زنان و بیداری اسلامی

صالح اسكندری

تهران اين روزها ميزبان اولين اجلاس "زنان و بيداري اسلامي" است. حدود 1200 نفر از 80 کشور دنيا به اين اجلاس دعوت شدند. ميهمانان اين اجلاس
بي سابقه و با شکوه بين المللي طي چند روز گذشته از دستاوردهاي علمي، پژوهشي و اجتماعي ايران ديدن کردند. بسياري از اين زنان مسلمان که بالغ بر 70 درصد آنها اهل سنت هستند از پيشرفت ها و موفقيت هاي جمهوري اسلامي در
عرصه هاي مختلف علمي و تکنولوژيک ابراز شگفتي کردند و متخصصان و دانشمندان جوان ايراني را تحسين نمودند.
حضور زنان در امواج بيداري اسلامي اگر پر رنگ تر از مردان نباشد کم رنگ تر نيست. در برخي از کشورها زنان عامل اصلي خروش امواج بيداري اسلامي هستند. تصاوير مخابره شده تلويزيوني از صنعا، منامه و قطيف گرفته تا قاهره و طرابلس به خودي خود گوياي نقش موثر زنان در جريان بيداري اسلامي است.اما آيا در جريان امواج بيداري اسلامي که امروز از سواحل مديترانه گرفته، تا شمال آفريقا، کشورهاي حاشيه خليج فارس و بعضي از کشورهاي آسياي مرکزي را در برگرفته و پژواک ضربه هاي سهمگين آن به شکل يک بيداري جهاني در خيابان هاي نيويورک، واشنگتن، پاريس و لندن شنيده مي شود منجر به بيداري زنان مسلمان هم شده است؟ و يا مگر زنان در کشورهاي منطقه خواب بودند که امروز بيدار شدند؟ چرا که تعرف الاشياء باضدادها يا نظام استکبار جهاني چه خوابي براي زنان ديده بود که امروز بيدار شده اند؟
صداي مظلوميت زنانه در گوش تاريخ
واقعيت اين است که صداي مظلوميت زنانه اگر چه قرن ها در گوش بشريت پيچيده اما در يکي دو قرن اخير اين مظلوميت به يک "بحران" جدي تبديل شده که البته پروپاگانداي تبليغاتي غرب اجازه پرداختن به اين بحران را
نمي دهد. بيداري اسلامي زنان خروشي بر اين بحران است.
تاريخ سنتهاي اجتماعي بشر نشان مي دهد که زن از بدو خلقت در معرض تعدي و ظلم هاي بسياري بوده است. در يونان باستان زنان را موجوداتي پلشت و شيطاني مي دانستند و جايگاهي دور از شان انسان براي آنها قائل بودند. موجودي حقير که شباهت زيادي به انسان دارد. در چين ازدواج با زن به معناي مالك شدن او و محروميتش از ارث به شرط عدم هم غذايي با مرد حتي پسرش بود. چيني ها اگر در مواقع سختي و تنگدستي، دختري بر دختران خانوادشان افزوده مي شد ، نوزاد را مظلومانه رها مي كردند تا از سرماي شب بميرد يا خوراك حيوانات وحشي گردد! آنها حتي ترجيح
مي دادند بين نوزادان دختر و پسر خود، دختران را در پاي بت‌ها قرباني کنند. در ميان اشراف ايراني دختران و زنان از اقلام صادراتي قلمداد
مي شدند و خريد و فروش آنها قانوني بود. ساليانه بيش از 12 هزار دختر، تنها از كليشاد صادر مي شد. عرب هاي دوران جاهليت نوزادان دختر خود را زنده به گور مي کردند و برخي از بت هاي شرک آلود خود مثل لات، مني و عزي را زنانه مي آراستند و ...
اما اين ظلم ها در مقابل حق کشي و تعدي که به اسم " آزادي زن" در يکي دو قرن گذشته عليه چند ميليارد زن روا داشته شده، سر سوزني بيش نيست. همزمان با انقلاب صنعتي از اواسط قرن هيجدهم به بعد به منظور استفاده از کار ارزان و دقيق زنان در کارخانه ها، اربابان نظام سرمايه داري با تبليغ و ترويج مقوله آزادي زن تمام تلاش خود را به کار بردند تا زن را از کانون گرم خانواده خارج کنند و وي را در کارگاه ها و کارخانه ها با حقوق ارزان استثمار کنند. عواقب وحشتناکي نظير آزار جنسي زنان، بهره کشي و استثمار آنها در محيط کار، تجارت و قاچاق روز افزون زنان، مسئله مواليد نامشروع، تبعيض جنسيتي، بيماري هاي مقاربتي،روابط نامشروع جنسي با محارم و ... ثمره شوم اين زياده طلبي و تمتع طلبي مردانه بود.
