سهیلی غلط می‌كندبه فرهنگ‌بسیجی توهین‌كند

عکس خبري -سهيلي غلط مي‌کندبه فرهنگ‌بسيجي توهين‌کند

سعید سهیلی در برنامه شب گذشته هفت، با اشاره به اینكه درفیلم "گشت ارشاد" قصد زیر سوال بردن ارزش ها را نداشته است، از اینكه عده ای فیلم را تبدیل به وسیله ای برای انتقاد از وزارت ارشاد كرده اند، انتقاد كرد و گفت: گشت ارشاد كه نه، خود سعید سهیلی هم غلط می كند به فرهنگ بسیجی توهین كند.

به گزارش نما به نقل از مهر، برنامه شب گذشته هفت 24 شهریورماه اختصاص به بررسی فیلم "کلاه قرمزی و بچه ننه" بدون حضور کارگردان های فیلم و گفتگو با سعید سهیلی کارگردان فیلم "گشت ارشاد" و پرداختن به حواشی این فیلم داشت همچنین همایون اسعدیان و محمد رضا شرف الدین درباره راهکارهای مناسب برای رونق سینمای ایران بحث و گفتگو کردند.

مصاحبه با علیرضا زرین دست و گفتگو با این فیلمبردار باسابقه سینمای ایران از بخش‌های اولیه برنامه شب گذشته بود.

فرهنگ بسیجی قابل احترام است

سعید سهیلی کارگردان فیلم سینمایی "گشت ارشاد" اولین مهمان برنامه بود. وی ابتدا با انتقاد از ساخته شدن فیلم سینمایی که درآن به پیامبر اسلام توهین شده است، گفت: مسلمانان به سینمای افسار گسیخته غرب نشان دادند که به مقدسات نمی‌توان توهین کرد.

وی در پاسخ به اینکه عده ای معتقدند فیلم گشت ارشاد به مقدسات توهین کرده است، گفت: اگر مقدسات را خدا یا پیامبران بدانیم، این فیلم به کسی توهین نکرده است اما مثلا اگر لباس نیروی انتظامی را مقدس بدانیم ممکن است فیلم با آن شوخی کرده باشد. با تمام احترامی که برای سردار احمدی مقدم قائل هستم به نظرم لباس نیروی انتظامی مقدس نیست و می توان با آن شوخی کرد. لباس نیروی انتظامی و بسیج قابل احترام هستند البته گشت ارشاد که نه، خود سعید سهیلی هم غلط می کند به فرهنگ بسیجی توهین کند. تصور می کنم یک سوء تعبیر و یک سوء برداشت نسبت به این فیلم شده است.

وی ادامه داد: زمانی فیلمی ساخته می شود که همه معتقدند فیلم بدی است اما برخی فیلم ها منتقدان مخالف وموافق دارد باید به همه نظرات احترام گذاشت. من به نظر های مخالف هم احترام می گذارم، همیشه تلاش کرده ام از عدالت وانصاف دور نشوم. برخی این فیلم را وسیله ای قرار دادند برای زیر سوال بردن عملکرد وزارت ارشاد چون مثلا برخی با وزیر ارشاد، سیاست های آن و یا آقای شمقدری مخالف بودند وفیلم را تبدیل به هیاهویی برای کوبیدن این نهاد کردند.

سهیلی در پاسخ به این پرسش که با ایجاد این حواشی ها می خواسته پول دربیاورد، گفت: این فیلم در آخرین روزی که روی پرده بود توانست 96 میلیون تومان فروش کند پس بدون این حواشی هم فیلم پر فروشی می شد پول برای من ارزشی ندارد و تا امروز هم تنها دردو فیلم "چهار چنگولی و ازدواج دروقت اضافه" که به دلیل بدهی های قبلی و به دست آوردن هزینه تولید فیلم های بعدی ام بوده به دنبال پول نبوده ام .همچنین باساخت این دو فیلم می خواستم بگویم ساختن فیلم پر فروش زیاد هم سخت نیست ساخت فیلم خوب مشکل است.

