تماشاگران از عطاران انتظار كمدی دارند

در سال‌های اخیر رضا عطاران عنوان پولسازترین بازیگر سینمای ایران را از آن خود كرده است، اما حضور پی در پی او در فیلم‌های سینمایی باعث شده در دو سال اخیر برخی منتقدان احتمال اشباع شدن مخاطبان را نسبت به حضور مداوم او بدهند.

به گزارش نما به نقل از وب‌سایت آی سینما: در سال‌های اخیر رضا عطاران عنوان پولسازترین بازیگر سینمای ایران را از آن خود کرده است، اما حضور پی در پی او در فیلم‌های سینمایی باعث شده در دو سال اخیر برخی منتقدان احتمال اشباع شدن مخاطبان را نسبت به حضور مداوم او بدهند. حبیب اسماعیلی که پخش پرفروش‌ترین فیلم امسال یعنی «من سالوادور نیستم» با چهاردهم و نیم میلیارد فروش را بر عهده داشته است، به عنوان کارشناس اکران نظر متفاوتی در این‌باره دارد.

در سال 94 رضا عطاران به عنوان پولسازترین بازیگر سینمای ایران، حضور پررنگی بر پرده سینما داشت، او در اکران نوروزی با «استراحت مطلق» روی پرده ظاهر شد و پس از آن هم «نهنگ عنبر» در اردیبهشت ماه با حضور او فروش موفقی را پشت سرگذاشت، یک ماه پس از این فیلم نیز «گینس» با حضور عطاران اکران شد و فروش خوبی داشت. همین اتفاق باعث شد برخی منتقدان از اشباع شدن مخاطب نسبت به عطاران سخن به میان آورند، اما اکران نوروزی سال 95 با فیلم «من سالوادور نیستم» و فروش 14 و نیم میلیاردی باعث شد کمی از شدت این انتقادات کاسته شود، با این‌حال برخی منتقدان همچنان معتقدند دوران اوج این بازیگر رو به افول است و فروش کمتر از انتظار «دراکولا» و «آبنبات چوبی» را دلیل اصلی آن می‌دانند.

به همین بهانه به سراغ حبیب اسماعیلی رفتیم که پخش‌کنندگی آخرین فیلم پرفروش عطاران «من سالوادور نیستم» را بر عهده داشته است، اسماعیلی به عنوان کارشناس اکران به ما می‌گوید: «یکی از حسن‌های بزرگ در سینمای ما این است که تماشاگران تیزهوشی داریم که تنها به حضور بازیگران در فیلم اهمیت نمی‌دهند بلکه خود فیلم و ساختار آن برایشان بسیار مهم است.»

با توجه به این‌که «دراکولا» به کارگردانی خود عطاران با بیش از دوماه اکران 4 میلیارد تومان فروش داشته و «آبنبات چوبی» به کارگردانی حسین فرحبخش نیز پس از حدود سه هفته کمتر از 700 میلیون تومان فروخته است، اسماعیلی درباره افول احتمالی عطاران نیز این‌طور اظهار نظر می‌کند و می‌گوید: «چون یکی دو فیلم از این بازیگر در حد انتظار نفروخته‌اند نمی‌توان چنین نظری درباره او داد، به خصوص که ژانر دو فیلمی که از او روی پرده هستند متفاوت است؛ یکی طنز و دیگری اجتماعی است، از طرف دیگر مردم ما به خاطر شرایط موجود به سینما به عنوان یک سرگرمی نگاه می‌کنند و بیشتر به فیلم‌های طنز توجه دارند، اما برایشان مهم است که فیلم حرفی برای گفتن داشته باشد.»

از نظر او با توجه به فروش این دو فیلم نمی‌توان به این نتیجه رسید که رضا عطاران بازیگر خوبی نیست یا کارایی خودش را از دست داده است: «عطاران بازیگر بسیار توانمندی است و همچنان هم در میان مردم محبوبیت بسیاری دارد، قطعا انتخاب تهیه‌کنندگان «دراکولا» و «آبنبات چوبی» دلایل منطقی داشته است و انتخاب‌های درستی هم بوده اما فکر نمی‌کنم هیچ‌کدام آن‌ها انتظار استقبال مخاطب در حد «نهنگ عنبر» را داشته اند.»

اسماعیلی مثال جالبی درباره حرف‌هایش می‌آورد و می‌گوید: «چرا راه دور برویم، همین حالا دو فیلم «فروشنده» و «سایه‌های موازی» همزمان روی پرده هستند و یک سوپراستار نیز بازیگر مشترک آن‌هاست، در هر دوی آن‌ها شهاب حسینی ایفای نقش می‌کند اما از لحاظ استقبال بسیار متفاوتند، نمی‌توانیم بگوییم که حسینی در «سایه‌های موازی» کارایی خود را از دست داده است، بلکه مجموعه یک فیلم باعث موفقیت آن می‌شود. به نظر می‌رسد «فروشنده» فروشی بسیار عالی را تجربه خواهد کرد و فیلم دیگری با حضور شهاب حسینی فقط در صورتی بهتر خواهد فروخت که از این فیلم بهتر باشد.»

این تهیه‌کننده در ادامه بحث درباره عطاران، به فیلم «از ما بهترون» ساخته 1388 به کارگردانی مهرداد فرید و بازی رضا عطاران اشاره می‌کند که در آن زمان فروش چندان موفقی را تجربه نکرد و می‌گوید: «در مورد آقای عطاران نظر شخصی من این است که مردم از هر فیلمی با نام این بازیگر انتظار طنز دارند، تهیه‌کننده «آبنبات چوبی» بنا بر دلایلی و با توجه به توانایی نقشی جدی را به او سپرده است اما در واقع تماشاگر ما از عطاران بازی طنز می‌خواهد.»

۱۳۹۵/۶/۲۰

اخبار مرتبط