برخي که به سنت هاي الهي باور دارند حتي دو جنگ جهاني اول و دوم را مجازات وضعي ارتباط زنان شوهردار و مردان زن دار در درون کارخانه ها و کارگاه هايي مي دانند که در اوايل قرن بيستم متداول شده بود.
تعبير خواب آشفته غرب براي زنان
امروزه تعبيراين خواب آشفته اي که غرب براي زن ديده بود حکايت از آمار تکان دهنده اي دارد که هر ناظر منصفي از آن يکه مي خورد.
به گزارش سازمان ملل متحد 60 درصد از يک ميليارد فقير در جهان زنان و دختران هستند. زنان 75 درصد بزرگسالان بي سواد که جمعا 960 ميليون نفر هستند. را تشکيل مي دهند. از 130 ميليون کودکي که به مدرسه
نمي روند 70 درصد دختر هستند. قاچاق انسان بزرگترين تجارت غير قانوني در جهان است که در آن سالانه 3 ميليون زن که 2/1 ميليون آن کودک هستند، تجارت مي شوند. شمار زنان زنداني در اروپا روبه افزايش است فقط به طور نمونه آمار زنان زنداني در انگليس در دو دهه گذشته دو برابر افزايش داشته است. بيش از 40 درصد زنان در اروپا مورد آزار و اذيت جسمي قرار مي گيرند و يک سوم ازدواجها در اين قاره به طلاق مي انجامد. افزايش بي سابقه بارداري دختران انگليسي مقامات بهداشتي اين کشور را نگران کرده است. از سال 1998 تا کنون از هر 10 قتل در آفريقا شش قتل مربوط به خشونت عليه زنان بوده است. يک سوم زنان افغاني پس از حمله آمريکا به افغانستان معتاد شده اند. از سال 1973 تا کنون در شهرهاي غربي آمريکا بيش از 50 ميليون کودک متولد نشده،سقط شدند، در آلمان از هر سه کودک يکي از آنها فاقد پدر و مادر مشخص است و ...
انقلاب اسلامي واکنشي به تحقير زن
انقلاب اسلامي ايران در نيمه دوم قرن بيستم، علي رغم تمام جنبه هاي ديگري که در حوزه هاي سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي داشت آوردگاه يک واکنش طبيعي در برابر اين ظلم تاريخي عليه زنان بود. انقلاب اسلامي منادي بيداري زنان از خوابي شد که دنياي استکبار براي زنان ديده بود. انقلاب اسلامي به دنبال ارائه الگوي «هويت زن مسلمان» است. در حقيقت انقلاب اسلامي واكنشي بود كه در مقابل كنش‌هاي تخريبي عليه خانواده و كاستن از منزلت زن در طول تاريخ به وجود آمد. اين حركت استمرار بديهي مجاهدت‌هاي انبياي الهي و علي‌الخصوص خاتم المرسلين حضرت محمد (ص) در صيانت از كيان خانواده و مبارزه با سنت‌هاي جاهلي در تحقير زنان و از همه غم‌انگيز‌تر زنده به گور كردن دختران بود. انقلاب اسلامي منادي الگويي از هويت زن بود که مرد از دامن آن به معراج مي رود. انقلاب اسلامي با توسل به قرآن کريم مثال زن فرعون را براي مومنين زد «و ضرب الله مثلا للّذين ءامنوا امرأت فرعون»؛ در واقع انقلاب اسلامي در ادامه مسير انبياء و اولياي الهي به دنبال الگو سازي از زن بود که بتواند آن را به عنوان يک سمبل حتي به مردان نيز معرفي کند.
