آصفری در گفتگو با نما:

تاثیرگذاری اجلاس بغداد در هاله‌ای از ابهام است/دولت عراق نباید از حامیان تروریست دعوت می‌كرد

عکس خبري -تاثيرگذاري اجلاس بغداد در هاله‌اي از ابهام است/دولت عراق نبايد از حاميان تروريست دعوت مي‌کرد

عضو كمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس گفت: دولت عراق با دعوت از فرانسه به اجلاس عراق عملااً ماهیت و اثرگذاری این اجلاس را زیر سؤال برد.


محمدحسن آصفری در گفتگو با خبرنگار نما، درباره اجلاس عراق اظهار داشت: توقع ما نمایندگان از دولت عراق این بود که اجلاس را در بغداد برگزار کند و فقط مختص همسایگان باشد نه اینکه بیگانگان و بازیگران فرامنطقه در آن حضور داشته باشند.

وی گفت: متأُسفانه کشوری مانند فرانسه که سابقه استعمار کشورهای منطقه را دارد و هم به تروریست‌ها کمک مالی و تجهیزاتی می‌کنند، نباید در این اجلاس حضور به عمل می‌آورد. همچنین فرانسه نمی‌تواند مدعی مبارزه با تروریسم باشد. دولت عراق با دعوت از فرانسه ماهیت و اثرگذاری اجلاس عراق زیر سؤال برد.

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اگر بعضی از کشورهای منطقه مانند عربستان و حتی کشورهای فرامنطقه‌ای مانند فرانسه، حمایت از تروریست‌ها را رها کنند، قطعاً منطقه غرب آسیا رنگ آرامش را به خود خواهد دید.

آصفری با بیان اینکه انتظار می‌رفت دولت عراق از سوریه برای حضور در اجلاس بغداد دعوت به عمل می‌آورد، گفت: سوریه یکی از محورهای تنش در منطقه به حساب می‌آید و نمی‌توان انتظار داشت بدون حضور بشار اسد در اجلاس‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، روند بازگشت امنیت به منطقه تسریع شود. دولت عراق باید تلاش می‌کرد در اجلاس بغداد کشور سوریه حضور می‌یافت تا نظر رئیس جمهور یا نماینده این کشور هم برای بازگشت صلح به خاورمیانه شنیده می‌شد.

او در پایان تأکید کرد: جنس بحران در خاورمیانه با بحران در سایر کشورها متفاوت است. در خاورمیانه بحران‌ها جنبه ایدئولوژیک دارد و برای اینکه جنگ بر سر ایدئولژی از بین برود، ضروری است تمام قدرت‌ها و کشورهای تأثیرگذار منطقه گرد هم آیند و گفتمان‌سازی مشترکی را در دستور کار خود قرار دهند؛ موضوعی که دولت عراق با عدم دعوت از سوریه و حضور مکرون به اجلاس بغداد به آن توجه نکرد.

۱۴۰۰/۶/۱۴

اخبار مرتبط