توقف استقراض و تسویه بدهی ۵۴هزار میلیاردی دولت

عکس خبري -توقف استقراض و تسويه بدهي ??هزار ميلياردي دولت

دولت سیزدهم ضمن حركت به سمت حاكمیت انضباط مالی موفق شد ۵۴ هزار میلیارد تومان از استقراض‌های انجام گرفته توسط دولت دوازدهم را تسویه كند.

به گزارش نما، در این زمینه روزنامه جام جم نوشت: دولت سیزدهم در حالی در ابتدای شهریورماه ۱۴۰۰، روی کار آمد که نه تنها بخش زیادی از ظرفیت انتشار اوراق و استقراض دولت استفاده شده بود، بلکه ۵۴ هزار میلیارد تومان تنخواه نیز در ماه‌های ابتدایی سال، به مصرف رسیده بود و کسری بودجه بزرگی که از ابتدا در دل قانون بودجه وجود داشت، فشار سنگینی را برای تأمین هزینه‌های جاری و عمرانی دولت ایجاد می‌کرد. با این حال در ۲۹ اسفند دولت موفق شد بدهی دولت قبل به بانک مرکزی را تسویه کند؛ یکی از موضوعات بسیار مهم برای کاهش تورم و کاهش نقدینگی سرگردان در کشور، انضباط مالی دولت است.

سیاست‌های اقتصادی دولت سیزدهم در این حوزه تاکنون مسیر درستی را طی کرده و تلاش داشته‌است هم زمینه عدم استقراض جدید برای پرداخت هزینه‌های جاری را فراهم آورد و هم بدهی‌های گذشته از دولت پیشین را تسویه کند.

الان هر ماه حدود ۱۰هزار میلیارد تومان سررسید اوراقی است که دولت‌های گذشته واگذار کردند و دولت سیزدهم باید پرداخت کند.همچنین بخشی از بدهی‌ها هم معوقه بوده و این بدهی‌های معوقه اثری نامطلوب بر اقتصاد کشور می‌گذارد. تسویه این بدهی‌ها و نظم بخشی به حوزه پولی کشور، کمک شایانی را به ثبات اقتصادی و انضباط مالی می‌کند.

روزنامه ایران نیز در گزارشی خاطرنشان کرد: دولت فعلی ۵۴ هزار میلیارد تومان را که توسط دولت قبل استقراض و خرج شده بود، تسویه کرد.

دولت دوازدهم درابتدای سال گذشته به‌دلیل افت شدید درآمدهای مالیاتی و نفتی خود با اتکای بالا به تنخواه منابع بودجه را تأمین کرد. رقمی که به ۵۴ هزارمیلیارد تومان می‌رسید و همین رقم تأثیر منفی زیادی بر متغیرهای اعتباری مانند پایه پولی و نقدینگی داشته است. سقف استفاده دولت از تنخواه گردان خزانه براساس قوانین و مقررات رقمی بالغ بر ۴۱.۲ هزار میلیارد تومان بود ولی براساس مصوبه شماره ۳۳۶۰۴/ت ۵۸۷۴۰ ه مورخ ۲۹ خردادماه ۱۴۰۰ هیأت دولت، این رقم به مبلغ ۵۴ هزار و ۹۵۰ میلیارد تومان افزایش یافت و دولت با استفاده از ظرفیت همین مصوبه، توانست کسری بودجه در خردادماه را جبران کند.

بدین ترتیب درحالی دولت سیزدهم کار خود را آغاز کرد که ضمن افت شدید درآمدهای اصلی بودجه از جمله مالیات و صادرات نفت، تمام تنخواه پیش‌بینی شده نیز توسط دولت قبل خرج شده بود. بنابراین دولت سیزدهم باید مسیر متفاوتی را برای تأمین کسری بودجه شدید ۱۴۰۰ درپیش می‌گرفت.

برهمین اساس نخستین گزارش‌ها از عملکرد بودجه در نیمه دوم سال حاکی از بهبود شرایط داشت، درآمدهای مالیاتی رو به افزایش گذاشت و صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی نیز رکورد شکست. بدین ترتیب دست دولت سیزدهم در محدودترین شرایط باز شد و در نهایت درآخرین روز از سال گذشته موفق شد تا ضمن تراز کردن منابع و مصارف بودجه، تنخواه ۵۴ هزار میلیارد تومانی هزینه شده توسط دولت قبل را نیز به‌صورت نقدی تسویه کند. اتفاق مهمی که تأثیرآن را می‌توان درنزولی شدن شاخص تورم و پایه پولی جست‌وجو کرد.
هرچند خبر صرف تسویه کامل ۵۴ هزارمیلیارد تومان استقراض دولت قبل از بانک مرکزی به تنهایی مثبت و نشانه اقدامات کارای دولت سیزدهم است، ولی نحوه تسویه این مبلغ نیز از اهمیت خاصی برخوردار است.

نگاهی به سخنان وزیراقتصاد نشان می‌دهد که تسویه تنخواه
۵۴ هزارمیلیارد تومانی با اتکا به افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی درآمدهای مالیاتی، افزایش ۲.۵ برابری وصول درآمدهای نفتی و چهاربرابر شدن صادرات نفت انجام شده است. درواقع درمدت شش ماهی که دولت سیزدهم سکان هدایت اقتصاد و بودجه کشور را برعهده داشت، تغییری معنادار در اعداد و ارقام بودجه ایجاد کرد. در حالی که عملکرد بودجه در پنج ماه ابتدایی سال گذشته حاکی از عدم تحقق درآمدها و منابع بودجه بود، دولت سیزدهم توانست از طریق رشد درآمدهای پایدار و واقعی هم منابع و مصارف بودجه را تراز کند و هم بدهی دولت قبل به بانک مرکزی را بپردازد.
منبع: کیهان

۱۴۰۱/۱/۲۰

اخبار مرتبط