احمد بابایی: شرمنده علی‌اكبرهای خمینی هستیم

شاعر آیینی گفت اگر راضی نمی‌شدم برنامه‌ای با این عنوان برای من برگزار شود به علت این است كه ما شرمنده علی‌اكبرهای خمینی هستیم و تا این شهدا هستند هیچگاه از این شرمندگی خارج نمی‌شویم.

به گزارش نما به نقل از سراج24، شصت و پنجمین «عصرانه ادبی فارس»، پاسداشت شاعر آئینی احمد بابایی برگزار شد.

*مرثیه در شعر بابایی در حال پخته شدن است

جواد حیدری در این مراسم گفت: احمد بابایی با پیشینه‌ای که دارد مسیری که شعرای اهل بیت می‌روند را طی می‌کند. مهمترین آسیبی که به شاعری اهل بیت خورده قطع رابطه آنها با پیشکسوتان شعر آئینی است و دومین آسیب بستن راه نقد بر اشعار خود است.

وی افزود: اما احمد بابایی هم به پیشکسوتان توجه دارد و هم اهل پذیرش نقد است و فقط در کارش امام حسین (ع) را ملاک قرار داده، آرزو داریم که روزی برسد که اهل بیت به ما بگویند شعر احمد بابایی را حفظ کنید.

حیدری گفت: خصوصیت شعر احمد بابایی حماسه‌سرایی است و شعر او در اوج مرثیه محض هم حماسه و مدح دارد. در شعر بابایی مرثیه در حال پخته شدن است و در اشعار ادبی او این مسئله دیده می‌شود. روایتی شنیده بودم که برای هر بیتی که برای اهل بیت سروده می‌شود یک بیت (خانه)، به شاعر می‌دهند. البته بعدها شنیدم که برای هر بیت مدینه‌ای می‌دهند و انشاءالله احمد بابایی با این خانه‌ها که در بهشت به او می‌دهند دست ما را هم بگیرد و آنجا حسینه‌ای بسازیم و عرض ادب کنیم.

*شاعران جوانی که دست به عملیات انتحاری می‌زنند

هادی جانفدا در بخش دیگری از این مراسم گفت:‌برخی شاعران آئینی به خصوص جوان‌ترها برای اینکه کسب محبوبیت کنند یا اینکه توانایی شعری خود را نشان دهند، سراغ شعر غیرآئینی هم رفته‌اند اما احمد بابایی شعرش را وقف اهل بیت کرده و فقط در این مسیر شعر سروده است.

وی افزود: شاعران جوان بدانند که شعر اهل بیت کم نیست و لازم نیست برای اثبات خود دست به عملیات‌های انتحاری بزنیم و شعر گفتن برای اهل بیت یک فضلیت است. آنچه سبب شد احمد بابایی در چشم من بزرگ جلوه کند، جلسات نقد کتاب او بوده است. زیرا شجاعت می‌خواهد که بعد از چاپ شعرها با تواضع به نقد شعرها گوش کنیم اما احمد بابایی این کار را می‌کند و همین سبب شد که او در چشم من بزرگ شود.

*ساز و کار غلط ارشاد در ممیزی اشعار آیینی

محمد سهرابی گفت: در کتاب احمد بابایی که نگاه می‌کنیم متأسفانه خللی وارد است که آن هم به خاطر ممیزی است به نظر می‌رسد ممیزها برخی از سر بی‌سوادی به جای ابیات نقطه‌چین گذاشته‌اند و آنها را ممیزی کرده‌اند.

وی افزود: اگر بشود در ساز و کار چاپ، ارشاد تجدید نظر کند و یا کار به کاردان سپرده شود تا به ساختار شعر آئین لطمه وارد نشود یک کار غلطی در ارشاد روی ساز و کار اشعار آئینی صورت می‌گیرد و این است که ممیز به خاطر نفهمیدن شعر آئینی آن را ممیزی می‌کند و این موجب می‌شود در آینده به اشعار یک شاعر دسترسی نداشته باشیم. زیرا ملاک آن نسخه مکتوب است که منتشر شده است.

*نزدیک‌کردن مخاطب شعر آیینی با معارف اهل‌بیت مهم‌ترین کار شاعران است

محمود حبیبی کسبی در بخش دیگری از شصت و پنجمین عصرانه ادبی فارس، گفت: فضای شعر آئینی در روزگار ما با 40 سال قبل متفاوت است و این تفاوت به خاطر حضور شاعری مانند محمدرضا آقاسی است و او فاصله میان مخاطبان و شاعران را برداشت.