وی درباره تخلفاتی که در پخش سی دی های این فیلم صورت گرفته، گفت: من به عنوان تهیه کننده وکارگردان فیلم تخلفی نکرده ام، ممکن است تخلفی شده باشد اما من بی تقصیرم. ما این سی دی را به صورت کامل دراختیار وزارت ارشاد قراردادیم، این دوستان ممکن است یا فیلم را کامل ندیده اند و یا در دیدن آن سهل انگاری کرده اند.

درهمین زمینه سعید رجبی فروتن مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان سینمایی روی خط آمد و توضیح داد: طرف صحبت ما تهیه کننده نیست بلکه موسسه ای است که وظیفه پخش این فیلم را بر عهده داشت. همچنین وزارت ارشاد نیز نسبت به فیلمی که پروانه صادر کرده عقب نشینی نداشته است و با خود فیلم هیچ مشکلی نداشته است اما اولین نهادی بود که تشخیص داد باید نسخه های این فیلم جمع شود.

سهیلی در ادامه عنوان کرد: دوستان وزارت ارشاد معتقدند که تخلف توسط پخش کننده انجام شده. ممکن است پخش کننده نیز همین ادعا را داشته باشد به نظرم نفر سومی نیز باید وارد این ماجرا شده تا قضیه حل و فصل پیدا کند. من آقای فروتن را برخلاف بسیاری از دوستان شخص بسیار خدا ترسی می دانم امیدوارم کاری نکند که خدای نکرده حقی از پخش کننده فیلم ضایع شود بدون اینکه حق دفاع از خود داشته باشد.

سهیلی ادامه داد: از زمانی که این فیلم اکران شد به من تهمت زدند وتوهین کردند. من ثابت می کنم به ارزش ها توهین نکردم واین منتقدان بودند که ارزش ها را مورد توهین قرار دادند. متاسفانه این افراد با این کار باعث شدند کشورهای بیگانه ثابت کنند درایران آزادی وجود ندارد و هنرمندان تحت فشار هستند.

وی با اشاره به اینکه رفاقتش ربطی به ساخته شدن فیلم نداشته عنوان کرد: هیچ ملاحظه ای در ساخت این فیلم از سوی جواد شمقدری صورت نگرفت. هر اتفاقی که افتاده من شخصا از همه عذرمی خواهم و معتقدم که دوستان وزارت ارشاد نباید زیاد پخش کننده را زیر سئوال قرار دهند و دوستان مجلس هم مسئولان وزارت ارشاد را بازخواست نکنند. متاسفانه خیلی از دوستان به این مطلب که باید با دو گوششان بیشتر بشنوند و بیاموزند و کمتر حرف بزنند نمی اندیشند.

در میانه های این بحث حجت الاسلام رسایی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نیز پشت خط آمد و سئوالاتی درباره توزیع این فیلم پرسید.

نقد کلاه قرمزی بدون حضور عوامل!

پس از این بحث نقد فیلم کلاه قرمزی و بچه ننه بدون حضور کارگردان و عوامل فیلم آغاز شد. فراستی در نقد این فیلم توضیح داد: این فیلم در حال فروختن است و خوشبختانه بدون افتادن به ابتذال تماشاگر را راضی می کند اما این مسئله ای را مطرح نمی کند که به واسطه آن مخاطب را بخنداند چون مدیوم فیلم متعلق به تلویزیون است نه سینما.

وی ادامه داد: در مدیوم تلویزیون کلاه قرمزی بسیار سرحال بود و در کار آموزشی اش هم موفق عمل می کرد. اما در کلاه قرمزی سینمایی این اتفاق نیفتاده معتقدم دوستان با اینکه چند سال است در حوزه کودک کار می کنند هنوز در تبدیل داستان های کودک از مدیوم تلویزیون به سینما ناموفق هستند.

