نسخه چاپی

منشور عملی دولت چهاردهم

حميدرضا ترقي

حمیدرضا ترقی

همه کمک کنند که رئیس‌جمهور منتخب بتواند وظایفی را که در قبال کشور دارد، انجام بدهد. اگر ما توانستیم جوری رفتار کنیم که رئیس‌جمهور موفّق بشود، این موفّقیّت همه‌ی ما است؛ اگر او در اداره‌ی کشور، در پیشبرد اقتصاد کشور، در مسائل بین‌المللی کشور، در مسائل فرهنگی کشور به موفّقیّت دست پیدا کند، همه‌ی ما به موفّقیّت دست [پیدا] کرده‌ایم؛ پیروزی او پیروزی همه‌ی ما است؛ این را باید واقعاً از بن دندان باور کنیم.(مقام معظم رهبری۱۴۰۳/۰۴/۳۱)

رهبر معظم انقلاب به منظور هدایت و جهت دهی به دولت چهار دهم از هنگام انتخاب شدن تا اولین دیدار با هیئت دولت مورد اعتماد مجلس توصیه ها و سفارشات علنی موکدی بجز رهنمودهائی که در جلسه خصوصی با رئیس جمهور

داشته اند که مجموعه ی آنها را میتوان بعنوان منشور عملی دولت جدید از سوی رهبری مورد عمل دولت و مطالبه مردم قرار داد .

الف)- راهبردهای کلان

1-            استفاده و توجه به پیشنهادها .اعتراضهای دلسوزانه ی صاحبان فکر و ابتکار و تجربه بعنوان یک ثروت ملی عظیم مردمی برای رسیدن به اهداف نظام و کارهای بزرگی که باید انجام دهیم .

2-            تنها با کار جهادی میتوان کوههای مشکل را از جا کند یعنی خستگی ناپذیری وبی منت برای خداکارکردن باکیفیت و درچارچوب قانون 

3-            حفظ تعامل وهم افزائی بین قوا از طریق جلسات سران قوا

4-            رعایت اولویتها دراجرا با تقدم مسائل اقتصادی وبعد فرهنگی و اجتماعی 

5-            برخورد فعال و اثرگذاردربرابرمسائل و حوادث جهانی و منطقه ای و عدم غفلت و انفعال درهیچ موردی

6-            رعایت اولویت درارتباطات خارجی با 1-همسایگان .2-کشورهایی که میدان دیپلماسی مارا گسترش میدهند 3-کشورهائی که دردوران فشار و تحریم به ماکمک یاازما حمایت کرده اند

7-            کسانی را برای میدان داری در اقتصاد و فرهنگ وسازندگی و تولید و.. انتخاب کنید که «صادق -امین- متدین-ازبن دندان معتقد به جمهوری اسلامی و نظام اسلامی -امیدوار به آینده -متشرع – پاکدست -وفاقد سابقه سوء و دارای نگرش ملی وکارآمد «  باشند 

موارد فوق از متن سخنان مقام معظم رهبری در دیدار نمایندگان مجلس و رئیس جمهور و مراسم تنفیذ استخراج شده است 


ب)-راهبردهای حکمرانی دردولت چهاردهم 

شرایط ویژه کشور :

تشکیل دولت  چهاردهم درچنین شرایط پر تالم روحی  ناشی ازحادثه سنگین شهادت آقای رئیسی وبرگزاری انتخابات سالم و درامنیت و مشارکت خوب بوسیله سرپرست ریاست جمهوری.وتشکیل هیئت وزیران با این سرعت ناشی از همکاری مجلس و دولت و رای اعتماد به همه وزرا . لطف و نعمت خداوند به ما و شما و ملت ایران است  وباید از همه دست اندرکاران تشکر کرد

•             دولت در نظام جمهوری اسلامی دولتِ گرامی‌دارنده‌ی شهدا و گرامی‌دارنده‌ی راه شهدا است

•             وظیفه همه ماست که از شما حمایت کنیم . کمکتان کنیم و تلاش کنیم که انشاءالله درکارهایتان موفق باشید 


راهبرد ها :

1-            خدا به شما فرصت خدمت واداره امور کشوررا داده؛ خدا را شکر کنید، سپاسگزاری کنید،‌ قدردان باشید، از

خدای متعال کمک بخواهید، این مسئولیّت را امانت خدا و امانت مردم بدانید و از این مسئولیّت و مأموریّت 

بزرگ  پاسداری کنید  .