وی افزود:‌احمد بابایی و دیگر شاعران دنباله‌روی مرحوم آقاسی هستند. مهمترین کار ما نزدیک‌ کردن مخاطبان شعر آئینی با معارف اهل بیت است و این مسئله را در اشعار بابایی می‌توان دید. بسیاری از شاعران شعر آئینی می‌سرایند ولی شعرشان به کار مخاطب نمی‌آید و مخاطب از آن استفاده نمی‌کند و صرفاً به درد چاپ در کتاب‌ها می‌خورد. تفاوت دیگر این است که شاعر آئینی امروز به وقایع روز جهان واکنش نشان می‌دهد که این مسئله مهمی است.

*شعر فارسی از آغاز تاکنون آیینی است

مرتضی امیری اسفندقه شاعر و پژوهشگر در بخش دیگری از این مراسم گفت: بر این باورم که شعر پارسای فارسی از آغاز تا کنون آیینی است و آن بخشی که به دست ما نرسیده مطابق با دین و آئین ما نبوده و آن بخشی که رسیده هماهنگ و منطبق بوده است.

وی افزود: هرگاه شعر فارسی خواسته یا ناخواسته از گردنه آئینی خارج شده یک نیمایی پیدا شده و منبع شعر فارسی را با انگشت سبابه شعرش نشان دهد تا دوباره به مسیر باز گردد.

شاعر مجموعه «ولی دوشنبه آه»، گفت:‌شعر آئینی که به نوع خاصی شعر گفته می‌شود هم تصریح دارد و هم تلمیح، تصریح در اشعار آئینی به اسامی است و تلمیح اشاره به گوشه چشم است. شعری که احمد بابایی در محضر رهبر انقلاب خواندند هم تصریح داشت و هم تلمیح که خب بعد از تمام شدن شعرش هم آفرین، هم خیلی خوب و هم عالی شنیدند. زیرا شعرش هم پیکره دارد و هم پیام.

امیری اسفندقه در پایان گفت:‌یکی از آرزوهای مرحوم محمد قهرمان در آخرین دیداری که با او داشتم این بود که سبک صائب در میان جوانان بروز داشته باشد. احمد بابایی یکی از زمره شاعرانی است که تتبع سبک صائب را در دستور طبع شاعرانه‌اش دارد.

*ردپای بیدل در اشعار احمد بابایی

مصطفی محدثی خراسانی در بخشی از این مراسم با اشاره به چالشی که شعر آئینی با آن روبه‌رو بوده،‌گفت:‌ شعر آئینی همواره اینطور بوده که یا با مردم ارتباط برقرار نمی‌کرده در عین حالی که شعر بوده و یا با مردم ارتباط برقرار کرده است من ردپای نحو کلامی بیدل را در اشعار احمد بابایی دیده‌ام.

*از اشعار بابایی بوی محبت میرزا اسماعیل دولابی حس می‌شود

امیر مرزبان در ادامه این مراسم گفت: در طول تاریخ هرگاه هنر از اخلاق فاصله می‌گیرد و حسی می‌شود، جنگ‌ها و فجایع انسانی آغاز شده و هنر حسی در تشنج‌آفرینی در اجتماع بی‌تأثیر نبوده است، اما در اسلام وقتی سخن از زیبایی آورده می‌شود مراد همان هنر است که با اخلاق توأم است.

وی افزود: حرف هنر تقرب به پروردگار است و با شعر آئینی این تقرب روی می‌دهد. من هر شعری از احمد بابایی شنیدم در آن اخلاق شیعی به چشم می‌آید. من در اشعار او بوی محبت میرزا اسماعیل دولابی را حس می‌کنم. برخی شاعران آئینی نکته‌ای را رعایت نمی‌کنند آن هم این است که در کنار آموخته‌های فنی خود کمتر به شناخت می‌رسند.

*شرمنده علی‌اکبرهای خمینی هستیم

احمد بابایی در پایان این مراسم ضمن تقدیر از برگزارکنندگان این مراسم گفت:‌اگر راضی نمی‌شدم برنامه‌ای با این عنوان برای من برگزار شود به خاطر این است که ما شرمنده علی‌اکبرهای خمینی هستیم و هیچگاه از این شرمندگی خارج نمی‌شویم تا مادامی که این شهدا هستند.

او در پایان سخنانش شعری با مضمون مدافعان حرم قرائت کرد. در پایان این مراسم از احمد بابایی تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

۱۳۹۵/۲/۳۱

اخبار مرتبط