اختصاصی نما

رییس جمهور شهید

رييس جمهور شهيد

یكی از مهمترین ویژگی های شهید رجایی به عنوان رئیس جمهور این بود كه همواره خود را بدهكار مردم می دانست و نه طلبكار.

صادق رخ فرد - به گزارش نما ، شهید حاج قاسم سلیمانی درباره شروط شهادت می گوید: «تا کسی شهید نبود، شهید نمی شود. شرط شهید شدن، شهید بودن است. اگر امروز بوی شهید از رفتار و اخلاق کسی استشمام شد، شهادت نصیبش می شود. تمام شهدا دارای این مشخصه بودند»

میتوان مصداق کامل سخنان شهید حاج قاسم را شهید رجایی دانست که با زندگی پاک و ساده توانست شهادت را نصیب خود کند.

این روزها که سپری می شوند فراق ما با رئیس جمهوری که نماد پاکی ، خدمت و صداقت بود 41 ساله می شود و شاید این روزها بهترین فرصت برای بازشناسی آرمان های او باشد.
چرا که در بین چهره های سرشناسی که دوشا دوش امام خمینی(ره) مبارزه کردند و انقلاب اسلامی را به ثمر رساندند کمتر چهره ای را می توانیم پیدا کنیم که در یک مدت زمان کوتاه به اوج محبوبیت در میان مردم رسیده باشد و این محبوبیت و مقبولیت تا به امروز ادامه داشته باشدو سبک مدیریتی او به عنوان ترازویی برای سنجش عملکرد سایر مدیران کشور در نظر گرفته شود، سوال اینجاست که چرا نام یک نفر از میان صد های چهره ای که انقلاب اسلامی را به ثمر رساندند اینگونه در میان مردم ماندگار می شود و رشته ی رابطه عاطفی ابدی میان آنان شکل می گیرد و می تواند در مدت زمان خدمت خود اعتماد کامل مردم را به خود جلب کند؟
یکی از مهمترین ویژگی های شهید رجایی به عنوان رئیس جمهور این بود که همواره خود را بدهکار مردم می دانست و نه طلبکار. همواره می گفت: "تا زنده‌ام آسوده نخواهم شد، مگر اينكه دين خود را به ملتی كه من و امثال مرا از زندان آزاد كرد و به من و امثال من حيثيت بخشيد ادا كنم."

یکی دیگر از ویژگی های شهید رجایی ساده زیستی ایشان بود. بگونه ای که همیشه سعی می کرد خود را هم سطح طبقات پایین جامعه بداند چرا که او به واسطه دوران سختی که در زندگی گذارنده بود معنی فقر را به خوبی درک می کرد به همین خاطر هم در طول زندگی خود علی الخصوص در زمانی که پست ریاست جمهوری را تحویل گرفت سعی می کرد تا با طبقات گوناگون مردم در ارتباط باشد و می گفت: "در تمام لحظات زندگي با مردم بوده‌ام و با مردم هم خواهم ماند" او هیچوقت خودش را به واسطه مقام و منسبی که در دولت داشت گم نکرد و به خود غره نشد به گونه ای که وقتی امام خمینی در جلسه تنفیذ فرمودند: " نکند مقام شما را‏ محکوم خودش کند" به فکر فرو رفت و با خدای خود راز و نیاز کرد و گفت:" من‌‌ همان ممد سیاهم، کمک کن خودم را گم نکنم. قدرتی بده تا بتوانم به این مردم خدمت کنم" او مدام می گفت: "وقتی دیدید تغییر در رفتار من دیده می شود به من بگویید تو پسر همان هستی که وسایل خرازی می فروخت و تو همان هستی که در تهران ظرف روی می فروختی و من را یادآوری کنید که من خودم را گم نکنم."
یکی دیگر از مهمترین ویژگی های شهید رجایی ساده زیستی ایشان بود به گونه ای که حاضر نبود در زندگی شخصی خود حتی ذره ای تشریفات به خرج دهد. او همیشه میوه ها را درهم می خرید و معتقد بود نباید قشری در جامعه میوه بهتر بخورند و برخی میوه ضعیف تر .
یکی دیگر از ویژگی های شهید رجایی آمادگی ایشان برای پذیرش مرگ و شهادت بود به گونه ای که رضاحسین میرزاطاهری در مصاحبه ای می گوید: شهید رجایی همواره آماده استقبال از مرگ بود. یادم هست که چند روزی قبل از شهادت ایشان، به دیدارش رفتم و ایشان حرفی به من زد، که هرگز از یاد نخواهم برد. ایشان گفت من یک معلم ساده بوده‌ام و هستم و تمام این مناصب، در واقع امتحانات و ابتلائات الهی هستند، دیگر هم چیز زیادی باقی نمانده، این ۱۴ روز را هم باید سپری کرد!...
شهید رجایی را می توان مصداق آیه ی شریفه ی " مِنَ المُؤمِنينَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيهِ ۖ فَمِنهُم مَن قَضىٰ نَحبَهُ وَمِنهُم مَن يَنتَظِرُ ۖ وَما بَدَّلوا تَبديلًا﴿۲۳﴾ دانست

شهید رجایی خادم مردم بود چون با درد و محرومیت زیست.

شهید رجایی مردمی بود چون مردمی زیست.

شهید رجایی شهید شد چون شهید زیست.

۱۴۰۱/۶/۸

اخبار مرتبط