از سرگیری مذاكرات غیرمستقیم ایران و آمریكا در دوحه

تلاش مجدد آمریكا برای مقصر جلوه دادن ایران در مذاكرات

عکس خبري - تلاش مجدد  آمريکا براي مقصر جلوه دادن ايران در مذاکرات

با توجه به موضع گیری های تند سران آمریكا ، اسرائیل و حالا هم گروه هفت علیه ایران ، نشست هسته‌ای در قطر می‌تواند زمینه را برای راه‌اندازی بازی مقصرانگاری توسط آمریكا علیه ایران فراهم كند؛ یعنی ایران مقصر به بن‌بست رسیدن گفتگو‌ها معرفی شود.

دور جدیدی از تعامل ایران و طرف‌های غربی درباره‌ی روند احیای برجام، در قطر در حال برگزاری است .انتشار این خبر، ابتدا با واکتش های بیشماری در رسانه های داخلی و خارجی رو به رو شد. به گونه ای که بعضی از منابع مدعی مذاکره مستقیم بین ایران و آمریکا شدند اما این خبر از سوی مقامات ایرانی و اروپایی رد شد و به گفته ی طرفین، مذاکرات دوحه تنها به عنوان یک نشست سیاسی و مذاکره غیرمستقیم میان تهران و واشنگتن با تسهیل‌گری اروپا در جهت آزمودن آخرین شانس‌ها برای احیای برجام است. در همین راستا مشاور رسانه‌ای تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات احیای برجام اعلام کرد که ایران قطر را برای میزبانی از مذاکرات انتخاب کرده است چرا که این کشور دوست ایران است. بعد از این سخنان بود که بسیاری از رسانه ها انتخاب قطر از سوی ایران را در راستای سیاست خارجی دولت رئیسی یعنی همان سیاست نگاه به شرق عنوان کردند . تهران تایمز در این خصوص می نویسد:"از سرگیری گفتگوها در یک کشور حاشیه خلیج فارس به یک دلیل اهمیت دارد؛ این فرایند در راستای تلاش‌های ایران برای برقراری مناسبات با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، به‌ویژه با عربستان سعودی و امارات متحده عربی و در راستای سیاست خارجی جدید دولت رئیسی که آن را "سیاست همسایگی"می‌نامند، صورت می‌گیرد"
با وجود همه ی این گمانه زنی ها علت اصلی شکل‌گیری این گفتگوها، تلاش اتحادیه اروپا برای به نتیجه رساندن فرایند مذاکرات وین به منظور احیای برجام عنوان شده است که در ماه‌های گذشته با مخالفت و سنگ‌اندازی جدی E۳ و اسرائیل و عربستان همراه بوده است. نشریه «پولیتیکو» در این رابطه می نویسد: اگر چه احتمال دستیابی به موفقیت کم است اما این نخستین مذاکرات در چند ماه اخیر به شمار می‌آید.
یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم در آستانه آغاز مذاکرات در قطر تلاش کرد سرنوشت گفت‌وگوها را به تصمیم‌گیری ایران گره بزند. این مقام وزارت خارجه آمریکا به المانیتور گفت: «این هفته مذاکراتی غیرمستقیم در دوحه برگزار خواهد شد. این را هم می‌توانیم تأیید کنیم که نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با وزیر خارجه قطر دیدار خواهد کرد. وی اضافه کرد:ما آماده‌ایم به سرعت توافقی را که در وین برای بازگشت دوجانبه به اجرای کامل برجام بر سر آن مذاکره کردیم، به سرانجام رسانده و اجرا کنیم. اما برای این هدف، لازم است ایران تصمیم بگیرد مطالبات اضافی‌اش را که فراتر از برجام هستند کنار بگذارد
پس از این اظهار نظر مقام آمریکایی و در آستانه ی برگزاری اجلاس قطر برای احیای برجام ، کشورهای عضو گروه هفت در پایان نشست خود در آلمان در بیانیه‌ای مشترک ضمن اشاره به موضوعات مختلفی از جمله روسیه، چین، اوکراین و تغییرات آب و هوایی با تکرار ادعای وجود اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای ایران، بر "تعهد راسخ خود برای ممانعت از دست‌یابی ایران به یک سلاح اتمی" تاکید کردند.
این ادعا در حالی مطرج شد که مقامات ایران بارها به شکل رسمی تاکید کرده‌اند به کار بردن تسلیحات اتمی در دکترین دفاعی ایران جایی ندارد و برنامه هسته‌ای ایران اهدافی صلح‌آمیز را دنبال می‌کند.
محمد اسلامی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی در این خصوص می گوید: دشمنان همواره با اتهامات واهی، فضای امنیتی برای صنعت هسته‌ای ایران ایجاد کرده‌اند و با فریب افکار عمومی در دنیا و ایجاد مزاحمت‌های متنوع از جمله تحریم‌های ظالمانه، اینگونه وانمود کرده‌اند که صنعت هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، صنعتی است که صرفا اهداف نظامی را دنبال می‌کند، در حالی که استفاده از دانش هسته‌ای در صنایع گوناگون جزو لاینفک تعهدات سازمان انرژی اتمی است و حرکت‌های گسترده‌تر و حضور موثرتر در همه حوزه‌ها در اصل خنثی‌کننده اینگونه مزاحمت‌ها و جو رسانه‌ای و روانی منفی ایجاد شده در دنیاست.
به نظر می رسد با توجه به موضع گیری های تند سران آمریکا ، اسرائیل و حالا هم گروه هفت علیه ایران ، نشست هسته‌ای در قطر می‌تواند زمینه را برای راه‌اندازی بازی مقصرانگاری توسط آمریکا علیه ایران فراهم کند؛ یعنی ایران مقصر به بن‌بست رسیدن گفتگو‌ها معرفی شود.

۱۴۰۱/۴/۹

اخبار مرتبط