چرا حضرت زینب (س) می‌تواند قهرمان نسل جدید باشد؟

«زن، زندگی، آزادی» واقعی اینجاست!

«زن، زندگي، آزادي» واقعي اينجاست!

در هیچكدام از جنبش‌ها و كنشگری‌هایی كه به اسم زن و آزادی برگزار می‌شود، نمی‌توان زنی را همچون حضرت زینب (س) پیدا كرد كه در عین حفظ شان و شخصیت یك زن، با آزادگی تمام، برای معنا بخشیدن به زندگی بشریت تلاش كرده باشد.

به گزارش  نما ، «قهرمان‌ها» یکی از اصل‌های اساسی پیشرفت هر گروه و جامعه‌ای به حساب می‌آیند؛ قهرمان‌هایی که بشود آن‌ها را به عنوان الگوی افراد معرفی و در بزنگاه‌ها به آن‌ها مراجعه کرد. بدون قهرمان، جریان سازی برای نسل‌ جدید، سخت و تقریبا نشدنی است.

جامعی که نتواند این قهرمان‌ها را در دنیای واقعی پیدا کند، دست به دامان قهرمان‌های ساختگی و خیالی می‌شود؛ الگوهایی که خودشان آن‌ها را طراحی می‌کنند، برایشان قصه می‌سازند و ویژگی‌هایش را تعریف می‌کنند. اما این قهرمان‌های ساختگی هرچقدر هم جذاب و بانفوذ باشند، یک ویژگی قهرمان‌های واقعی را ندارند؛ این شکست‌ناپذیرهای خیالی، در غم و غصه و گرفتاری‌های واقعی به داد آدم نمی‌رسند. نمی‌توانند تار بزنند، پرواز کنند و دست شما را بگیرند و از مهلکه نجاتتان بدهند.

این روزها که بازار قهرمان سازی از آدم‌های پوشالی داغ است، آن هم برای نسلی که الگوهای واقعی‌اش را لابه‌لای هشتگ‌ها و استوری‌ها گم کرده، باید بپذیریم که از قهرمان‌هایمان کم گفتیم و آن‌ها را آنطور که باید به نسل جوان معرفی نکردیم. جامعه‌ای که زنی همچون حضرت زینب (س) را به عنوان الگویی از یک زن مسلمان در اختیار دارد، جوانانش نباید برای کنشگری‌های اجتماعی و سیاسی‌اش دست به دامان سلبریتی جماعت شوند.

اما چرا حضرت زینب (س) را یک قهرمان و الگوی شایسته می‌دانیم؟

۱. شجاعت

یکی از ویژگی‌هایی که جامعه برای یک قهرمان تعریف می‌کند شجاعت است. چه تصویری برای ترسیم شجاعت بهتر از خطبه‌های آتشین حضرت در حضور یزید و ابن زیاد؟ آن‌ هم بعد از ان همه اتفاقات تراژدیک و هولناک. شجاعت آنجایی معنا پیدا می‌کند که حضرت زینب (س) برخلاف انچه دشمنان انتظار داشتند، نه با چهره‌ای هراسیده و مغموم، که از موضع فتح و پیروزی بر سر تمام کفر فریاد می‌کشید.

۲. صبر و استقامت

از یک قهرمان انتظار می‌رود که بر مشکلات و بلاهایی که بر سرش می‌آید تحمل و صبوری کند. هیچکس از یک قهرمان انتظار ندارد زانوی غم بغل بگیرد، مدام شیون و زاری کند و به قول معروف کم بیاورد! آنچه در واقعه عاشورا بر حضرت زینب گذشت برهچکس پوشیده نیست اما این بانوی بزرگ نه تنها در کربلا، که در سراسر زندگی تجربیات تلخی را پشت سر گذاشته است؛ بانویی که شهادت مادر، پدر و دو برادرش را به چشم دیده‌بود اما اجازه نداد دشمنان ضعف او را ببینند.

۳. فداکاری

یک قهرمان واقعی از خودش برای رسیدن به هدفی بزرگ و مقدس می‌گذرد، همین از خودگذشتگی‌هاست که یک قهرمان را در ذهن‌ها ماندگار می‌کند. حضور حضرت زینب (س) با تمام فرزندانش در واقعه کربلا، نشان از خودگذشتگی اوست. کسی که در راه هدفی مقدس از تمام انچه در دست داشت گذشت و حتی خم به ابرو نیاورد.
حضرت زینب (س)، معنای واقعی زن، زندگی، آزادی است!

شعاری که این روزها اغتشاشگران با اعمال هنجارشکنانه و با توسل به زور به دنبال تحقق آن هستند، سال‌ها پیش توسط حضرت زینب (س) رنگ واقعیت به خود گرفته است.

مدعیان آزادی و حمایت از حقوق زنان با وارونه سازی معنای آزادی و رسالت زن، اصل ماجرا را مدت‌هاست که به حاشیه بردند. در هیچکدام از جنبش‌ها و کنشگری‌های آن‌ها نمی‌توان زنی را همچون حضرت زینب (س) پیدا کرد که در عین حفظ شان و شخصیت یک زن، با آزادگی تمام، برای معنا بخشیدن به زندگی بشریت تلاش کرده باشد. زنی که از هرجهت الگوست؛ حتی اگر فردی اسلام را هم قبول نداشته باشد، نمی‌تواند به راحتی منکر فهم بالای سیاسی و آینده نگری اجتماعی حضرت زینب (س) شود. زندگی حضرت به خوبی بیانگر این نکته است که مسلمان بودن، با آزاده بودن و زنانگی تناقضی ندارد؛ چیزی که دشمنان دین و کشور سعی دارند آن را به ذهن جوانان القا کرده و از ناآشنایی نسل جدید با این قهرمانان سواستفاده کنند.

منبع:قدس آنلاین

۱۴۰۱/۹/۸

اخبار مرتبط