نسخه چاپی

بسته‌شدن پنجره جمعیتی كشور

بسته‌شدن پنجره جمعيتي کشور

این یك واقعیت است كه سرمایه‌ اصلی و واقعی هر ملت و كشوری، نیروی انسانی آن كشور است كه بدیل و جایگزینی ندارد، جمعیت از مهمترین عوامل اقتدار و از پایه‌های قدرت و رشد اقتصادی و اجتماعی كشورها به شمار می‌رود. قدرت و توسعه هر كشور در رابطه با نیروی انسانی و جمعیت معنا پیدا می‌كند و حركت به سمت توسعه همه‌جانبه به توسعه و ارتقای سرمایه انسانی نیاز جدی دارد .

مسئله جوانی جمعیت برای کلیه ی  کشورهای دنیا اهمیت ویژه دارد. اما این مسئله برای کشور ما از همیت بالاتری برخوردار است، چرا که بر اساس گفته ی بسیاری از کارشناسان ایران در سال ۲۰۳۰ به یک کشور پیر و سالمند تبدیل خواهد شد،سیدمحمد طباطبایی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران و دبیر جشنواره ملی سرزمین جوان من در این باره می گوید: سال ۱۳۹۵ نرخ رشد 1/2 بود که در سال ۱۴۰۰ به ۶ دهم کاهش یافته است. وی افزود: ما به زودی دچار رشد منفی جمعیت خواهیم شد و در سال ۱۴۲۹ به کشور سالخورده تبدیل خواهیم گشت.
 صابر جباری، سرپرست اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت کشور هم در این باره گفت: کشور در آستانه سالخوردگی است و  از این موضوع به عنوان ابر بحران از آن یاد می شود.

وی افزود: باید باور کنیم به سمت پیری درحال حرکت هستیم.
 حمیدرضا علیان‌زادگان مدیرعامل بنیاد ۱۵ خرداد ستاد اجرایی فرمان امام هم با اشاره به اینکه کشور ما در معرض آسیب جدی پیری جمعیت قرار دارد اظهار کرداگر در حوزه جوانی جمعیت و فرزندآوری به موقع عمل نکنیم، به طور قطع در سال‌های آینده با چاله بزرگ جمعیتی مواجه می‌شویم که مشکلات غیرقابل جبرانی به دنبال خواهد داشت.
 بر اساس مطالعات انجام‌شده از سوی دفتر جمعیت سازمان ملل متحد هم ایران از نظر سرعت سالمند شدن جمعیت، سومین کشور جهان پس از امارات و بحرین محسوب می شود

این یک واقعیت است که سرمایه‌ اصلی و واقعی هر ملت و کشوری، نیروی انسانی آن کشور است که بدیل و جایگزینی ندارد، جمعیت از مهمترین عوامل اقتدار و از پایه‌های قدرت و رشد اقتصادی و اجتماعی کشورها به شمار می‌رود. قدرت و توسعه هر کشور در رابطه با نیروی انسانی و جمعیت معنا پیدا می‌کند و حرکت به سمت توسعه همه‌جانبه به توسعه و ارتقای سرمایه انسانی نیاز جدی دارد .

کاهش حجم و رشد جمعیت باعث کاهش نقش حمایتی خانواده از سالمندان، چالش‌های سیاسی، دفاعی و امنیتی و کاهش توان نظامی و قدرت بازدارندگی کشور و در نهایت چالش‌های اقتصادی در کشور خواهد شد . بدیهی است ملتی که جمعیت بیشتر، قلمرو بزرگ‌تر، دولت توانمندتر با حاکمیت ملی منسجم‌تر داشته باشد، از این منظر قدرتمندتر است.

۱۴۰۱/۱۲/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...