2-            چهار سال زود میگذرد، لکن در همین مهلت زودگذر کارهای بزرگ میتوان کرد. امیرکبیر سه سال در کشور حکومت کرد، کارهای بزرگی را بنیان‌گذاری کرد

3-            از شرایط کار آمدی کارگزاران دولت شناخت داشته ها.ثروتهای موجوداستعدادها و ظرفیتهای قابل به فعلیت رسیدن اعم از طبیعی واقلیمی و زیر زمینی وظرفیت انسانی اعم از نبوغ و ایمان و تجربه های عظیم مدیریتی گذشته  است .نشناختن این ظرفیتها عیب بزرگی است .(1)

4-            انتخاب همکاران جوان .مؤمن، انقلابی، متعهّد، پُرانگیزه؛ اینها هستند که میتوانند به شما کمک کنند [چون] گره‌ها را باز میکنند. ضمناً شما وقتی که جوانها را آوردید در رده‌های گوناگون مدیریّتی از پایین گذاشتید، یک نسلی از مدیران پُرانگیزه برای فردا دارید تربیت میکنید. صد جوانِ مؤمنِ پُرانگیزه‌ی انقلابیِ متعهّد را آماده کنند و آخرِ دولتشان همین صد جوان را تحویل کشور بدهند، به نظر من کار بسیار بزرگی انجام گرفته. بنابراین، این هم مسئله‌ی انتخاب [همکار]. مرحوم شهید رئیسی در این زمینه توفیقات خوبی داشتند؛ ان‌شاء‌الله که توفیقات شما چند برابر ایشان باشد.

 --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

(1)- ما ثروتهای فعلی‌مان هم زیاد است، ظرفیّتهایمان هم چندین برابر آن چیزی است که بالفعل دارا هستیم. ما چند نوع داشته و ظرفیّت داریم؛ یعنی بالفعل و بالقوّه. یکی ظرفیّتهای طبیعی است. ما از لحاظ منابع زیرزمینی، ظرفیّتهای زیادی داری

م؛ نفت داریم، گاز داریم، انواع و اقسام منابع ارزشمند داریم. در همین کویری که شما می‌بینید، آنهایی که کویرشناسند یک وقتی به من گفتند منابع عظیمی وجود دارد؛ ثروتهایی که ارزشش از نفت و گاز بیشتر است. ما از این چیزها داریم. موقعیّت جغرافیایی منحصربه‌فردی در این منطقه داریم. ما از لحاظ زمینی، سرِ چهارراهِ شرق و غرب و شمال و جنوب قرار داریم؛ این موقعیّت بسیار مهمّی است. از لحاظ اقلیمی، تنوّع اقلیمی یک فرصت بسیار بزرگی است که ما داریم. از لحاظ سواحل طولانی دریای آزاد، ما این فرصت را داریم؛ جزایرمان، سواحلمان، همه فرصت است. همین منطقه‌ی مَکران ــ که حالا خوشبختانه آقای رئیس‌جمهور که راجع به این قضیّه با من صحبت میکردند، چند بار اسم آوردند و روی این قضیّه حسّاسند ــ یک فرصت بزرگی است. از این قبیل فرصتها ما زیاد داریم؛ اینها فرصتهای طبیعی است.


یک نوع فرصتها، فرصتهای انسانی است، ظرفیّتهای انسانی است. جوانان تحصیل‌کرده؛ ما در این کشور میلیون‌ها جوان تحصیل‌کرده داریم که اینها تشنه‌ی کار کردن هستند؛ اگر بتوانیم از اینها استفاده کنیم، بشناسیم اینها را، بتوانیم از نیروی اینها و از فکر اینها استفاده کنیم، دنیایی کار برای کشور به وجود می‌آید. جوانان تحصیل‌کرده، استعدادهای درخشان، توانایی‌های علمی، ظرفیّت نابغه‌سازی؛ ببینید، ما وقتی که مثلاً نگاه میکنیم به خواجه‌نصیر یا ابن‌سینا یا محمّدبن‌زکریای رازی یا ملّاصدرا یا بقیّه‌ی دانشمندان برجسته‌ای که تا زمان ما در کشور بودند، این به ما نشان میدهد که سقف پرواز فکری و علمی ما خیلی بالا است و میتوانیم به آن جاها برسیم. بعد از هزار سال، هنوز کتابهای ابن‌سینا در دنیا مطرح است؛ این خیلی مسئله‌ی مهمّی است، این پدیده‌ی مهمّی است. ما توانایی نابغه‌سازی داریم؛ یعنی در بین جوانهای ما، نوابغی میتوانند به وجود بیایند. اینها فرصتهای انسانی و داشته‌های انسانی ما است.


ایمان مردممان جزو ظرفیّتها است؛ این ایمانی که مردم دارند ــ ایمان مذهبی و ایمان سیاسی ــ خیلی باارزش است؛ این هم یک جور ظرفیّت است. یک جور ظرفیّتهای دیگر عبارت است از ظرفیّتهای سیاسی کشور، [مثل] عمق راهبردی ما. یک روزی بود که ایران را با قالی و نفت می‌شناختند، امروز ایران را در دنیا با علم می‌شناسند، با پیشرفت نظامی می‌شناسند، با قدرت منطقه‌ای می‌شناسند، با عمق راهبردی می‌شناسند؛ این یک فرصتی است که در اختیار ما است. توانایی تأثیرگذاری روی کشورهای دنیا، روی منطقه، چیز کوچکی نیست، چیز خیلی مهمّی است؛ این هم از فرصتهای ما است.


