به گزارش رجانیوز، رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در حسینیه امام خمینی (ره) قم گفت: تماشای بعضی فیلم ها و صحنه های مستهجن، شهوت را برمی انگیزد و انسان را اسیر خود می کند باید چشم خود را در مقابل برخی نگاه های نزدیک به حرام نیز ببندید؛ اگر یوق بندگی شیطان را به گردن انداختید به سختی می توانید از سلطه او رها شوید.
به گزارش رسا، آیت الله مصباح یزدی اظهار داشت: همانطور که فکر کردن درباره کارهای خیر اراده انسان را در انجام آن تقویت می کند، تفکر در لذت گناه، انسان را به سوی آن می کشاند؛ این نکته در روایات نیز آمده است.
وی همچنین تفکر در عواقب کارهای ناشایست را برای دوری از انجام آنها مناسب دانست و گفت: تفکر در عذاب اخروی و آثار سوء گناه، انسان را در مقابل انجام آن مقاوم می کند.
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در بیان راه حل گریز از تفکرات شیطانی، اظهارکرد: باید به محض اینکه فکر گناه، چگونگی انجام آن یا لذت آن به ذهن آمد با تفکر در مسئله دیگر یا سرگرم کردن خود به کارهایی مثل ورزش یا مطالعه آن فکر را از ذهن بیرون کنیم؛ تمرکز و توجه به افکار شیطانی موجب زنده شدن آنها می شود.
وی افزود: تماشای بعضی فیلم ها و صحنه های مستهجن، شهوت را برمی انگیزد و انسان را اسیر خود می کند باید چشم خود را در مقابل برخی نگاه های نزدیک به حرام نیز ببندید؛ اگر یوق بندگی شیطان را به گردن انداختید به سختی می توانید از سلطه او رها شوید.
این استاد اخلاق حوزه علمیه در بحث تفاوت میان فقه با اخلاق، گفت: برخی می گویند که هم فقه و هم اخلاق خوبی و بدی افعال را مشخص می کند، پس تفاوت چندانی ندارند؛ در جواب باید گفت موضوع فقه اعمال و افعال مکلف است و آنچه مربوط به اثر خارجی کارها است اما در اخلاق مقدمات روحی و ایجاد انگیزه و علاقه در انجام کار مورد بحث است.
آیت الله مصباح یزدی افزود: مقدمات افعال بد و خوب در فقه نمی گنجد، مثلا در روایت داریم محبت به دنیا رأس همه خطا ها است؛ اما در هیچ کتاب فقهی حب دنیا را گناه ندانسته اند؛ همانطور که واجب و حرام های اخلاقی با فقه متفاوت است نتیجه و ثواب و عقاب هایش نیز با فقه قابل قیاس نیست، در اینجا سلب توفیق در انجام کار خیر و نهایتا بی توجهی خدا سزای فرد خاطی است.
وی احتیاط در انجام کارهای مباح که می تواند زمینه گناه باشد را یکی از راه های جلوگیری گناه دانست و گفت: همانطور که انسان از لبه پرتگاه فاصله می گیرد باید از مرز گناه دوری کند، اگر انسان به اختیار خود تا مرزهای گناه پیش برود دیگر خیلی سخت می تواند خود را حفظ کند مخصوصا اگر دچار هیجانات شدید شهوانی و غضب شده باشد.
استاد حوزه و دانشگاه در مورد مراقبه شدید اولیای الهی، تصریح کرد: کسانی هستند که علاوه بر پرهیز از اعمال لغو، افکار خود را نیز تحت کنترل دارند و تنها به چیزهایی فکر می کنند که خدا دوست دارد؛ رسیدن به این مرحله بسیار سخت است ولی با تمرین و ممارست ممکن خواهد شد؛ مراقبه افکار موجب پاکی روح می شود.
نماینده مجلس خبرگان رهبری، توجه محض به خدای متعال را از تمام عبادت ها بالاتر دانست و گفت: در طول شبانه روز سعی کنید حداقل دقایقی را صرف این کار کنید، حتی اگر هیچ ذکری هم نگویید این از هر کاری بهتر و تأثیر گذار تر است.
آیت الله مصباح یزدی با توصیه به بیداری و عبادت خدا در سحرگاه، افزود: اولیای الهی شب ها در دل خود درخت محبت خدا را می کارند و در طول روز مراقبند تا این درخت آسیب نبیند؛ هرچند رسیدن به درجات آنها برای ما بسیار مشکل است ولی سعی کنیم گاهی اعمال و افکار خود را به آنها شبیه کنیم.