به گزارش نما، در آستانه برگزاری اولین همایش ملی حکمرانی اسلامی، مهدی غضنفری، رییس مدرسه حکمرانی شهید بهشتی در باره علت تاسیس چنین مدرسهای در کشور گفت: مدرسه حکمرانی شهید بهشتی در صدد است تا از طریق علمای دینی و کارشناسان، مبانی فقهی را استخراج و در قالب متون درسی و در نهایت نسخه حکمرانی متعالی اسلامی در اختیار فراگیران که همان حکمرانان فعلی و آتی هستند قرار دهد تا از انحرافات احتمالی به علت عدم آگاهی جلوگیری نماید.
اخبار فرهنگ و هنر - وی افزود: محیط ملی و بینالمللی کشورمان سرشار از پیچیدگی های فناورانه زیست محیطی، نظامی، امنیتی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و دیگر موارد است و حکمرانان برای اداره صحیح کشور یا سازمان و .... نیازمند درک درست به این پیچیدگی ها و شیوه ها و مواجهه با آنها هستند.
رییس مدرسه حکمرانی شهید بهشتی درباره قابلیتهای این مدرسه تصریح کرد: قابلیت های مدرسه حکمرانی شهید بهشتی تحت دو عنوان، آموزشی و پژوهشی است؛ در حوزه پژوهش تدوین ادبیات ایرانی اسلامی حکمرانی در قالب ترجمه، تدوین و نقد آثار تولید شده، تدوین نظام مسائل کشور و تهیه سیاست نامه لازم، انجام پروژههای عمرانی درکلیه مسائل کشور مانند اقتصاد، سلامت، بیمه، نظام انتخابات و ...برگزاری نشست های تخصصی و کرسی های آزاد اندیشی ، همکاری با سایر پژوهشکده ها و مراکز پژوهشی کشور و جهان. در حوزه آموزش: ارتقاء مهارت های حکمرانی از طریق برگزاری دوره های کوتاه، میان و بلندمدت برای حکمرانان فعلی و آتی، البته بدیهی است که دانش آموختگان حکمرانی به طور قطع ممکن است در مناسب حکمرانی قرار نگیرند و ممکن است در مشاغل آموزشی و پژوهشی در حوزه حکمرانی فعالیت نمایند. تهیه و تدوین منابع و محتوای آموزشی مورد نیاز فراگیران است طبیعتاً محتوا و روش آموزش برای فراگیران و حوزه های مختلف همانند بیمه بانکداری، نظام سلامت و غیره متفاوت خواهد بود چرخه تهیه محتوای آموزشی از این قرار است که ابتدا مسائل کشور مطالعه و بررسی و نظام مسایل تهیه می شود سپس سیاست نامه و بعد درسنامه و محتوای آموزشی تهیه می گردد البته این امر با همکاری دستگاههای متقاضی آموزش انجام میشود تا دقیقاً فراگیران همان موضوعاتی را یاد بگیرند که مورد نیاز دستگاه متقاضی است.
وی درباره روش آموزش در مدرسه حکمرانی شهید بهشتی نیز گفت: آموزش ما پنج پنجره ای است یعنی این که ابتدا استاد نظری موضوع را ارائه و بعد از ایشان یک استاد تجربی بحث را ادامه داده (البته ممکن است همزمان با هم در کلاس فعالیت داشته باشند ولی القاعده این جوری است که بعد از استاد نظری استاد عملی و تجربی وارد کلاس خواهد شد) ایشان تجربه خودش را در حوزه مورد نظر برای فراگیران کلاس ارائه می کند بعد از ارائه استاد عملی دانشجویان و فراگیران که عمدتاً حکمرانان فعلی ممکنه باشند یا متقاضیان آزاد در کلاس حضور دارند وارد بحث و بررسی خواهند شد، بعد از بحث و بررسی و ارائه راهکار از طریق فراگیران در این مرحله استاد عملی مجدداً وارد بحث میشه و راهکارهای ارائه شده از طرف فراگیران را بررسی میکند و راه کار نهایی رو که به احتمال زیاد خودش دانش و تجربه داره و به کار گرفته در موضوعات مختلف و موفق بوده ارائه می کند بعد از استاد عملی استاد نظری وارد بحث شده و با توجه به همه مباحث مطرح شده در کلاس و مبانی تئوریک موجود در ایران و جهان، جمعبندی میکنه و تئوری های لازم را به فراگیران ارائه می کنند
غضنفری درباره نحوه پذیرش دانشجو در مدرسه حکمرانی نیز گفت: برای دوره بلندمدت یا دوره دکترا (phd) حکمرانی مقررات وزارت علوم و دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی حاکمه، بنابراین شرایطی که دانشگاهها در مقطع دکترا برای پذیرش دانشجو دارند طبیعتاً ما هم همین شرایط را رعایت میکنیم. ولی برای دوره های کوتاه مدت که عمدتاً دستگاه های تابعه حاکمیت متقاضیان آن هستند و نیروهایشان را معرفی می کنند، هیچ محدودیتی قائل نیستیم و شرایط خاصی به جز معرفی آن سازمان ها در نظر نمیگیریم؛ چون فرض بر این است که سازمان، یا کارکنانی را معرفی میکند که برایشان برنامه شغلی دارد، و یا اینکه الان این افراد حکمران هستند و برای ارتقای کیفیت کارشان اعزام می شوند تا دانش و مهارت لازم را کسب کنند، برگردند و در مناصب شغلی قرار بگیرند و انشاءالله با راندمان بیشتر کارشان را انجام بدهند. مدرسه حکمرانی شهید بهشتی در این حوزه هیچ محدودیتی برای خودش و برای دستگاه ها قائل نیست و با تمام توان در خدمت دستگاههای حاکمیتی است که انشاالله خدمتی کرده باشد به ارتقای کیفیت حکمرانی در سطح کشور.
وی در عین حال تصریح کرد: در تشکیل مدرسه حکمرانی، دانشگاه عالی دفاع ملی پیشقدم شد چرا که آنچه حائز اهمیت است، نداشتن سوگیریهای سیاسی در این مدرسه است؛ دانشگاه عالی دفاع ملی یکی از مراکزی است که در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری در مسیر حکمرانی کشور حرکت میکند و به سمت گرایشهای سیاسی نمیرود و به یک گرایش خاص توجه ندارد.