فاجعه در دوومیدانی جوانان

عکس خبري -فاجعه در دووميداني جوانان

كارشناس دوومیدانی از نتایج بدست آمده در مسابقات قهرمانی كشور جوانان انتقاد كرد و گفت: در ماده دهگانه فقط یك ورزشكار وجود داشت كه این فاجعه است.

به گزارش نما، مسابقات دوومیدانی قهرمانی کشور جوانان برگزار شد و نتایج به دست آمده مورد انتقاد برخی از کارشناسان قرار گرفت. در این مسابقات هیچکدام از ورزشکاران موفق به کسب سهمیه قهرمانی جوانان جهان نشدند.

هادی سپهرزاد، مربی و کارشناس دوومیدانی در گفت‌وگویی به رکوردهای ثبت شده در قهرمانی کشور جوانان اشاره و بیان کرد: مقایسه رکوردها با رکوردهای ملی اختلاف زیادی را نشان می‌دهد. برخی از رکوردها هم به حدی پایین است که به پای رکوردهای نفرات هشتم سالیان گذشته هم نمی‌رسد، یعنی دوومیدانی تا این حد افت کرده است.

برگزاری مسابقه دهگانه با یک شرکت کننده!

این کارشناس دوومیدانی به اتفاقاتی که در جریان مسابقات افتاد هم اشاره و بیان کرد: فدراسیون برای نخستین بار تاریخ ساز شد و نتوانست در یک ماده ورزشکار داشته باشد. در رشته دهگانه فقط یک شرکت کننده حضور داشت و قاعدتا برگزاری مسابقه با یک نفر اشتباه است. گویا برگزار کردند اما در نتیجه گروهی محاسبه نکردند. دهگانه ماده‌ای است که من و پیشکسوتان با تمام سختی‌ها آن را در سطح اول آسیا مطرح و در مسابقات جهانی و المپیک شرکت کردیم. تاسف دارد که به این وضعیت افتاده است.

او در این مورد افزود: اتفاق عجیبی است که در یک کشور ۸۰ میلیون نفری نتوانند هشت خط دهگانه که کمترین تعداد است را پر کنند. ما باید حداقل ۸۰ نفر دهگانه‌کار در خط مسابقات جوانان داشته باشیم.

نداشتن ورزشکار برای یک مسابقه فاجعه است

سپهرزاد در ادامه گفت: آقایان از زمانی که به فدراسیون آمده‌اند از توسعه دوومیدانی صحبت می‌کنند، معنی توسعه را هم فهمیدیم! اکثر ماده‌ها با ۴، ۵ شرکت کننده برگزار شدند. این فاجعه است که برای یک مسابقه ورزشکار به تعداد درست و کامل نداشته باشیم. در برخی مواد تعداد شرکت کنندگان زیاد اما کیفیت فوق العاده پایین بود. رکوردهای ضعیف این مسابقات تقریبا در ۳۰ سال اخیر بی‌سابقه بود.

او در واکنش به اینکه فدراسیون پیش از این عنوان کرده تمرکزش روی رده‌های پایه است اما به نظر می‌رسد در این زمینه هم به خوبی عمل نکرده است، بیان کرد: فدراسیون در این چند سال از پشتوانه‌سازی و توسعه دوومیدانی در شهرستان‌ها صحبت می‌کند اما در این مسابقات برخی استان‌ها مثل خوزستان و فارس که مهد دوومیدانی هستند، حتی یک ورزشکار هم بین سه نفر برتر نداشتند. این آقایان کیمیاگری کرده و طلا را به آهن تبدیل کردند.

او در مورد تعداد سهمیه‌های اختصاص داده شده به استان‌ها گفت: تعداد سهمیه‌ها کارشناسان را شوکه کرد. هر استان دارای ۱۰، ۱۲ شهرستان است اما با اختصاص چهار، پنج سهمیه حق‌شان را ضایع کرده بودند. استان‌ها باید شانس شرکت در تمامی مواد را داشته باشند اما استانی که چهار سهمیه گرفته، چگونه ورزشکار انتخاب کند. گویا دلیل این کار این بوده که استان‌های برخی آقایان رئیس هیات یا روسای سابق هیات به خاطر تعداد کم ورزشکار شانس قرار گرفتن روی سکو داشته باشند اما این اتفاق نیفتاد و با اینکه تعداد سهمیه‌شان بیشتر بود اما در رنکینگ ۲۰ تایی هم قرار نگرفتند.

با رکوردهای جهانی فاصله داریم

سپهرزاد در پاسخ به این سوال که قهرمانی کشور اولین مسابقه فصل فضای باز بود، آیا ثبت چنین رکوردهایی با این توجیه که ورزشکاران به پیک آمادگی نرسیده‌اند، ‌منطقی است، گفت: مسابقه دیگری برای جوانان پیش‌بینی نشده است. از طرفی در برخی مواد مثل پرتاب‌ها، وزن دیسک، چکش و وزنه متفاوت است و شانس این را ندارند در مسابقات بزرگسالان ورودی جهانی کسب کنند.

او در ادامه افزود: تنها یک سهمیه داریم که توسط خانم سارینا ساعدی به همراه خانم نبی‌زاده به دست آمده است. امسال مسابقات جوانان را زودتر برگزار کردند تا ورزشکاران شانس کسب سهمه جهانی داشته باشند اما نشد. ممکن است در یکی دو ماده در زنان شانس کسب سهمیه داشته باشیم. ما سال گذشته تعدادی سهمیه گرفتیم که از آنها انتظار مدال می‌رفت اما الان با رکوردهای جهانی فاصله داریم.

وزیر ورزش به وضعیت دوومیدانی ورود کند

این کارشناس دوومیدانی در پایان گفت: وزیر ورزش قهرمان دوومیدانی است و باید به این وضعیت ورود کند. فکر می‌کنم با مشاهده نتایج و اتفاقاتی که در دوومیدانی افتاده، آگاه خواهد شد. ما چیزی به اسم سنگ محک داریم، یعنی سال‌های گذشته هم دوومیدانی برگزار شده و مقایسه شرایط فعلی با گذشته نشان می‌دهد که دومیدانی پیشرفت داشته یا پسرفت.

منبع: ایسنا

۱۴۰۱/۲/۲۴

اخبار مرتبط