منطقه شمال باختر قائن آسیب رساند. تمرکز اصلی آسیب‌ها در دره نیم‌بلوک بود که در آن بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ نفر، یعنی حدود یک‌چهارم شمار کل تلفاتی که حدود ۱۰هزار تن برآورد شده است، جان باختند.
حدود ۲۱ ساعت پس از زمین‌لرزه ۹ شهریور ۱۳۴۷ دشت بیاض، یعنی در ۱۰ شهریور ۱۳۴۷، زمین‌لرزه شدیدی به بزرگی ۴/۶ ریشتر در ۷۰ کیلومتری باختر دشت بیاض، شهر فردوس را که در اثر زلزله دشت بیاض تنها اندکی آسیب‌دیده بود، تقریباً به‌کلی ویران کرد و غم‌انگیز اینکه بعضی از مجروحانی که در زلزله ۹شهریور دشت بیاض زنده ماندند و از دشت بیاض به فردوس منتقل شده بودند در زلزله ۱۰شهریور فردوس در بیمارستان کشته شدند.
حضور ۲ ماهه آیت‌الله خامنه‌ای در فردوس 
آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان یک روحانی مردمی و دغدغه‌مند، پس از اطلاع از وقوع زلزله فردوس در سال ۱۳۴۷ به این شهرستان سفر کردند و طی حضوری دو ماهه در این شهر، ضمن جمع‌آوری کمک‌های مردمی، پایگاه امداد روحانیت را ایجاد کردند و اقدامات مهمی را در خدمت‌رسانی به مردم زلزله‌زده فردوس سامان دادند.
ایشان در بیاناتی در جلسه پایانی بازدید از مناطق زلزله‌زده آذربایجان شرقی در ۲۶ مردادماه ۱۳۹۱ درباره حضورشان در زلزله فردوس گفته بودند: «من خودم شخصاً تجربه امداد در زلزله و سیل را دارم. در سال‌های خیلی قدیم، پیش از انقلاب هم در ویرانی‌های زلزله حضور داشتم، رفتیم آنجا، گروه امداد تشکیل دادیم. خب، آن وقت که کار‌های دولتی نبود، شیر و خورشید آن روز صفر بود. در زلزله فردوس که این شهر بزرگ تقریباً با خاک یکسان شده بود، در طول دو ماه، دو بار شیر و خورشید به مردم، کمک جنسی و غذایی کرد. حالا چادر و پتو و این‌ها که هیچ، آنکه خیلی‌خیلی کم و غیرقابل ذکر بود! من همان وقت منبر رفتم و سخنرانی کردم و از مردم پرسیدم که شیر و خورشید به شما‌ها چه داده، به نظرم گفتند در طول این دو ماه، ۱۰۰ گرم شکر دادند! به همین تناسب، اجناس مختصری داده بودند، نه اجناس لازم زندگی. خب، ما آنجا رفتیم، دیدیم و کار کردیم. موقعی که من در ایرانشهر تبعید بودم، آنجا سیل آمد و تقریباً ۹۰ درصد شهر از بین رفت. اغلب خانه‌ها خوابید و نخلستان‌ها خراب شد. ما آنجا باز مدتی با همان تبعیدی‌هایی که بودند، امداد می‌کردیم؛ بنابراین با مشکلات این کار آشنا هستم. کاری که این دفعه در آذربایجان انجام گرفته، بی‌نظیر است، هم از لحاظ جست‌وجو و هم از لحاظ امداد‌های اولیه و نصب چادر.»
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین در بیانات خود در دیدار با مسئولان حاضر در شهرستان بم در هشتم دی‌ماه ۱۳۸۲ به زلزله فردوس اشاره کرده و گفته بودند: «بنده در کار امدادرسانی - هم برای زلزله و هم برای سیل - تجربه دارم و از نزدیک در این مناطق بوده‌ام. البته آن جا‌هایی که ما بودیم، وسعت حادثه این مقدار نبود. ما در شهر فردوس بودیم که همه جمعیت آن، ۱۲ یا ۱۳ هزار نفر بود. وسعت شهر هم یک‌پنجم یا یک‌ششم بم بیشتر نبود. بم واقعاً شهر بزرگی است و جمعیت زیادی دارد؛ بنابراین مصیبت آن خیلی سنگین است.»
اکنون سیدعلیرضا مهرداد خاطرات منتشر نشده از مقام معظم رهبری را از حضور ایشان در زلزله فردوس در ۲۴۰ صفحه به رشته تحریر درآورده و انتشارات انقلاب اسلامی آن را با بهای ۷۰ هزار تومان راهی بازار کرده است.                           

منبع: روزنامه جوان

۱۴۰۱/۶/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...