یک فرصت دیگری که جزو ارزنده‌ترین فرصتها است، تجربه‌ها است؛ باید قدر این تجربه‌ها را بدانیم. اَلعَقلُ حِفظُ التَّجارِب؛ این فرمایش امیرالمؤمنین است. امیرالمؤمنین (علیه السّلام) استفاده‌ی از تجربه‌ها و حفظ کردن تجربه‌ها را نشانه‌ی خردمندی میدانند. وَ خَیرُ ما جَرَّبتَ ما وَعَظَک‌؛(۳) تجربه‌ای که بتواند به شما درس بدهد و راه را جلوی پای شما بگذارد. ما تجربه‌های خوبی داریم؛ دولتهای گوناگون آمدند و کارهایی کردند که برای ما تجربه شده: یک کارهایی بوده که نباید میکردند، کردند، ضرر کردیم؛ یک کارهایی بوده که باید میکردند، نکردند، ضرر کردیم؛ یک کارهایی بوده که باید میکردند و کردند، سود بردیم؛ اینها همه‌ تجربه است، از اینها میشود استفاده کرد.


5-         رجوع به کارشناس وقتی موجب حکمرانی خردمندانه و اندیشه ورزانه خواهد شد که کارشناسان محفلی و رفاقتی وتوصیه ای و بخیل و بزدل و ترسو و حریص نباشند تا نظرات غلط خود یا نسخه نسخ شده خارجی هارا بعنوان کارشناسی برشما تحمیل کنند و موجب نارضایتی مردم و رضایت خواص شوند بلکه کارشناسان مومن و صادق ومعتقد به توانمندیهای داخلی وملی باشند .

6-         حضور مسئولان دربین مردم عوام گرائی نیست بلکه موجب کشف  واقعیتها و تفاوت آن با گزارشات واتخاذ تصمیمات واقعگرایانه میشود .

7-         هرقانون و برنامه ای را میخواهید اجرا کنید پیوست عدالت برایش تهیه کنید و نسبت آنرا با تحقق عدالت مشخص کنید .اگر موجب افزایش شکاف اجتماعی و طبقاتی میشود از اجرای آن جلوگیری شود جوری عمل بشود که هیچ مدیری و هیچ مسئولی نتواند تخلّف کند از آن راهی که به عدالت منتهی میشود.

8-         درشرایطی که وقت نداریم.بودجه هم کم داریم و کارهای زیادی مانده باید برای انجام کارها اولویت بندی کردچه کارهای زیربنائی باشدمثل انرژی هسته ای .مسیر شمال جنوب.شرق و غرب/ امنیت غذایی و خودکفائی درگندم ./نوع استفاده از آب درکشاورزی. توسعه‌ی مسئله‌ی نفت و چه کارهای فوری و اورژانسی مثل گرانی و تورم .ارزش پول ملی .

9-         فضای مجازی باید تحت حکمرانی قانون مند دولت قرار گرفته و رها نباشد تابه یک فرصت تبدیل شود 

10-       باتوجه به شتاب حیرت دهنده هوش مصنوعی در دنیا نباید تنها به بهره بردار بودن آن اکتفا کرد باید به لایه های عمیق آن که در دست دیگران است از طریق همین سازمان ملی هوش مصنوعی که در دولتسیزدهم تشکیل شده زیر نظر رئیس جمهور .تسلط پیدا کنید .

11-       کلید حل مشکلات اقتصادی (تورم -اشتغال- ارزش پول ملی ) درتولید است . پیشرفت تولید ملی کمک دولت را لازم دارد قانون بهبود کسب و کاررا عملیاتی کنید از توانائیهای کارآفرینان استفاده کنید .

12-       کاهش نرخ رشد جمعیت کشور را بسوی پیری زود رس میبرد وزیر بهداشت جدا روی رفع موانع تولید مثل و ولادت کار کنند مابرای پیشرفت کشور به نیروی جوان نیاز داریم اگر فرصت از دست برود دیگر علاج آن سخت است .

13-        هیچ کاری بی مانع نیست .دربرخورد با مانع نباید عقب نشینی کرد بلکه باید از آن عبور کرد یا آنرا دور زد

14-       به دشمن نباید امید بست و منتظر موافقت او نشست ولی درجایی میشود با او تعامل کرد .

15-       دردوران مسئولیت خطیر اداره کشور هرچه میتوانید به معنویات .عمل عبادی /انس با قرآن /تضرع پیش خدا/ نماز با خشوع /نافله شب/توجه کنید و با قصد قربت و برای خدا تلاش کنید و بدانید مردم ار شما الگو میگیرند 

           راهبرد های فوق برداشتی است از سخنان مقام معظم رهبری در اولین دیدار دولت چهاردم با ایشان در هفته 

           دولت    ۱۴۰۳/۰۶/۰6

۱۴۰۳/۰۶/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 
چگونه راوي دقيقي براي انقلاب باشيم