كارگردان و منتقد سینما در گفتگو با نما؛

«یتیم‌خانه ایران» یكی از درخشان‌ترین آثار سینمایی انقلاب اسلامی است

عکس خبري -«يتيم‌خانه ايران» يکي از درخشان‌ترين آثار سينمايي انقلاب اسلامي است

من فیلم «یتیم‌خانه ایران» را فیلم درخشانی دیدم و به نظرم می‌آید با سختی و مشقت بسیاری تولید شده؛ به نظرم این افتخار بسیار بزرگی برای تیم سازنده آن است؛ چه بسا در طی ساخت این اثرات خطرات بسیار را قبول كرده‌اند و من واقعا قدردان تیم سازنده این فیلم هستم كه تلاش كردند تا بتوانند این سوژه مغفول را كه در 20 تا 25 سال قبل تولید می‌شد بسازند.

اکبر حر، کارگردان و منتقد سینما با ارزیابی «فیلم یتیم‌خانه ایران» در زمره آثار استراتژیک سینمای انقلاب گفت:جزو حلقه‌های مفقوده اصلی و شاید حلقه گمشده سینمای انقلاب اسلامی، سینمای استراتژیک است، سینمای استراتژیک یا سینمای راهبردی، سینمایی است که مطالب اصلی، کلید و ریشه‌ای کشور در زمان گذشته، حال و حتی آینده را مورد مداقه قرار می‌دهد و باید در این سینمای موضوعات اصلی تبدیل به تولید فیلم و اثری شود که برای نمایش عمومی در معرض دید مردم قرار بگیرد.
وی تصریح کرد: فیلم ارزشمند «یتیم‌خانه ایران» از نمونه‌های شاخص و باارزش سینمای استراتژیک ایران، در جمهوری اسلامی است که البته می‌توان گفت از دهه‌های 60 و 70 این آثار و آثار مشابه ضروری می‌بایست به تولید می‌رسید که متأسفانه غفلت‌ها و التقاط‌های فرهنگی و موضوعاتی از این دست، باعث شده تا این اثر و آثار مشابه لازم و ضروری سینمای استراتژیک انقلاب با تأخیر حداقل 25 ساله و در سال 95 به نمایش عمومی گذاشته شود.
حُر با تقدیر از عوامل سازنده «یتیم‌خانه ایران» تأکید کرد: من فیلم «یتیم‌خانه ایران» را فیلم درخشانی دیدم و به نظرم می‌آید با سختی و مشقت بسیاری تولید شده؛ به نظرم این افتخار بسیار بزرگی برای تیم سازنده آن است؛ چه بسا در طی ساخت این اثرات خطرات بسیار را قبول کرده‌اند و من واقعا قدردان تیم سازنده این فیلم هستم که تلاش کردند تا بتوانند این سوژه مغفول را که در 20 تا 25 سال قبل تولید می‌شد بسازند.
معاون پژوهشی سابق مرکز سینمایی هنر و تجربه، با اشاره به موضوعات سینمای استراتژیک که در اثر پاره‌ای از التقاطات فرهنگی مغول مانده است تصریح کرد: ما از این دست از موضوعات مغفول مانده در تاریخ بسیار داریم، هم‌زمان با اکران «یتیم‌خانه ایران» اثر دیگری با عنوان«سیانور» درحال اکران است که آن هم موضوع مغفول مانده‌ای است که در بخشی از آن زندگی شهید مجید شریف واقفی شهیدی روایت می‌شود و تغییر ایدئولوژی سازمان مجاهدین خلق که بعد از انقلاب به عنوان سازمان منافقین شناخته شد است مدنظر قرار داده شده است.
این منتقد سینما، سیانور را نیز اثری مطلوب ارزیابی کرد و ادامه داد: سیانور از آن دست از فیلم‌هایی است که جزو فیلم‌های خوب به شمار می‌رود و به تعبیری در این زمان کیمیا است منتهی از نظر زمان متأسفانه ما حداکثر 20 سال در تولید این اثر تأخیر داشتیم و این فیلم باید در دهه 60 که دوستان درحال ترویج فیلم‌های غیرمفید و غیرضروری و به اصطلاح جشنواره‌ای بودند ساخته می‌شد تا مردم با فعل و انفعلات و تغییرات عقیدتی و ماجراهایی که ما به واسطه آن به انقلاب اسلامی دست یافتیم و با آن اسلام ناب و خلوص نیاتی که حضرت امام مروج آن بودند آشنا می‌شدند.
حُر در پایان تأکید کرد: فیلم «یتیم‌خانه ایران» هم که یکی از درخشان‌ترین آثار سینمایی انقلاب اسلامی است، اما اگر این نمونه‌های درخشان در زمان مطلوب خود به تولید و اکران می‌رسید ما اکنون در مرحله دست‌یابی و حصول سینمای ارزشی و استراتژیک انقلاب اسلامی بودیم اما با این وجود باتوجه به آگاه‌سازی مردم آن هم در سینمای کم‌سوژه ایران چنین فیلم‌هایی ارزشمند، ماندگار و افتخارآفرین است و خواهد بود.

۱۳۹۵/۸/۲۸

اخبار مرتبط