نسخه چاپی

"برگ برنده‌‌" تلویزیون در ایام انتخابات

شاید تا یك دهـه پیش تلـویـزیون نقش چندانی در رویدادهای مهم كشوری چون «‌انتخابات‌» ریاست جمهوری نداشت اما حالا مردم برای این رسانه ملی جایگاه و اهمیت خاصی قائل هستند.

تلويزيون در دوره قبل انتخابات رياست جمهوري خيلي راسخ و محكم قدم به ميدان معرفي كانديداهاي رياست‌جمهوري گذاشت و چه در دوره پيش و چه در دوره پس از انتخابات نقش مؤثر خود در امر اطلاع رساني را به جامعه ثابت كرد. حالا در اين روزها تلويزيون خود را براي پشت سر گذاشتن آزموني ديگر آماده و مهيا مي‌كند. تأكيد مديران تلويزيوني در اين روزها اين است كه رويكرد صدا و سيما، انتخاباتي آرام و تأثيرگذار باشد و نيز شكايت‌هاي مردمي سانسور نشود.




رسانه در راه برگزاري انتخابات آرام و تأثيرگذار
بيست و چهارم خرداد كشور يك رويداد مهم و تاريخي را پشت سر مي‌گذارد. همزماني انتخابات شوراها و انتخابات رياست جمهوري نقطه عطفي براي تجميع همت و فعاليت‌هاي رسانه ملي است كه قرار است در اين روزهاي باقي مانده همچون دوره قبل رياست جمهوري از گردونه فضاي پيش و پس از انتخابات جا نماند.


در اين بين شوراي سياست‌گذاري انتخابات در صدا و سيماي جمهوري اسلامي از شش ماه پيش فعاليت خود را آغاز كرده است و گروه‌هاي برنامه ساز صدا و سيما در استان‌هاي مختلف توليد برنامه‌هاي انتخاباتي خود را با اهتمام جدي آغاز كرده‌اند.




در حالي كه مديران صدا و سيما رويكرد رسانه ملي در اين روزها را كمك به برگزاري انتخاباتي آرام و تأثيرگذار مي‌دانند رسانه ملي در تلاش است كه قانون انتخابات و منشور آن را به مردم معرفي كند. چنانكه گفته مي‌شود كه در اين زمينه حتي سه كارشناس خبره حقوقي براي ارائه توصيه‌هاي انتخاباتي ويژه رأي دهندگان به صدا و سيما معرفي شده‌اند.




«برگ برنده‌» در دست صدا و سيما
هنوز بيش از يك ماه به موعد انتخابات باقي مانده است. صدا و سيما هنوز جدول پخش ويژه برنامه‌هاي انتخاباتي رسانه ملي را معرفي نكرده است.


تلويزيون ملي در ايام انتخابات سال ۸۸ با ده‌ها عنوان برنامه در هفت روز هفته به استقبال از انتخابات رفت و به طور متوسط روزانه پنج برنامه تلويزيوني را از شبكه‌هاي اول تا پنجم سيما پخش مي‌كرد. در عين حال ۲۷ شبكه استاني صدا و سيما نيز در بحبوحه انتخابات سال ۸۸ به استقبال دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري رفتند.


«‌پله دهم »، «‌نگاه دهم »، «‌جريان »، «‌ايران ۸۸»، «‌رأي بدهيم »، «‌وطنم »، «كوي انتخاب‌» و «‌پلاك ۱۰» از جمله اين برنامه‌ها بودند. حالا در اين روزهايي كه ويژه برنامه‌هاي انتخاباتي تلويزيون ملي يكي پس از ديگري از تنور گروه توليد صدا و سيما بيرون مي‌آيد «‌برگ برنده‌» عنوان يكي از اولين برنامه هايي است كه براي انتخابات سال جاري از سوي شبكه دوم سيما روي آنتن رفته است.




سانسور نكردن شكايات مردمي
«برگ برنده‌» برنامه‌اي است كه به گفته نويسنده و كارگردانش شكايات مردمي در آن سانسور نمي‌شود و همين ويژگي مي‌تواند جلب اعتماد و استقبال مخاطب از «‌برگ برنده‌» صدا و سيما را در پي داشته باشد. اين برنامه از آيتمي تحت عنوان «‌تريبون آزاد‌» برخوردار است و سعي شده است كه در اين آيتم شكايات مردمي حتي المقدور سانسور نشود و تا جايي كه ممكن است واقعيات مطرح شوند. حسن محمدي، نويسنده و كارگردان اين ويژه برنامه به ايسنا گفته است: «‌در برنامه «برگ برنده» در بخش ميهمان‌ها اصلاً حذفيات نداشتيم اما در بخش «تريبون آزاد» برنامه كه مردم در برخي جاها اسم شخص را آورده بودند، ما اسم‌ها را حذف كرديم چراكه اين يك اتفاق طبيعي است و درست نيست كه اسامي مطرح شوند.‌»




گفته مي‌شود كه «‌برگ برنده» متفاوت‌تر از ساير برنامه‌هاي انتخاباتي خواهد بود. عوامل اين برنامه چندان به دنبال اسم و رسم و بهره‌گيري از حضور شخصيت‌هاي مهم و مشهور در برنامه خود نبوده‌اند. به جاي آن بينندگان برنامه «‌برگ برنده‌» بيش از هر چيز درددل‌هاي اقشار مختلف مردم عادي سطح شهر را انعكاس داده‌اند. خلبان‌ها، كاپيتان‌ها، رفتگرها و كارمندان و پزشكان از جمله اقشاري هستند كه ممكن است مهمان اين برنامه شوند. از ديگر بخش‌ها و آيتم‌هاي «‌برگ برنده‌» كه مي‌تواند براي مردم جذاب باشد «‌بدون سانسور‌» و «‌به كي فكر مي‌كني‌» است.




مهمترين وظيفه رسانه ملي روي هم گذاشتن اصولي آجرهاي اعتماد و ساخت دژي محكم است كه بتواند تكيه گاه امن و مأمن مستحكم آگاهي رساني و اطلاع رساني به مردم باشد. رسانه زبان گوياي نيازهاي مردمي و خواسته هايشان از رئيس‌جمهور آتي كشور است؛ نيازي كه در بحبوحه فصل داغ انتخابات بيش از پيش احساس مي‌شود. تلويزيون ملي هنوز ويژه برنامه‌هاي خود را اعلام نكرده است اما پيش بيني مي‌شود كه تلويزيون در انتخابات پيش رو نيز سهم بسزا و تأثيرگذاري داشته باشد.




رسانه ملي «‌الف‌» انتخابات را با «‌برگ برنده‌»‌‌اي آغاز كرده است كه نياز امروز مخاطب را خوب مي‌شناسد و به آن پاسخ مي‌دهد و اين نويدي براي يك عملكرد ويژه و قابل توجه در دوران پيش و پس از انتخابات است.

۱۳۹۲/۲/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...