هشدار به خانواده‌ها در مراقبت از كودكان

حسین فصیحی

این‌روز‌ها پرونده‌های بسیاری با موضوع تعرض به کودکان در محاکم کیفری یک استان تهران در حال رسیدگی است. مرتکبان این پرونده‌ها مهاجران غیرقانونی هستند که وارد کشور می‌شوند. بی‌تفاوتی ساختار‌های قانونی کشور نسبت به کنترل مرزها در چند دهه گذشته منجر به بروز آسیب‌های اجتماعی بسیار شده است. بخش عمده‌ای از افرادی که به صورت غیرقانونی وارد کشور می‌شوند با هویت‌های جعلی زندگی می‌کنند و بعد از بروز جرم از شهری به شهر دیگر مهاجرت می‌کنند و به حیات مجرمانه خود ادامه می‌دهند که پرونده‌های بسیاری در این باره منتشر کرده‌ایم.
کودکان از جمله افراد آسیب‌پذیر جامعه هستند که قدرت دفاع ندارند و در صورتی که مراقبت‌های لازم از آن‌ها صورت نگیرد به راحتی در معرض آسیب یا سوء استفاده قرار می‌گیرند. آسیب‌های جنسی که متوجه کودکان می‌شوند زندگی آن‌ها و خانواده‌های‌شان را در معرض خطر جدی قرار می‌دهد. خطر مورد اشاره در مناطقی که به کار‌گیری مهاجران غیرقانونی در حال انجام است اعلام شده است، بنابراین توصیه‌های مراقبتی از کودکان باید از سوی خانواده‌ها در این مناطق به شدت مورد توجه قرار گیرد. اخبار و گزارش‌های جرائم علیه اطفال خصوصاً جرائم جنسی به دلیل پیامد‌های ناگواری که به دنبال دارد از سوی رسانه‌های رسمی یا منتشر نمی‌شود یا با احتیاط زیاد منتشر می‌شود، بنابراین عدم انتشار این دست از اخبار و گزارش‌ها به منزله عدم شکل‌گیری پرونده‌ها نیست.
این روز‌ها خانواده‌های بسیاری با آسیب مورد اشاره درگیر هستند که مرتکبان آن مهاجران غیرقانونی هستند که یا بازداشت شده یا متواری هستند که ساختار‌های سیاسی و قانونی باید برای مقابله با سونامی مهاجران غیرقانونی به دنبال یک راهکار عملی و اساسی باشند.
اتباع ایرانی در صورتی که به صورت غیرمجاز وارد کشور‌های دیگر شوند به سرعت بازداشت می‌شوند و در شرایط خیلی دشوار قرار می‌گیرند، بنابراین شدت سخت‌گیری‌ها سبب شده رغبت برای ورود غیرمجاز به کشور‌های دیگر در کمترین حد ممکن قرار گیرد. بی‌تفاوتی نسبت به این پدیده غیرمجاز علاوه بر آسیب‌های اجتماعی که به دنبال داشته و دارد، ساختار امنیتی را هم با چالش‌های زیاد مواجه خواهدکرد. مثل حادثه‌ای که از سوی مهاجران غیرقانونی در حرم رضوی رقم خورد و به شهادت طلاب جهادی منجر شد. جمهوری اسلامی در چند دهه گذشته به دلیل حسن همجواری و اشتراکات مذهبی و فرهنگی همواره پذیرای مهاجران قانونی بوده، اما پذیرایی نباید به قیمت از دست رفتن ساختار‌های اجتماعی، سیاسی و امنیتی تمام شود.

۱۴۰۱/۳/۱

اخبار مرتبط