به گزارش نما ،حجت الاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان مدرس حوزه و دانشگاه در نهمین نشست سیاسی «بصیرت افزایی دینی» که به مناسبت سالروز حماسه نهم دی 1388 در مسجد حوری برگزار شد به بیان حدیثی از پیامبر گرامی اسلام (ص) پرداخت و گفت: در مورد فتنه های آخرالزمان به ما مژده میدهد و ما باید با یک احساس پیروزی و سربلندی اینها را جشن بگیریم. پیامبر گرامی اسلام میفرمایند: «لا تکرهوا الفتنه الی آخرالزمان فأنها تُبیر المنافقین» از فتنه آخرالزمان احساس کراهت و ناراحتی نکنید چرا که منافقین را رسوا میکند.
وی در ادامه گفت: فتنه های آخرالزمان مثل فتنه های صدر اسلام نیست که منافقین را رسوا نکند بلکه آنها بلافاصله شناخته خواهند شد. یکی از ویژگی های فتنه این است که مرز جغرافیایی نمیشناسد و گسترش خواهد یافت. پس از فتنه 88 در ایران که چند سطل آشغال آتش زده شد، ما میبینیم که در چند کشور دیگر نیز فتنه رخ میدهد و بعضاً کل کشور به آشوب و آتش کشیده میشود.
حجت الاسلام و المسلمین پناهیان به فتنه سوریه اشاره کردند و گفت: فتنه ای که در سوریه رخ داد دامن خیلی از افراد را در کشور ما هم گرفت که بعضاً چهره حزباللهی هم داشتند و آمدند علیه بشار اسد موضع گرفتند. الان ببینید یک سال نکشید که رسوا شدند. معلوم میشود فتنه ابعاد بینالمللی دارد و در آخرالزمان به سرعت برملا خواهد شد.
وی به نقش رهبر معظم انقلاب در فتنه 88 پرداخت و افزود: 9 دی پایان یکی از فتنه ها در کشور بود. فتنه ای که چندین کشور علیه ما راه انداختند. در آن زمان دیدیم که عده ای ولو اندک ولی با صدای بلند علیه ولایت فقیه شعار دادند و توهین کردند. همان موقع بنده گفتم که چیزی نخواهد گذشت که حضرت آیتالله خامنهای ، رهبر بلامنازع منطقه و با عزت ترین شخص در میان مردم خواهد شد، که همین طور هم شد. الان میبینیم که بسیاری از کشورهای منطقه ایشان را رهبر و خود را سرباز او میدانند.
این استاد حوزه و دانشگاه با توجه به مرور فتنه 88 اظهار داشت: اگر بخواهیم شباهتی بین فتنه 88 و فتنه های صدر اسلام پیدا کنیم باید به فتنه های خوارج اشاره کنیم. در فتنه 88 خواسته اصلی فتنه گران ابطال انتخابات بود. این همان شعار «لا حکم الا لله» خوارج پس از جنگ صفین است. ابطال انتخابات یعنی سست شدن قانون و حاکمیت کشور. خوارج هم میگفتند نه علی باشد نه معاویه که همان معنی را می دهد. امیرالمومنین هم در پاسخ آنان فرمودند پس حکومت را چه کسی باید اداره کند؟
وی شباهت دیگر فتنه 88 با فتنه خوارج را کشتن بدون دلیل کسانی دانست که حضرت امیر (ع) را دوست داشتند، تصریح کرد: در فتنه 88 هم عده ای از آشوبگران مردم را مجبور میکردند که علیه نظام شعار دهند و اغتشاش کنند و گرنه به آنها آسیب میزدند. یکی از کسانی که در خیابان به شهادت رسید کسی بود که قصد آرام کردن و جدا کردن مردم از هم را داشت. در روز عاشورا نیز برخی از مردم عزادار به دست آشوبگران صدمه دیدند. توبه نکردن سران فتنه نیز یکی دیگر از شباهت های آنان با خوارج است.
حجت الاسلام و المسلمین پناهیان در ادامه این سوال را مطرح کرد که چرا فتنه خوارج به امیر المومنین ضربه زد ولی فتنه 88 نتوانست آسیبی به نظام وارد کند؟، یادآور شد:امیرالمومنین (ع) خیلی با خوارج مدارا کردند و بارها آنان را نصیحت نمودند و تاحدودی توانستند از شمار آنها کم کنند. روشی که جمهوری اسلامی هم بکار گرفت و با فتنه گران مدارا میکند، درحالی که طبق نظر امام (ره) کسانی که با حکم و نظر شورای نگهبان مخالفت و در مقابل آن ایستادگی کنند مفسد فی الارض هستند. تفاوت اصلی فتنه خوارج با فتنه 88 در این است که امیرالمومنین به علت اقدامات شیطانی کسانی مثل اشعث نتوانست به دشمن اصلی بپردازد و ایشان درحالی که میخواستند خوارج را به حال خودشان رها کنند مجبور شدند به جنگ با آنها بروند و دشمن اصلی را واگذارند. اما نظام جمهوری اسلامی توانست پس از فتنه 88 به دشمن اصلی خود بپردازد. الان هم کسانی اشعث وار دنبال این هستند که نظام به فتنه گرها بپردازد و میگویند تکلیف آنها را مشخص کنید درحالیکه حکم جرائم آنها مشخص است. قصد آنها ادامه پیدا کردن فتنه در کشور است.
وی در ادامه گفت: الان 9 دی تبدیل به حماسه 20 میلیونی برای زیارت امام حسین (ع) شده است. ما در سوریه، عراق، لبنان و فلسطین فتنههای خیلی بزرگتری را درحال اداره کردن هستیم. اما عده ای میخواهند با مشغول کردن نظام به مسائل فتنه ، حرکت رو به جلوی نظام را کند و یا متوقف کنند اما کشور به درستی با بیاعتنایی به آنان به دنبال اهداف بزرگ خود امیدوارانه حرکت کرده و خواهد کرد.
حجت الاسلام و المسلمین پناهیان در پایان به تحلیل معنوی اتفاقات سال 88 پرداختند و گفتند: به نظر شما اگر کسی حضرت امام (ره) را آزرده باشد عاقبت به خیر خواهد شد و روزی به دست خود رسوا نخواهد گشت؟ اگر کسی الان مقام معظم رهبری را آزار دهد زمین نخواهد خورد؟ تجربه نشان داده که قطعاً این اتفاق خواهد افتاد.