چرا كالاهای اساسی هر روز گران می شوند؟

گرانی و گران‌فروشی؛هر مغازه یك قیمت!

عکس خبري -گراني و گران‌فروشي؛هر مغازه يک قيمت!

با افزایش نرخ تورم در دولت تدبیر، برنج ، گوشت قرمز و ماهی كم‌كم از سفره خانواده‌های ایرانی حذف شد، اما با روی كار آمدن دولت سیزدهم مسئولان وعده دادند كه ثبات به بازار بر می گردد اما هنوز كاهش قیمتی در حوزه موادغذایی دیده نشده است


با افزایش نرخ تورم در دولت تدبیر، برنج ، گوشت قرمز و ماهی کم‌کم از سفره خانواده‌های ایرانی حذف شد، اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم مسئولان وعده دادند که ثبات به بازار بر می گردد اما هنوز کاهش قیمتی در حوزه موادغذایی دیده نشده است علاوه بر آن تفاوت فاحش قیمت ها در اقلام ضروری و مایحتاج روزانه ی مردم از این مغازه تا آن مغازه معضلی است که مردم مدت هاست با آن دست و پنجه نرم می کنند به گونه ای که یک قلم جنس با کیفیت یکسان، در مغازه ها با قیمت های متفاوت و بعضا با اختلاف قابل توجهی به فروش می رسد.
اختلاف قیمت ها در مغازه های عرضه کننده در حالی صورت می گیرد که بسیاری از کاسبان و فروشندگان ، اجناسی را که اکنون می‌فروشند قبلا در انبار داشته‌اند و با قیمت خیلی پایین در سال‌های گذشته خریداری کرده‌اند و حالا به قیمت گزاف آن را به مردم می فروشند
درست است که عواملی همچون تحریم و اجبار شرایط کرونایی در به وجود آمدن این معضلات را نمی توان منکر شد اما به گفته ی بسیاری از کارشناسان مسائل اقتصادی ، معضل گرانی و گران‌فروشی بیش از آنکه معلول این عوامل باشد، تحت تاثیر شیوه نامناسب مدیریت جریان تولید و اداره بازار به وجود آمده است .
در واقع علت گرانفروشی را می توان در عملکرد ضعیف دستگاه‌های نظارتی و عدم برخورد جدی با متخلفین دانست ، اما «گرانی» روزانه قیمت ها در کالاهای اساسی مردم محصول ناهماهنگی‌های عملکرد بین دستگاهی، ضعف در برنامه‌ریزی و... است، دولت سیزدهم باید بتواند با ارائه ی برنامه های کوتاه و بلند مدت، حداقل از گرانی روزانه ی اقلام جلوگیری کند .
غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر رئیس جمهور علت گرانی های اخیر را با استناد به حرف کارشناسان صرفا ناشی از عوامل روانی می داند و می گوید:.در همین مدت کوتاه اقدامات مهمی در تسهیل و تسریع ترخیص کالاهای اساسی از جمله گندم و نهاده‌های دامی از گمرک انجام شده و امروز برخی از این کالاها بدون هیچ توقفی در گمرک مستقیم از کشتی توسط کامیون‌ها بارگیری شده و به انبارها یا شبکه توزیع منتقل می‌شود، اما در این زمینه نیز هنوز شاهد تاثیرگذاری عوامل روانی منفی روی بازار هستیم.
این در حالی است که اگر به عملکرد موجود در عرضه کالاها نگاهی بیندازیم متوجه خواهیم شد علاوه بر عملیات روانی که از سوی دشمنان صورت می گیرد، عملکرد مسئولان در امر نظارت و توزیع کالاهای اساسی دچار مشکل است. به عنوان مثال ستاد تنظیم بازار قیمت یک کالا را مصوب و اعلام می کند سپس تولید کننده آن را به دلایل مختلف همچون بالا بودن هزینه های تولید، به صرفه نمی داند و در نهایت فروشنده نهایی(کاسبان)با این استدلال که گران خریده‌ام پس مجبورم گران بفروشم، نرخ مصوب را رعایت نمی‌کند و این وسط تنها کسی که در این چرخه ی معیوب آسیب می بیند مصرف کننده است.
پس علاوه بر مشکلات موجود که هیچ کس منکر آن نیست دولت سیزدهم می تواند با ارائه و اجرایی کردن برنامه های نظارتی و عملکردی بخش عمده‌ای از این نابسامانی را حل کند تا کمر مردم زیر بار افزایش روزانه ی کالاهای ضروری نشکند




۱۴۰۰/۸/۴

اخبار مرتبط