رئیس‌جمهور به مازندران می‌رود

عکس خبري -رئيس‌جمهور به مازندران مي‌رود

مازندرانی‌ها انتظارات به‌جایی از دولت سیزدهم دارند. انتظاراتی كه منطبق بر ظرفیت‌های بنیانی و انسانی استان است. قطعا در صورت بالفعل كردن این ظرفیت‌های بالقوه، استان شاهد یك تعالی ویژه و همه بعدی است.

به گزارش نما، در جمعه پیش رو مازندران میزبان سفر استانی دکتر سیدابراهیم رئیسی است، این سفر که نخستین سفر رسمی وی بعد از حضور در کسوت ریاست جمهوری به مازندران است را باید به فال نیک گرفت و باید از آن به عنوان سر آغاز تحول در جغرافیای استان یاد کرد.

جغرافیای مازندران یک جغرافیای منحصربه‌فرد است که علاوه بر آنکه فضایی مشجر و مصفا با قابلیت ثروت‌سازی فراوان دارد، زیر زمین این جغرافیا هم سرشار از امکانات کانی خدادای است.

اگرچه بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، استان مازندران هم به مثل دیگر استان‌های کشور شاهد پیشرفت‌های خوبی بود اما همچنان جای کار فراوان در این استان سراسر نعمت و فرصت وجود دارد.
اگر خواسته شود که فرصت‌های استان فهرست شود قطعا فهرستی بلند بالا می‌توان تهیه کرد. فهرستی که در آن از همه حوزه‌های عمرانی و رفاهی نشانه‌ای موجود خواهد بود.

در این نوشته سعی می‌شود به دو حوزه از حوزه‌های فهرستی اشاراتی شود.

حوزه گردشگری یکی از مهمترین حوزه‌هایی است که اگر به آن توجه مناسب شود قطعا آورده‌های فوق العاده‌ای برای استان خواهد داشت. متاسفانه تا بحث گردشگری در استان به میان کشیده می‌شود تمام اذهان متوجه کوه و دشت و جنگل استان می‌شود و حال آنکه یکی از بخش‌های مهم و بسیار پول‌ساز گردشگری، غور در خرده فرهنگ‌هاست که از آن به «بوم‌گردی» یاد می‌شود.در این نوع گردشگری، گردشگر نه به‌دنبال امکانات امروزی بلکه بدنبال ملاحظه سبک زندگی بومی و محلی هست.
مازندران یکی از بهترین استان‌های مستعد کشور برای سرمایه‌گذاری در این بخش است چرا که روستاهای مازندران در صورت یک بازسازی بومی و محلی، منطقه‌ای جذاب نه تنها برای هموطنان طالب ایرانگردی بلکه بسیار مورد توجه گردشگران و بوم‌گردان خارجی خواهد بود.

این اتفاق در درون خودش چندین دستاورد از جمله فرهنگی و معیشتی در پی خواهد داشت و سبب مهاجرت معکوس هم خواهد شد. این حوزه، اگرچه یک برنامه‌ریزی مدون استانی را می‌طلبد اما قطعا دهیاری‌ها به‌عنوان پیشانی اجرایی این بخش به شماره می‌آیند.
به دهیاری‌ها نباید به صرف مقسمان حدود و حریم روستایی و یا تنها مجریان طرح هادی نگاه شود. باید از دهیاری‌ها خواسته شود برنامه‌ای مشخص با قابلیت اجرا در این حوزه طراحی کنند. دولت اگرچه کلان می‌بیند و کلان می‌نگرد اما قطعا رئیس جمهور محترم به خوبی به این نکته اشراف دارند که عزم امور از مرکز می‌بایست جزم شود.

اگر وزارت مرتبط و فنی این بخش یعنی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، سیاست‌گذاری درست و دقیقی در این حوزه داشته باشد آنگاه می‌توان به عملیاتی شدن در اینجا هم امیدوار بود.

سفر پیش روی دکتر رئیسی می‌تواند این افق را ترسیم کند که بوم‌گردی، به کلیدواژه پیشرفت استان با هدف جذب گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شود.

حوزه دومی که باید به آن اشاره شود بحث قدیمی و کشدار زباله‌هاست. زباله یک فرصت طلاییست البته به‌شرط‌ها و شروط‌ها. شرطش این است که اولا همگان به این جمع‌بندی برسند که زباله، طلاست و ثانیا به این نکته مهم پی ببرند که برای استخراج و استحصال این طلا، باید زیرساخت‌هایی را متناسب با وضعیت جغرافیایی استان فراهم آورند.

سفر ریاست محترم جمهور می‌تواند این فرصت را برای مدیریت ارشد استان فراهم کند تا با طرح دقیق این قصه پرغصه سنوات اخیر استان، یک بار برای همیشه مشکل زباله و زیست محیطی استان حل شود.

و جمله پایانی اینکه، مازندرانی‌ها انتظارات به‌جایی از دولت سیزدهم دارند. انتظاراتی که منطبق بر ظرفیت‌های بنیانی و انسانی استان است. قطعا در صورت بالفعل کردن این ظرفیت‌های بالقوه، استان شاهد یک تعالی ویژه و همه بعدی خواهد بود.
منبع: فارس

۱۴۰۰/۱۲/۹

اخبار مرتبط