نسخه چاپی

منطق «تَنقَّبَت»!

محمدكاظم انبارلویی

 ۱ـ عبارتی در زیارت عاشورا هست که ما جماعتی را با سه مشخصه «اَسرَجَت»، «اَلجَمَت» و «تَنَقَّبَت» لعن می‌کنیم که جزء اصلی‌ ترین کسانی بودند که فاجعه کربلا را به وجود آوردند.

در مورد کلمه «تنقَّبت» تفاسیر و تعابیر زیادی وجود دارد:

تنقّبت را برخی «تنقّبت» با مقدّم داشتن «قاف» و «نون» می‌دانند. منظور گروه‌های سی چهل نفری است. کمتر از یکصد نفر اسب سوار تیر و کمان به دست در حالی که نقاب به چهره دارند و آماده پیکار می‌شوند.

برخی ریشه آن را «نقبه» (نوعی لباس پوشیدن در جنگ) تعریف کرده ‌اند.

ما در حادثه عاشورا شاهد هستیم هر یک از یاران امام حسین (ع) وقتی به میدان جنگ می رفتند رجز می‌خواندند و خود را و اصل و نسب خود را معرفی می کردند. امّا از طرف سپاه یزید کسی نه رجز خوانده و نه پاسخ رجزها را داده است. در روایت کربلا و عاشورا هست که گروه های سی چهل نفری و تا یکصد نفر حمله می کردند و پاسخ رجز را با کشتاری بی‌رحمانه به سبک «اِرباً اِربا» می‌دادند.

به نظر می‌رسد واژه «تنقّبت» شیوه‌ای از جنگیدن است که قواعد و قوانین جنگی و عدم ملاحظات انسانی آن هیچ توجیهی ندارند. این شیوه جنگیدن سپاه «یزید» بود.

سال اوّل حکومت یزید؛ فاجعه کربلا، سال دوم؛ تصرّف مدینه و تجاوز به مال و جان و ناموس مردم و سال سوم؛ حمله به مکّه رقم خورد و پس از مدّت کمی بعد از حمله به مکّه، یزید با وضع فجیعی که خداوند مقرر کرده بود، از دنیا رفت.

۲ـ شیوه جنگیدن داعش در تصرّف بخش‌هایی از عراق و سوریه و نوع جنگیدن القاعده، از همین قاعده «تنقّبت» برای غلبه از طریق ایجاد «رعب»، «وحشت»، «قتل» و «غارت» پیروی می کرد.

شهید حاج قاسم سلیمانی و سپاه اسلام در عراق و سوریه با چنین منطقی رو به رو بودند و باذن اللّه بر آن غلبه کردند.

۳ـ ما در سه فتنه ۷۸، ۸۸ و ۹۸ در کف خیابان با چنین منطقی از سوی معارضان رو به رو بودیم. امّا فتنه اخیر، یک رونمایی جدید از این نوع شیوه جنگیدن بود.

۴ـ اینکه «فوت» یک خانم را «قتل» جا بزنند و به بهانه آن بریزند در خیابان ها، چادر از سر بانوان محجّبه بکشند، پرچم جمهوری اسلامی را آتش بزنند، قرآن را بسوزانند، به مساجد حمله کنند، یک موکب دار بی گناه را در مشهد در روز روشن بکشند، اموال مردم را غارت کنند، خیمه های عزاداری را بسوزانند، عکس سردار سلیمانی، قهرمان مبارزه با تروریسم را در شهر خودش پایین بکشند، در تظاهرات خیابانی به صغیر و کبیر رحم نکنند و به هر چه که نمادی از اسلام و نظام است حمله کنند، از منطق «اسرجت و الجمت و تنقّبت» پیروی می کند.

مردم ایران در اجتماعات بزرگ در سراسر کشور به ویژه در روز یکشنبه در میدان انقلاب تهران به این جماعت، لعن و نفرین فرستادند و تبرّی خود را از این جنایات اعلام کردند.

۵ـ تمام کسانی که در آفرینش چنین فضایی نقش داشتند از باب عناوین مجرمانه، نشر اکاذیب، اهانت به مقدّسات و تشویش اذهان عمومی باید مورد تعقیب قضائی قرار بگیرند. گردانندگان اصلی و فرماندهان میدانی آنها که اکنون در چنگال قانون گرفتار شده اند، از مصادیق مُحارب هستند و احکام قضائی آنها در اسلام و در هر نظام حقوقی، مشخّص است. صدور این احکام، منطق جنگیدن یزیدیان زمان را که می‌خواهند بر ممشای «تنقّبت» تنظیم کنند، برای همیشه از بین خواهند برد.

۶ـ امام خمینی (ره) در مقام مقابله با تهدیدات آمریکا فرمودند: «اگر در برابر دین ما قرار گیرید، ما در برابر دنیایتان خواهیم ایستاد». اکنون نیز که جماعتی در برابر دین و حکم الهی و قرآنی حجاب ایستاده اند، پرچم کشور را به آتش کشیده اند و به مساجد و تکایا حمله کرده اند، ما باید قویّاً در برابر دنیایشان بایستیم. کمترین مجازات کسانی که در این غائله نقش داشته اند بستن حساب های بانکی آنها و مصادره اموالشان برای جبران خسارات به اموال مردم و اموال عمومی است.

۷ـ از سلبریتی ها، مجمع روحانیون و گروه های ریز و درشت اصلاح طلبان باید سؤال شود؛ شما که فوت یک خانم را در یک مرکز پلیس، پیراهن عثمان کردید و بیانیه صادر کردید، چرا در مورد شهادت ۴۱ هموطن بی گناه، آتش زدن پرچم جمهوری اسلامی، آتش زدن مساجد و ضرب و شتم صدها هموطنتان در کف خیابان ها، بیانیه صادر نکردید؟! آیا فوت آن خانم، برای شما بهانه ای بود که حکم قرآنی حجاب را کنار بگذارید و به ملّت و امنیّت کشور پشت کنید و مردم، نظام و مقدّسات اسلام را زیر پا بگذارید؟!

جغرافیای سیاسی و فرهنگی ایران اسلامی با یک سرود سلام فرمانده، ده ها کشور را در بر می گیرد و در راهپیمایی اربعین از ۸۰ کشور، پیرو دارد. حوادث اخیر نشان داد اگر نبوی حساب کنیم، اصحاب کفر و شرک و نفاق، دشمن میهن اسلامی ما هستند. اگر علوی حساب کنیم، قاسطین، ناکثین و مارقین در داخل کشور، صف آرایی دارند. حوادث اخیر نشان داد علی رغم اقتدار الهی ما، دشمن داریم و باید هوشیار باشیم.

گزارش ها نشان می دهد علی رغم بزرگنمایی دشمن و ضریب انعکاس حوادث در فضای مجازی، تنها ده درصد از شهرهای ایران درگیر این فتنه بودند. در بقیّه شهرها دشمن اصلاً فرصت عرض اندام نداشته است.

۱۴۰۱/۷/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...