۱۸ سؤالی كه باید در مصاحبه شغلی از كارفرما بپرسید

?? سؤالي که بايد در مصاحبه شغلي از کارفرما بپرسيد

مهم است كه برای مصاحبه شغلی آماده باشید، بدانید چه سؤالاتی بپرسید و چطور از چند و چون كار آگاه شوید. با این آگاهی اگر تصمیم‌تان بر این شد كه آن پیشنهاد را بپذیرید می‌دانید با چه روبرو هستید.

سحر بابابیگی - به گزارش نما ، موقعیت‌های شغلی اغلب با شروع سال تنظیم می‌شوند. پس اگر به دنبال شغل هستید و برای موقعیت‌های زیادی رزومه ارسال کردید،‌ بدانید دو ماه آخر سال به شکل فشرده‌ای مصاحبه شغلی خواهید داشت.
مصاحبه شغلی یکی از موقعیت‌های چالش برانگیز زندگی‌ست که همه ما کم و بیش با آن روبرو بوده‌ایم. در این مصاحبه همان‌طور که از شما درباره توانایی و مهارت‌تان سؤال می‌شود این امکان برای شما هم وجود دارد که سؤال‌هایتان را بپرسید.
خوب است که خودتان را برای مصاحبه کاری آماده کنید. بسیاری مواقع به خاطر شرایط سخت اقتصادی افراد در مصاحبه شغلی دچار استرس می‌شوند و تمام تلاش‌شان را می‌کنند اولین جایی را که آنها را برای مصاحبه دعوت کرد   تحت تأثیر قرار دهند و  در نهایت استخدام شوند. اما مهم است که برای مصاحبه شغلی آماده باشید، بدانید چه سؤالاتی بپرسید و چطور از چند و چون کار آگاه شوید. با این آگاهی اگر تصمیم‌تان بر این شد که آن پیشنهاد را بپذیرید می‌دانید با چه روبرو هستید.
در این مقاله می‌خواهیم سؤالاتی را که خوب است در مصاحبه کاری از کارفرما بپرسید را با هم مرور کنیم. ناگفته نماند این سؤال‌ها پس از مطرح کردن مسائلی مثل حقوق و دستمزد، شرح وظایف و ... است.
پیش از شروع صحبت درباره سؤالات، نکته‌ای را به خاطر داشته باشید که طبق تجربه شخصی من به عنوان کسی که سال‌ها مصاحبه کاری رفته‌ام و سال‌ها مصاحبه کننده بوده‌ام، بسیار مهم است:
پیش از آنکه به مصاحبه بروید، کمی درباره آن مجموعه یا سازمان تحقیق کنید. اطلاعات اولیه، موضوع فعالیت‌شان و اخباری را که درباره آنها منتشر شده بخوانید و با آگاهی کلی وارد اتاق مصاحبه شوید.


دسته اول سؤالات کلی
۱.سبک اداره این مجموعه چیست؟
۲.سبک مدیریتی شما یا مدیر آینده من چیست؟
۳.بررسی عملکرد کارمندان در این شرکت چگونه است؟
۴.سازکار پاداش در این سازمان چگونه است؟ چرا این شیوه را انتخاب کرده‌اید؟
۵.چه ملاک‌هایی برای کارمندان امتیاز خواهد داشت؟
دسته دوم سؤالات مربوط به تیم
۶.آیا مجموعه تیم‌بندی‌ است؟ یا همه زیرمجموعه مدیر فعالیت می‌کنند؟
۷.چه اطلاعاتی در اختیار کارمندان قرار می‌گیرد؟ و آیا در قبال آن اطلاعات، قرارداد عدم افشا امضا می‌شود یا خیر؟
۸.ریتم کار در این مجموعه به چه شکل است؟ آیا زمانی از سال کار سبک‌تر می‌شود و زمانی فشرده‌تر؟
۹.بزرگترین نگرانی‌تان برای آینده شرکت که شب‌ها بیدار نگه تان می‌دارد چیست؟
۱۰.موفقیت هر تیم، گروه یا شرکت چگونه بررسی می‌شود و در صورت موفقیت یا عدم موفقیت چه اتفاقی می‌افتد؟
۱۱.آیا این موقعیت شغلی یا این تیم جدید است؟ یا پیش تر وجود داشته؟ اگر جدید است چرا به وجود آمده، چه دلایلی باعث احساس نیاز به این موقعیت شغلی شده است؟ اگر پیش‌تر وجود داشته چه دلیلی باعث حذف نفر قبلی شده است؟
۱۲.شرایط ویژه این مجموعه برای موقعیت‌های خاص مثل بیماری چیست؟ آیا دورکاری جزو گزینه‌هاست؟
۱۳.فلسفه استخدام در این مجموعه چیست؟ آیا به دنبال نگرش‌های جدید و آموزش و ارتقای آنها هستید یا افراد متخصص با رزومه و تجربه زیاد را استخدام می‌کنید؟
۱۴.امکانات این مجموعه برای ارتقای توانایی‌های فردی و گروهی افراد چیست؟
۱۵.برای شخصی که این موقعیت را پر کند، به دنبال چه مهارت‌ها و تجربه‌هایی هستید؟
۱۶.چند موردی که به نظر شما بهتر است در ۱۰۰ روز اول کارم در آنها مشارکت کنم تا هم من حس بهتری به مجموعه پیدا کنم و هم شما از استخدام من حس بهتری کنید چیست؟
۱۷.علاوه بر حقوق و دستمزد که برسر آن توافق کرده‌ایم،‌ چه امکانات رفاهی یا تشویقی دیگری وجود دارد؟
و آخرین سؤالی که باید بپرسید
۱۸.تا کی برای تصمیم‌گیری زمان دارم؟ چه زمانی باید دوباره با شما تماس بگیرم؟

شما با پرسیدن این سؤالات، آگاهی کاملی نسبت به آنچه روبرویتان خواهد بود پیدا می‌کنید و می‌توانید تصمیم درست‌تر و عاقلانه‌تری بگیرید. نارضایتی از شغل در سه ماهه اول، می‌تواند بسیار فرسایشی و دلسرد کننده باشد. پس خوب است که با آگاهی کامل وارد محیط شغلی جدید شوید.
البته خاطرتان باشد، در برخورد اول و شروع کار جدید خوب است که همه چیز را با دید مثبت و به خوبی تعبیر کنید. اغلب آدم‌ها از تغییر خوششان نمی‌آید و شما یک نیروی جدید و عامل تغییر هستید. به دیگران زمان بدهید با شما آشنا شوند و در آشنایی را باز بگذارید.

منبع: روزنامه ایران

۱۴۰۱/۱۱/۲۴

اخبار مرتبط