تعلل كمیسیون اصل 90 جایز نیست

محمدرضا تهرانی

نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در جلسه هفته گذشته خود از وزیر ورزش دعوت کرده بودند تا در زمینه افزایش فساد و بداخلاقی در ورزش به ویژه فوتبال پاسخ دهد؛ اما از پاسخ‌های دکتر گودرزی قانع نشدند و به او کارت زرد دادند.

در این جلسه وزیر ورزش توضیح داد که حق ورود به فساد در فوتبال را ندارد و تمامی اتفاقات و جزئیات بروز فساد در فوتبال را به کمیسیون اصل نود مجلس گزارش داده‌ام، توضیحات وزیر و انداختن توپ در زمین کمیسیون اصل 90 مجلس از نگاه 94 نماینده محترم قانع‌کننده نبود و کارت زرد را گرفت.

البته مسائل حل‌نشده اما قابل حل در ورزش به ویژه فوتبال ما تعدادشان کم نیست. مشکلات بر زمین‌مانده اما ساده و با راه‌حل‌های بدیهی در فوتبال ما فراوان است. بیش از 2 سال است که کمیسیون محترم اصل 90 مجلس شورای اسلامی بنابر وظیفه قانونی خود مشغول بررسی پرونده فساد در فوتبال است. بسیاری از متهمان و مطلعان این پرونده به مجلس شورای اسلامی احضار و تحقیقات وسیعی نیز انجام شده، منتهای مراتب نمی‌دانیم چرا هنوز این پرونده راکد مانده است!؟

فراموش نکرده‌ایم که آقای «پورمختار» رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس در مصاحبه‌ای گفته بود: بررسی پرونده پیرامون فساد در فوتبال به اتمام رسیده است و ما این پرونده را هفته آینده تقدیم هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی خواهیم کرد و...! جالب آنکه رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی خبر از دستگیری و جا به جایی چند مدیر فوتبال را پس از بررسی این پرونده در قوه قضائی داد؛ اما تاکنون خبری نشد که نشد!

مسکوت نگه‌داشتن این پرونده و امروز و فرداکردن آن به هیچ روی خوشایند نیست. اگر به‌رغم آقایان فسادی وجود دارد و در این موارد مهم حقایقی کشف شده دیگر درنگ جایز نیست. باید تعارف را کنار گذاشت و با مسببان فساد در فوتبال در هر درجه و مرتبه‌ای و متناسب با جرم صورت‌گرفته برخورد و کیفر شوند.

تردیدی نیست تعلل در برخورد با مفسدان فوتبال تبعات بسیار بدی دارد که عبارت‌اند از: اولا – افراد متخلف وقتی می‌بینند کمیسیون اصل 90 این دست وآن دست می‌کند و اصولا برخوردی هم وجود ندارد و همه آن در حد حرف و شعار باقی می‌ماند به‌راحتی می‌توانند از طریق آلوده‌کردن فوتبال به منافع شخصی خود برسند. آنگاه جسورتر می‌شوند. این مفسدان با خیالی راحت‌تر از گذشته همان رفتارها را پیشه کرده و هر روز فربه‌تر می‌شوند و ثانیا؛ دور از ذهن نیست که فساد افزایش می‌یابد و افراد دیگری هم به گروه مفسدان ملحق می‌شوند! چون زمانی که می‌توان از راه آسان‌تر به ثروت رسید، طبیعی است خیلی‌ها هم وسوسه شوند و تمامی این مسائل تاثیرات منفی عدم برخورد با متخلفان است که متاسفانه دنباله‌دار هم شده است!

سخن را کوتاه می‌کنیم. در شماره‌های گذشته هم نوشتیم و اظهار امیدواری کردیم، مسئولین کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی به‌رغم دغدغه‌های بسیار با تفکر و تدبیر لازم با این پرونده قطور برخورد کرده و نتایج آن را در اختیار مراجع قضائی و نهادهای امنیتی قرار دهد تا ان‌شاءالله به لطف آن ریشه تخلف و فساد در فوتبال این مملکت برای همیشه خشکانده شود.

۱۳۹۴/۷/۱۶

اخبار مرتبط