زن در انقلاب اسلامي ايران
اين الگوي زن مسلمان با تاسي به حضرت فاطمه زهرا(س) و زينب کبري (س) محملي براي بيداري زنان ايران گشت. در جريان پيروزي انقلاب اسلامي زنان در صف اول راهپيمايي ها و مبارزات هستند و حتي در برخي از شهر ها شروع حرکت هاي اعتراضي به رژيم منحوس پهلوي زنانه است. در جريان هشت سال جنگ تحميلي باز زنان در صف مقدم دفاع از کشور حضور داشتند. شور و اشتياق زنان در دفاع مقدس در عقبه جبهه، تدارکات و حتي عده اي در عرصه هاي نظامي وصف ناشدني است. برخي مادران سه فرزند و حتي چهار فرزند خود را به جبهه فرستادند که يکي پس از ديگر شهيد شدند. اين موضوع حتي در مخيله خيلي ها نمي گنجد که چطور مادري که نمي تواند تب کردن کودکش را ببيند حاضر مي شود سرافرازانه وي و برادرانش را مقابل گلوله هاي سربي داغ دشمن بفرستد. رمان خانم سيده زهرا حسيني يعني کتاب "دا" بخش کوچکي از اين حماسه وصف ناشدني را به نمايش گذاشته است.
و يا همسران شهدا، همسران جانبازان که جواني و نشاط خود را فداي پرستاري از يک جانباز قطع نخاعي و يا موجي کرده اند و با تحمل سخت ترين مشقات اما صبورانه و عزتمدارانه در حال نمايش غيرت مردانه يک زن به دنياي خالي از غيرت غرب هستند.
زن مسلمان ايراني با اين ويژگي ها امروز در بين زنان مسلمان و حتي
غير مسلمان به يک الگو تبديل شده است. الگويي که معيار شرافت آن انسانيتش است نه جنسيتش. اين الگو توانست زنان عرب مسلمان را که غرق در جريان جهاني شدن بودند را بيدار کند و به آنها بفهماند دين اسلام بهترين پشتوانه آنهاست. از زماني که زنان مسلمان جايگاهي که اسلام برايشان تعريف کرده بود را شناختند، و با الگوي زن مسلمان ايراني پس از انقلاب اسلامي آشنا شدند بيداري اسلامي زنان شروع شد. اينکه امروز زنان مسلمان منطقه (خاورميانه) بويژه مصر، ليبي، بحرين، تونس و يمن، در مقابل دشمن سينه سپر کرده‌اند متاثر از الگوي زن مسلمان ايراني هستند.
تاثير الگوي زن ايراني بر زنان مسلمان جهان
در جريان بيداري اسلامي روح بيدار شده زنان مسلمان در منطقه در واکنش به ظلم ها و تعدي هايي كه عليه انسانيت زن صورت گرفته دوشادوش مردان به خروش آمده و حتي در برخي از کشورها به مراتب از مردان نيز پر رنگ تر است. اين زنان با الگو قرار دادن بانو سميه مادر شهيد عمار و همسر ياسر و حضرت فاطمه و حضرت زينب کبري (س) و با پيروي از بانگ بيداري در زنان ايران که به واسطه دم مسيحايي بنيانگذار کبير انقلاب اسلامي امام خميني(ره) شنيده شد امروزه با مقاومت خود ضمن تهييج جوانان توجه نهادهاي جهاني را به خود جلب کرده اند.نگاهي به تصاوير تلويزيوني که از راهپيمايي ها در کشورهاي مختلف خاورميانه پخش مي شود تصديقي بر اين مدعاست. به عنوان نمونه عکس برگزيده سال 2011 تصوير مادري يمني بود که فرزند مجروح خود را در آغوش گرفته بود.
اساسا بعد از انقلاب اسلامي ايران، حضور هميشگي زنان در صحنه، موجب کمرنگ شدن نگرش‌هاي منفي درباره زنان مسلمان شد. هانيه ترکيان از آمريکا تلاش زن مسلمان ايراني در ارائه الگوي زن مسلمان به جهانيان را موفق مي‌داند.ليز مارکوس اعتراف مي‌کند تمايل و افزايش رويکرد به حجاب اسلامي در اندونزي يکي از تاثيرات مستقيم پخش تصاوير زنان مبارز ايراني از رسانه‌هاي گروهي اين کشور است، او مي‌گويد: «تقليد از حجاب بانوان ايراني در اندونزي به تدريج به يک مدل تبديل گرديده و هم اکنون در ميان دانشجويان دانشگاه‌ها هواداران بسياري يافته است.» به اذعان جامعه شناسان ترکيه يکي ديگر از تاثيرات حجاب اسلامي زنان انقلابي ايران، بر زنان ترک است. زنان ايراني الگويي براي زنان ترک شده و آن‌ها را به شرکت در تظاهرات خياباني و شعارگويي در خيابان‌ها و حضور در فعاليت سياسي با رعايت حجاب و پوشش اسلامي ترغيب کرده اند. پوشش زنان انقلابي و مسلمان ايران بر لباس و بويژه روسري در بعضي از کشورهاي خليج فارس، به طرزعميقي تاثيرگذاشته است؛ به گونه‌اي که در سال‌هاي اخير، تعداد دانشجويان با حجاب در دانشگاه‌هاي اردن، ليبي و مصر افزايش يافته است.
