رؤسای جمهوری تاجكستان و روسیه گفت وگو كردند

عکس خبري -رؤساي جمهوري تاجکستان و روسيه گفت وگو کردند

امامعلی رحمان و ولادیمیر پوتین رؤسای جمهوری تاجیكستان و روسیه در تماس تلفنی درباره روابط دو جانبه، مسائل منطقه ای و تحولات منطقه گفت وگو كردند.

به گزارش نما، بر اساس بیانیه روز جمعه دفتر مطبوعاتی رهبر تاجیکستان، سران دو کشور در مورد تحولات نگران کننده وضعیت افغانستان و وضعیت مرز تاجیکستان و افغانستان به گفت وگو پرداختند.

رؤسای جمهوری روسیه و تاجیکستان همچنین بر اهمیت تقویت بیشتر همکاری‌های دو کشور در حوزه امنیت تاکید و در خصوص برخی موضوعات جاری در دستور کار بین‌المللی و منطقه‌ای تبادل نظر کردند.

رایزنی در مورد هماهنگی در سازمان پیمان امنیت جمعی در چارچوب نشست آتی رهبران اعضای این سازمان در ۱۶ مه (۲۶ اردیبهشت) در مسکو از دیگر محورهای گفت وگوی دوطرف بوده‌است.

گفت و گو میان رحمان و پوتین در حالی انجام می شود که در هفته گذشته در نتیجه درگیری بین نیروهای طالبان و گروه داعش چندین راکت به خاک تاجیکستان اصابت کرد.

واحد نیروهای مرزی کمیته دولتی امنیت ملی جمهوری تاجیکستان سه شنبه گذشته گزارش داد که در درگیری های اخیر داعش و طالبان که به مدت یک ساعت و نیم در منطقه خوجگور و روبروی پاسگاه مرزی شماره ۱۲ ادامه یافت، چندین گلوله و راکت به طور تصادفی به خاک این کشور اصابت کرد که تلفات انسانی و خسارات مادی ثبت نشده است.

شاخه خراسان گروه تروریستی داعش چند سالی است که با طالبان اختلاف دارد، شبه نظامیان این شاخه در برخی مناطق در امتداد مرز افغانستان مستقر هستند. این گروه مسؤولیت چندین انفجار اخیر در افغانستان را بر عهده گرفته است. در ماه آوریل، این گروه یک مسجد را در مزار شریف منفجر کردند که در نتیجه آن دهها تن کشته و زخمی شدند.
منبع: ایرنا

۱۴۰۱/۲/۲۴

اخبار مرتبط