نسخه چاپی

هشدار جدید پوتین به اوكراین

هشدار جديد پوتين به اوکراين

رئیس جمهور روسیه امروز اعلام كرد: اگر اوكراین بار دیگر ضمانت‌هایش را نقض كند، از توافق غلات بیرون می‌آییم.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه امروز چهارشنبه در سخنانی اعلام کرد: وزارت دفاع روسیه به ما اطلاع داد که کی یف تضمین داده است که از کریدور‌های بشردوستانه تحت توافق غلات برای اهداف نظامی استفاده نخواهد کرد.

بر اساس اعلام اسپوتنیک، رئیس جمهور روسیه گفت که دستور داده است مشارکت در قرارداد غلات ازسر گرفته شود؛ اما مسکو این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که در صورت نقض ضمانت‌ها از توافق غلات خارج شود.

ولادیمیر پوتین ادامه داد: ما از اوکراین ضمانت می‌خواهیم که دیگر هیچ حمله‌ای صورت نگیرد، شرکای ترکیه‌ای ما به عنوان یک واسطه عمل کرده اند.

وی در این باره اضافه کرد: روسیه حتی در صورت خروج از قرارداد غلات آماده عرضه غلات به فقیرترین کشور‌ها است. به وزارت دفاع دستور داده شده تا مشارکت در توافق غلات را از سر بگیرد.

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز یکشنبه هفته جاری در اشاره به تعلیق توافق انتقال غلات تصریح کرد که انگلیس و اوکراین عاملان این اختلال هستند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در این خصوص ادامه داد: توافق غلات به وسیله «ولودمیر زلنسکی» رییس جمهور اوکراین و تروریست‌های او که توسط کارشناسان انگلیسی هدایت می‌شوند، متوقف شده است. رژیم کی یف بر تخت جهنمی از جنس پول، اسلحه و مرگ استوار شده است.

در همین ارتباط، وزارت خارجه روسیه روز شنبه در خصوص تعلیق توافقنامه غلات با اوکراین از سوی این کشور بیانیه‌ای صادر کرد.

در بیانیه صادره از سوی وزارت خارجه روسیه در این خصوص آمده بود: مسکو نمی‌تواند ایمنی کشتی‌های بار خشک غیرنظامی شرکت کننده در توافق غلات دریای سیاه را تضمین کند و اجرای این توافق را از امروز برای مدت نامحدودی به حالت تعلیق در می‌آورد. در ۲۹ اکتبر، ارتش اوکراین تحت پوشش یک کریدور بشردوستانه ایجاد شده به عنوان بخشی از اجرای «ابتکار دریای سیاه» برای صادرات محصولات کشاورزی کی یف، حملات هوایی و دریایی گسترده‌ای را با استفاده از هواپیما‌های بدون سرنشین علیه کشتی‌ها و زیرساخت‌های روسیه انجام داد. طرف روسی نمی‌تواند ایمنی کشتی‌های بار خشک غیرنظامی شرکت کننده در «ابتکار دریای سیاه» را تضمین کند و اجرای آن را از امروز برای مدت نامحدودی به حالت تعلیق در می‌آورد. دستورالعمل‌های مربوطه به نمایندگان روسیه در مرکز هماهنگی مشترک در استانبول که حمل و نقل اوکراینی‌ها را کنترل می‌کند، داده شده است.

اما امروز مسکو در بیانیه‌ای اعلام کرد که پس از تعلیق چندروزه صادرات غلات از بنادر اوکراین، مشارکت مسکو در «توافق غلات» از امروز از سر گرفته خواهد شد.
منبع: مهر

۱۴۰۱/۸/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...