با خواننده سریال پرطرفدار «نون.خ۲» آشنا شوید

صادق آزمند آهنگساز و یكی از خوانندگان سریال تلویزیونی «نون.خ۲» ضمن اشاره به پروسه ساخت موسیقی این مجموعه از ویژگی‌های این همكاری گفت.


به گزارش نما، صادق آزمند آهنگساز و یکی از خوانندگان فصل دوم سریال تلویزیونی « نون.خ » به کارگردانی سعید آقاخانی که این شب‌ها با استقبال خوب مخاطبان مواجه شده است پیرامون تجربه حضورش در این مجموعه و ویژگی‌های آن توضیح داد: حضور در سریال «نون خ» برای من یک افتخار بزرگ بود. رگ و ریشه مادری‌ام به این منطقه باز می‌گردد و این سریال هم از جنس مردم کردستان است و توانسته با زبان طنز دردهای مشترک مردم شریف این منطقه را به تصویر بکشد. بنابراین حال خوبی داشتم که در این پروژه جضور پیدا کردم. البته در این چارچوب حضور هنرمندی چون سعید آقاخانی نیز شرایطی را فراهم کرد که با انگیزه بیشتری برای این سریال آهنگسازی کنم.

اخبار فرهنگ و هنر - وی افزود: سریال «نون.خ» فارغ از جذابیت‌های بصری و محتوایی که به لحاظ کمدی توانسته با استقبال مردم روبه‌رو شود، یک سریال دغدغه‌مند به معنا و مفهوم کلمه است که در آن مشکلات مردم مناطق کردنشین از جمله نداشتن شغل و بلایای ناشی از وقوع زلزله‌های چند سال اخیر به درستی و بدون اغراق در آن به تصویر کشیده است و اتفاقاً همین موضوع باعث شد که با صحبت‌ها و ایده‌پردازی‌های مستمری که با کارگردان، تهیه‌کننده و گروه نگارش اثر داشتیم به فضای موسیقایی دست پیدا کنیم. شرایطی که نشان بدهد مردم عزیز و غیرتمند این منطقه با وجود تمام مشکلات و گرفتاری‌هایی که در بسیاری از مقاطع آن‌ها با در مصائب و مشکلات فراوانی قرار می‌دهد در نهایت نشاط و سرزندگی را انتخاب کرده و آن را نیز به دیگران منتقل می‌کنند.

این آهنگساز و خواننده بیان کرد: گرچه در محوریت اصلی ساخت موسیقی سریال،‌ سازهایی چون کمانچه نقش اساسی دارند اما آنچه مدنظر ما بوده اجرای نوعی از موسیقی جدی و تامل‌برانگیز در قواره شخصیت‌سازهای ایرانی برای بیان مشکلات و مصائب مردم مناطق کردنشین و حرکت به سمتی از طنز و کمدی است که این غم پردرد را التیام بخشد. شرایطی که هیچ‌گاه مردم کُرد را ناامید نکرده و آن‌ها را همواره مردمانی سرشار از انرژی و محبت معرفی می‌کند. به هر حال سریال «نون.خ» حرف مردم کرد است که ما در موسیقی آن نیز تلاش کردیم تکمیل کننده چنین فضایی باشیم.

آزمند درباره قطعه‌های باکلام سریال نیز گفت: در تیتراژ آغازین سریال که آوای آن با صدای خودم است کوشش کردم با استفاده از برخی ملودی‌ها و مقام‌های جذاب موسیقی کردی که برگرفته از یک استاد موسیقی با نام «شاکرو» است، موسیقی کردهای کرمانج را معرفی کنیم. این هنرمند از هنرمندان بسیار شناخته و معتبر موسیقی کردی بوده که در سبک خوانش خود یکی از بهترین‌ها بود. او از جمله هنرمندانی است که در ازمیر ترکیه وفات کرده و از سرآمدان موسیقی کردهای کرمانجی بود. علاوه‌بر این استفاده از صدای استادانی چون حسن زیرک و مظهر خالقی نیز یکی دیگر از اتفاقاتی بود که در موسیقی این سریال از آن استفاده کردیم و در این راه از مدیران سازمان صداوسیما و مهدی فرجی تهیه‌کننده نیز بسیاری قدردانی می‌کنم که شرایط پخش این آثار را بعد از سال‌ها در یک برنامه پربیننده تلویزیونی فراهم آوردند تا بتوانیم موسیقی کردی به جا مانده از دهه‌های قبل را به مخاطبان معرفی کنیم.

وی ادامه داد: البته این نکته را هم بگویم که تصمیم‌گیری برای گنجاندن صدای خوانندگان مطرح موسیقی کردی در شرایطی بود که پیش‌تر نیز با سعید آقاخانی به این نتیجه رسیده بودیم که حتما از این نوع موسیقی‌ها غیر از تیتراژ و مواری از این دست استفاده کنیم که خوشبختانه با استقبال خوب او مواجه شد که در هر فرصتی بتوانیم برای معرفی موسیقی نواحی کرد کارهایی را انجام دهیم. در زمینه تیتراژ هم باید بگویم که غیر از بخش فارسی کار که خوانش آن به عهده من بود. حسین صفامنش از خوانندگان محبوب موسیقی کردی نیز بخش کردی کار را اجرا کرد که انصافا کمک‌های زیادی به من داشت. در این شرایط علیرضا علویان برای صداگذاری و امیرشیبان خاقانی نیز در کنار نوازندگان و گروه اجرایی همراهی همدلانه‌ای با کار داشتند که قطعا بدون این همراهی، موسیقی کار هم این چنین به دل مخاطب نمی‌نشست.

این خواننده موسیقی ایرانی که چندی پیش آلبوم موسیقی «فریاد» را منتشر کرد، درباره فعالیت‌های آتی خود توضیح داد: مشغول جمع‌آوری تک آهنگ‌هایی هستم که از اردیبهشت ماه امسال به صورت متناوب منتشر می‌شود. این کارها کاملا با آنچه در سریال «نون خ» از من منتشرشده متفاوت است و در فضایی نزدیک به موسیقی پاپ به مخاطبان ارائه خواهد شد. البته تلاش کرده ام تا در این چارچوب علاقه‌مندی‌هایم به موسیقی ایرانی و موسیقی مقامی را نیز در نوع آهنگسازی و خوانش لحاظ کنم اما آنچه پیش روی مخاطب قرار می‌گیرد. حضور در یک نظام و چارچوب وابسته به موسیقی پاپ در نظر گرفتن مولفه‌هایی از موسیقی ایرانی است.

۱۳۹۹/۲/۳

اخبار مرتبط