امنیت در سفر اربعین

حسین فصیحی

هر سفر مقدمه و موخره ای دارد که مسافر باید قبل از قدم گذاشتن در راه به آن توجه کند. هر زائر باید برای مدت زمانی که قرار است در سفر باقی بماند برنامه ریزی درستی داشته باشد که از آغاز تا بازگشت سفر را شامل می شود. از آن جا که این سفر با پیاده روی همراه است، ضرورتی ترین لوازم سفر را باید به همراه داشت. کوله پشتی و کفش مناسب برای پیاده روی می تواند سهولت سفر را به همراه داشته باشد. آن هایی که قصد دارند با خودروهای شخصی خود را به مرزها برسانند، باید از امنیت خودروی خود اطمینان پیدا کنند. سهل انگاری نسبت نقص فنی که در خودرو وجود دارد، می تواند سفر را به کام هر مسافری تلخ و هزینه آن را چندبرابر کند، برای همین توصیه می شود بدون اطمینان به وضعیت فنی خودرو هرگز در مسیر قرار نگیرید.

 این روزها مسیرهای منتهی به مرزها با ترافیک زیادی همراه است، بنابراین رانندگان باید در نظر بگیرند زمان بیشتری را باید در ترافیک بمانند. عمل کردن به توصیه های پلیس در این مواقع تنها راه ادامه پیدا کردن سفر امن است. خیلی ها تلاش می کنند زمان از دست رفته سفر را با سرعت و سبقت های غیر مجاز جبران کنند. تجربه نشان داده این رفتار پرخطر راننده و سرنشینان خودرو و خودروهای دیگر را در معرض خطر قرار می دهد. استفاده از راننده کمکی می تواند به امنیت سفر کمک زیادی کند، بنابراین زائرانی که به صورت جمعی و با خودروی شخصی به این سفر می روند می توانند در زمان های مختلف با نشستن پشت فرمان به امنیت سفر کمک کنند. 

زنان، کودکان و سالمندان همواره افراد در معرض خطر هستند که بیش از دیگران نیازمند همراهی و کمک هستند. زائرانی که این دسته از افراد را با خود همراه دارند باید قدم های خود را با آن ها همراه کنند و در طول سفر به دلیل شلوغی مسیرها به هر طریق ممکن از آن ها مراقبت کنند. این روزها گوشی های تلفن همراه امکانات زیادی را برای همراه کردن دیگران فراهم آورده است. تشکیل گروه در شبکه های اجتماعی و ارتباط مستمر با همسفران و اعضای خانواده می تواند به امنیت سفر کمک کند. پلیس و سازمان های امدادی زیادی در طول مسیر برای ارایه خدمات به مسافران بسیج شده اند بنابراین زائران باید در نظر داشته باشند برای موضوعات مطرح شده در طول سفر فقط پلیس و سازمان های امداد مراجعه کنند و از عمل کردن به توصیه افراد ناشناس اجتناب کنند. امکان بروز سرقت همواره در تجمع های انسانی وجود داشته است بنابراین زائرانی که وارد سفر می شوند نباید با خود طلا و اموال گران قیمت حمل کنند چرا که امکان بروز سرقت در هر لحظه وجود دارد. اطلاع رسانی درباره وضعیت راه ها و ارایه خدمات رفاهی در طول سفر موضوعاتی است که از رسانه ها و سازمان های دولتی در حال انجام است تا اربعین حسینی با شکوه هر چه تمام تر برگزار شود.

منبع : روزنامه جوان

۱۴۰۱/۶/۱۶

اخبار مرتبط