معززی نیا نیز در همین زمینه توضیح داد: این فیلم در مقابل دو فیلم قبلی کلاه قرمزی درجایگاه متوسط قرار دارد اما نمی توان خود فیلم را به تنهایی بدون در نظر گرفتن حواشی و مقبولیاتی که در طول این سالها به دست آورده بررسی کرد. شخصیت پردازی و درام قصه کاملا تلویزیونی است و ماهیتا به این که بتواند به صورت یک قصه بلند در سینما شکل بگیرد شک دارم.

وی ادامه داد: البته در دوره ای که در فقر سوژه برای تولید فیلم کودک هستیم کلاه قرمزی به عنوان تنها پدیده سرگرم کننده در اختیار ما قرار گرفته است. در دوره ای که در خلاء وحشتناکی در حوزه تولید فیلم کودک قرار دارد این فیلم بدون تبلیغ از همان ابتدا مخاطب را به دنبال خود می کشد.

فراستی نیز توضیح داد: اینکه فیلم چندین طیف سنی را در نظر گرفته ضعف فیلم و نابلدی به حساب می آید به این ترتیب کلاه قرمزی دیگر به عنوان یک فیلم موفق مخاطب را جذب نمی کند. نباید گذاشت این پدیده از بین برود و آسیب ببیند. بگذاریم که کلاه قرمزی به عنوان یک پدیده تلویزیونی به فعالیت خود ادامه دهد.

بحران در سینمای ایران

محمد رضا شرف الدین و همایون اسعدیان مهمانان پایانی برنامه بودند که درباره راهکارهای مناسب برای رونق سینمای ایران بحث و گفتگو کردند.

همایون اسعدیان در ابتدای صحبت هایش گفت: باید بپذیریم که سینمای ما دچار بحران است و برای پیدا کردن راهکار رونق در سینما ابتدا باید بحران ها را بشناسیم. رونق اکران یعنی اینکه هر فیلمی بتواند مخاطب خاص خود را به سینما بکشاند نه اینکه در طول یکسال چند فیلم داشته باشیم که جذب مخاطب کنند.

وی ادامه داد: به این معنی است که در سینمای ما بحران وجود دارد نه رونق زمانی که در اکران دچار بحران هستیم برای تهیه کنندگان هم مشکل به وجود می آید. تولید 50 فیلم در طول سال به معنای رونق تولید نیست. رونق تولید یعنی اینکه تهیه کننده و پخش کننده خصوصی علاقه مند به تولید فیلم باشند و سرمایه شان را به راحتی به کار گیرند. ایجاد انگیزه و خلاقیت در تهیه کنندگان و فیلم سازان یکی از دلایل به وجود آمدن رونق در سینما است.

شرف الدین نیز در همین زمینه توضیح داد: قبل از اینکه به رونق سینما برسیم باید بحران ها و مشکلات سینما را شناسایی کنیم. زمانی که این مشکلات حل شد خود به خود رونق در سینما به وجود می آید. من معتقد نیستم که به کل تولید دولتی را کنار بگذاریم اما اینکه به طور خالص فقط سینمای دولتی داشته باشیم نیز غلط است.

وی ادامه داد: باید حتما به بخش خصوصی اجازه فعالیت داده شود. در بین اهالی سینما تفرقه و بی اعتمادی به وجود آمده است . مسئول این تفرقه هم مسئولین هستند و هم هنرمندان . تا زمانی که اطمینان بین اهالی سینما به وجود نیاید نمی توان انتظار رونق در سینمای ایران را داشت.

نظرسنجی برنامه نیز اختصاص طرح این سئوال داشت که سینمای ایران چگونه می تواند به جامعه در حال توسعه ایران کمک کند که در پایان برنامه گزینه ارائه راهکار برای گشایش گره ها بیشترین رای را به دست آورد.

۱۳۹۱/۶/۲۵

اخبار مرتبط