"منير الرحماني" استاد دانشگاه و کاشف ژن بيماري هاي چشمي استاد دانشگاه بيوتکنولوژي تونس نيز مي گويد: به علت داشتن حجاب اسلامي در تونس به گروهي از زنان و دختران که حجاب را براي خود برگزيده اند لقب "خميني ها"را داده اند.
امروز حضو زنان در انقلاب مردم مظلوم بحرين که متاسفانه تحت سخت ترين شکنجه ها و آزار و اذيت ها توسط عمال سعودي و مزدوران سلفي قرار دارند چشمگير است.چندي پيش مرکز حقوق بشر بحرين اعلام کرد:مطابق گزارشهايي که به مرکز حقوق بشر رسيده است موارد زيادي از سقط جنين به سبب حمله نيروهاي امنيتي با استفاده گسترده از گاز اشک آور رخ داده است.
بر اساس آمار اعلام شده توسط جمعيت الوفاق بحرين، هنوز 11 پزشک زن در بازداشت به سر مي‌برند که نخستين نفر از آنها "ندا ضيف" است که از زمان بازداشت تا کنون خبري از او نيست."زهره صالح محمد" دختر 27 ساله بحريني يکي ديگر از قربانيان جنايت‌هاي آل خليفه است؛ وي که توسط ميله آهني و به دست نيروهاي آل خليفه مورد ضرب و شتم قرار گرفته و مدت زيادي را با حالت مجروح در خيابان رها شده بود تا به بيمارستان منتقل شود، به کما رفت و پس از مدتي به شهادت رسيد.
يکي از مهمترين زناني که در بين مبارزين زن بحريني درخشيد خانم آيات حسن محمد القرمزي بود که تنها يک دانشجوي 20 ساله است. اين دختر جوان در يکي از اين تجمعاتي که در 23 فوريه 2011 واقع در ميدان لؤلؤ برگزار شده بود، شعري بر ضد حکومت آل خليفه و خصوصا شخص خليفة بن سلمان آل خليفة نخست وزير بحرين خواند و دستگير شد و تا مدت ها خبري از وي در دست نبود. وي پس از آزادي از شکنجه هاي وحشيانه عمال آل خليفه عليه وي پرده برداشت.
شعري که موجب دستگيري اين شاعره بحريني شد تنها بر عزت و سربلندي مردم بحرين تاکيد مي کرد. اينکه ملت بحرين نمي خواهد در ضعف و بيچارگي باقي بماند.
لا نريد العيش في قصرٍ و لا نهوى الرئاسه
نحنُ شعبٌ يقتل الذل و يغتال التعاسه
نحنُ شعبٌ يهدمُ الظلمَ بسلمٍ من أساسه
نحن شعبٌ لا نريد الشعب يبقى في انتكاسه
ما زندگي در قصر را نمي‌خواهيم و هواي رياست هم در سر نداريم
ما مردماني هستيم که ذلت و بدبختي را از بين خواهيم برد.
ما انسان هايي هستيم که بدون اعمال خشونت ظلم را از اساس ريشه کن خواهد کرد
چرا که نمي‌خواهيم مردم در ضعف و بيچارگي خود باقي بمانند
فرياد بيداري اسلامي زنان دوشادوش مردان در گوش تاريخ پيچيده و پس از اين پيچ تند تاريخي، دوران جديدي آغاز خواهد شد که وارثين آن مردان و زنان مستضعف هستند. اميد است اجلاس بيداري اسلامي بتواند بخش کوچکي از حماسه آفريني هاي زنان مسلمان در اقصي نقاط دارالاسلام را به نمايش بگذارد.

۱۳۹۱/۴/۲۱

اخبار مرتبط